Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skånegäss för vakt och gräsklippning!  (läst 11900 gånger)

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #20 skrivet: 16 feb-14 kl 16:50 »
Hur högt staket behöver man? De flyger väl inte nåt vidare antar jag. Räcker det med 30 cm?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #21 skrivet: 16 feb-14 kl 18:26 »
Dom kan inte flyga alls.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #22 skrivet: 16 feb-14 kl 18:33 »
Däremot kan de trampa ner stängsel  om de inte är mycket väl sträckta,  och jag tror att 30 cm trampar de lätt ner. De väger ju en del.
Jag har stängsel på 80 cm, inte så väl sträckt, och det fungerar bra för det mesta.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #23 skrivet: 16 feb-14 kl 20:43 »
Jaha ja, då får jag bygga lite rejälare än jag hade tänkt. Tack!  :P

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #24 skrivet: 17 feb-14 kl 09:17 »
Jag kan garantera att Skånegäss kan flyga om de vill. Oftast vill de dock inte ;) Under de snöoväder med kraftigt snödrev som vi hade här i Skåne för ett par veckor sedan fick vi evakuera våra ankor och gäss från deras utehagar med med små natthus och ta in dem i stallet. Dels för att viss av husen höll på att försvinna i snön och dels för att staketet runt (1 meter lamnät med 3 eltrådar på utsidan) försvann i snövallarna. Fåglarna kunde med andra ord promenera iväg (vilket de förmodligen inte skulle ha gjort) och räven kunde gå in (vilket den garanterat hade provat  >:( )

 Mina gäss är uppdelade i olika avelsgrupper men dom kan se varandra mellan hagarna. Djuren var rätt oroliga pga snöovädret. När vi tog in den första gruppen blev djuren ännu mer stimmiga och rätt som det var så kom det två gäss flygande över staketet! Ingen snövall där så dessa stor klumpar flög över ett 1 meter högt staket i motvind!

Så visst kan dom flyga  ;D Men jag har å andra sidan haft gäss i  över 10 år och det är första gången det har hänt så ofta händer det inte  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #25 skrivet: 17 feb-14 kl 09:29 »
Jag kan garantera att Skånegäss kan flyga om de vill. Oftast vill de dock inte ;) Under de snöoväder med kraftigt snödrev som vi hade här i Skåne för ett par veckor sedan fick vi evakuera våra ankor och gäss från deras utehagar med med små natthus och ta in dem i stallet. Dels för att viss av husen höll på att försvinna i snön och dels för att staketet runt (1 meter lamnät med 3 eltrådar på utsidan) försvann i snövallarna. Fåglarna kunde med andra ord promenera iväg (vilket de förmodligen inte skulle ha gjort) och räven kunde gå in (vilket den garanterat hade provat  >:( )

 Mina gäss är uppdelade i olika avelsgrupper men dom kan se varandra mellan hagarna. Djuren var rätt oroliga pga snöovädret. När vi tog in den första gruppen blev djuren ännu mer stimmiga och rätt som det var så kom det två gäss flygande över staketet! Ingen snövall där så dessa stor klumpar flög över ett 1 meter högt staket i motvind!

Så visst kan dom flyga  ;D Men jag har å andra sidan haft gäss i  över 10 år och det är första gången det har hänt så ofta händer det inte  ;)

Intressant Lina! Tack för att du delar med dig.

Jag planerar att göra ankhuset som en liten avdelning av foderrummet i hönshuset. Det blir praktiskt
att ha allt samlat där, men det är väl egentligen bara när de sover eller vid riktiga oväder som gässen
kommer att vara där. Och så ska de få en pytteliten del (2x2 meter) av hönsens rastgård som egen
rastgård. Men den ska inte användas egentligen utan meningen är att de ska få gå fritt i trädgården.
Det kan nog vara bra med en liten rastgård om man får barnens kompisar på besök eller så.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #26 skrivet: 17 feb-14 kl 09:32 »
Visst flyger de. De jag hade kunde utan vidare segla över ett fårnät på 110. Det fick höjas med 80 cm hönsnät innan de blev där de skulle. Till saken hör att deras hage var en gammal igengrodd grishage och bredvid låg den perfekta välväxande förstaårsvallen, så det fanns ju en viss dragningskraft. Framförallt när de blir lite uppstirrade, som de lätt kan bli ibland, så glider de lätt till väders.

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #27 skrivet: 17 feb-14 kl 12:10 »
Staketet blir bara högre och högre hör jag... Om det ska vara 180 cm högt så måste jag
börja stängsla ovanpå stenmuren också och det är helt uteslutet.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #28 skrivet: 17 feb-14 kl 12:41 »
Vi hade en gåshane ( skånegås) när jag var i tonåren och han flög minst hundra meter på ett par meters höjd efter en bil som tillhörde vänner till familjen ( men som inte tillhörde gåshanens vänner o:)) både en och två gånger. Hände när han och hans fru var uppe vid stora vägen och betade och vännerna svängde in på vår infart. Sen flög han hela vägen fram till gården i hopp om att få nypa dem.

Så han kände igen både bilen och de som brukade vara i den ....

Men annars var han rätt snäll. 
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #29 skrivet: 17 feb-14 kl 12:49 »
Att stängsla så att gäss inte KAN ta sig över är nog omöjligt utan tak.  Men  om gässen har bra med bete och trevligt i övrigt, så brukar de vara fullt nöjda  med att gå där man vill ha dem.   Särskilt äldre gäss,  de unga kan råka lätta när de just har fått sina vingpennor och rusar fram och tillbaka och prövar dem. Men då är det mer av misstag att de hamnar utanför stängslet.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #30 skrivet: 17 feb-14 kl 15:31 »
Det låter ju hoppfullt.  :D

petris

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
    • Tuppochtomat
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #31 skrivet: 05 mar-14 kl 14:15 »
Vi har 3st skånegäss och när de tar i och springer i sluttningen så lyfter de kanske en halv meter. Men det är inte någon kontrollerad flygning utan mer å vad skönt att röra på oss samt oj nu lyfte jag lite :) Ser inte att just våra exemplar skulle kunna flyga över någonting alls. Men visst kanske de gör det om de är jagade.

Under lång period hade vi våra gäss helt lösa utan stängsel de gick ju liksom ingenstans ändå. Först när det blev höst och ont om bra bete. Inomhus är de ytterst sällan. När det var riktigt riktigt kallt men jag kan lätt räkna de dagar gässen varit inomhus. Förrutom på natten då.

Vi har fårnät men i stället för grindar har vi satt några tvärbrädor så att barnen ska kunna klättra över. Den översta brädan är bara ca 30cm över gräset de har aldrig tagit sig över där.
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

Piiipen

  • Inlägg: 19
    • Västergötland
    • Tomten
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #32 skrivet: 05 mar-14 kl 21:48 »
Undrar vilken gås som vaktar bäst??

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #33 skrivet: 06 mar-14 kl 09:43 »
Intressant info petris!

Jag förstår att det är rättså individberoende. Och kanske lite beroende på miljön de är i. Om de är nöjda verkar de inte flyga nånstans.

petris

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
    • Tuppochtomat
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #34 skrivet: 06 mar-14 kl 12:25 »
Intressant info petris!

Jag förstår att det är rättså individberoende. Och kanske lite beroende på miljön de är i. Om de är nöjda verkar de inte flyga nånstans.

Anledningen att vi började stängsla in dem var att vi inte ville ha hela gräsmassan full med bajs. De var ju där vi var, låg på trappan och väntade på att vi skulle komma ut ::)

Det blev först ett bekymmer i okt-nov då de sökte bete, då först lämnade de tomten.
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #35 skrivet: 13 mar-14 kl 08:29 »
Man kanske ska förtydliga att vi inte har staket om gässen för att de inte ska rymma utan för att räven inte ska äta upp dem (:) Gäss lär sig snabbt var de bor och sedan håller de sig hemomkring. Precis som petris säger så söker de sig bara längre bort när betet blir dåligt.

Men räv gillar gås och vill man ha djuren kvar måste man stänga in dem på kvällen. Då både jag och min man jobbar utanför gården så är de vissa dagar i veckan då vi inte hinner hem och stänga in dem innan skymningen. Därför måste alla djuren gå inhägnade. Nu har vi förvisso hägnat in nästan 1½ hektar så de går inte precis trångt i vilket fall ;)

Lammnät med 3 eltrådar på utsidan håller räven borta från djuren. En positiv bieffekt är att vildsvinen inte heller kommer åt att böka upp runt gården :)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bara lilla jag

  • Inlägg: 95
    • Uppland
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #36 skrivet: 16 mar-14 kl 20:25 »
norpar lite av tråden  ;)
Läser att för det mesta så har folk 3 st, bör det vara så el går det lika bra
med en av var?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #37 skrivet: 16 mar-14 kl 21:42 »
Det är säkrast att ha tre, för om en dör eller försvinner så blir det inte en väldigt ensam gås kvar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

petris

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
    • Tuppochtomat
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #38 skrivet: 17 mar-14 kl 14:47 »
Anledningen att vi har tre stycken är att vi köpte 4st (ingen av dem var könsbestämda) efter ett halvt år dog den ena, vet fortfarande inte varför. Sedan hade vi turen att 2st var honor och en hane av de som var kvar.

www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #39 skrivet: 23 mar-14 kl 09:47 »
Mina gäss drar sig snällt mot dörren när det börjar kvällas och följer med in utan bråk. Vill jag ha in dem tidigare någon dag skickar jag ut border collien efter dem. Då går de också snällt in med sig. =)
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser