Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge kan jag låta hästarna gå utan tillsyn?  (läst 3149 gånger)

Sture Lagerwall

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Hur länge kan jag låta hästarna gå utan tillsyn?
« skrivet: 04 mar-16 kl 20:24 »
Jag är sedan ett par veckor tillbaka innehavare till två stycken oregistrerade friesiska sporthästar. Eftersom jag aldrig har varit speciellt intresserad av hästar, och dessa dessutom kom till mig som betalning för en pokerskuld, så har jag aldrig ägnat dem något större intresse. En bekant, som förresten också var skyldig mig en del pengar, fick ställa upp med ett inhägnat avverkningsområde där hästarna har fått gå och beta fram tills nu. Tanken var att jag vid det här laget skulle ha bytt bort hästarna mot en tyskregistrerad Corvette, men då det visade sig att det var nästan lika kinkigt med veterinärintyg och vaccinationer som med riktiga ägarhandlingar på fordon så gick affären tyvärr i stöpet.

Men nu har ju snön börjat lägga sig i trakten (igen) och jag är rädd att jag en dag kan komma att finna min pokervinst och pensionsförsäkring reducerad till ett par stelfrusna kadaver. Räcker det med de s.k. hästfiltarna som jag fick med eller bör jag låta frakta ut en container? Hur länge räcker ett par såna där inplastade högrejor förresten? Det är ganska långt ut i ödemarken (jag bor i stan) och transporten skulle kunna bli ganska bökig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur länge kan jag låta hästarna gå utan tillsyn?
« Svar #2 skrivet: 04 mar-16 kl 23:21 »
Vojne vojne ::)

Förutom lagen som Skogsvilde hänvisat till så finns det sunt förnuft som bör tillämpas. Hästar är djur, de lever och kan därför inte behandlas som fordon eller guldtackor. Nu har du väl betydligt mer tur än skicklighet när det gäller att förvalta din vinst. I skogen kan många djur överleva, men att Frieserhästar klarar sig på sådant bete är nog mer tur. Byt dem mot 100 shettisar istället, eller 300 getter ;D

Mer seriöst så ta kontakt med någon som är van med hästar, och då gärna den där eftertraktade sorten du fått tag på.

fårskallen

  • Inlägg: 1
    • Gotland
SV: Hur länge kan jag låta hästarna gå utan tillsyn?
« Svar #3 skrivet: 05 mar-16 kl 07:31 »
Jag blir orolig för pållarna. Låt åtminstone en veterinär ta en titt och bedöma skicket på dem.

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Hur länge kan jag låta hästarna gå utan tillsyn?
« Svar #4 skrivet: 05 mar-16 kl 08:32 »
Om det här är sant och inte ett så kallat trollinlägg så måste jag säga att du kommer att ha extremt svårt att sälja hästarna om de inte är registrerade, om du inte kan veterinärbesiktiga dem då de uppenbarligen står i skogen under förhållanden som inte är godkända enligt djurskyddslagstiftningen och om du inte har en vettig ridbana och en vettig ryttare att visa upp dem med.

Mitt råd är att du försöker sälja dem billigt till en hästhandlare. Du kommer nog definitivt inte kunna få ut det värde som du kanske har hoppats på. Men för att sälja dem till en hästhandlare så måste du nog ändå lyckas hitta en så kallad mindre nogräknad sådan. Det kanske till och med är så att du måste hitta en hästhandlare i något östligare land för att bli av med hästarna på dessa premisser.

En inplastad hö-/ensilagebal borde väl räcka två veckor för två hästar (beroende på storlek på balen förstås). Däremot så håller en sådan bal inte öppen så länge. Efter mindre än en vecka är fodret med all sannolikhet så pass dåligt att det är direkt farligt för hästarna.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Hur länge kan jag låta hästarna gå utan tillsyn?
« Svar #5 skrivet: 05 mar-16 kl 14:12 »
Haha vad fan, bor du i vilda västern?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Hur länge kan jag låta hästarna gå utan tillsyn?
« Svar #6 skrivet: 05 mar-16 kl 14:32 »
Haha, alltid lurar du någon :-)

Sture Lagerwall

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Hur länge kan jag låta hästarna gå utan tillsyn?
« Svar #7 skrivet: 05 mar-16 kl 17:26 »
Jag har nog tagit mig vatten över huvudet här. Hästarna var sannerligen inte min kopp the, och nu när jag har givit mig själv tid för ehhh... kontemplation så skall dom bort. Jag ämnar sätta ut en skänkes/säljes-annons så fort jag har samlat mig lite mer.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur länge kan jag låta hästarna gå utan tillsyn?
« Svar #8 skrivet: 05 mar-16 kl 22:44 »
Frieserhästar sjunker väldigt sällan till noll i pris, så även om du inte får vad du trodde från början så är det inga pensionerade travhästar. Kolla vad priserna ligger på hästnet så kan du nog trots allt få ett hyffsat pris. Men stalla upp dem hos någon som sköter om dem till försäljningen, både för din skull och hästarnas.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Hur länge kan jag låta hästarna gå utan tillsyn?
« Svar #9 skrivet: 30 mar-16 kl 08:39 »
Hej!

Men herregud- detta är ett för tidigt aprilskämt- så korkad människa finns inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, EncEnl, kloge74, eremit1, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser