Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Efterbörd hänger kvar  (läst 12371 gånger)

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Efterbörd hänger kvar
« skrivet: 03 maj-10 kl 15:35 »
Igår morse lammade min ena tacka, och efterbörden kom strax efter, men den hängde kvar under hela dan. Läste att den kunde hänga kvar flera dygn. Men imorse ringde jag iallafall veterinären, hon sa att så länge tackan äter ordentligt skulle jag vänta.
Detta är min andra lamning och tackans första, så jag oroar mig nog en hel del och nu tycker jag att hon är väldigt röd och svullen. Efterbörden böjar se väldigt brun och äcklig ut och det fastnar ju en massa bås på den.
Hon äter bra, tar hand om den lilla och verkar må bra, ska jag ha is i magen och vänta.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Efterbörd hänger kvar
« Svar #1 skrivet: 03 maj-10 kl 17:01 »
Jag skulle nog "ha is i magen". Vi har haft några tackor som flera dagar efteråt haft små slamsor hängandes. Men skulle tackan bli dålig så får du kalla på vet.

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Efterbörd hänger kvar
« Svar #2 skrivet: 03 maj-10 kl 17:38 »
Igår morse lammade min ena tacka, och efterbörden kom strax efter, men den hängde kvar under hela dan. Läste att den kunde hänga kvar flera dygn. Men imorse ringde jag iallafall veterinären, hon sa att så länge tackan äter ordentligt skulle jag vänta.
Detta är min andra lamning och tackans första, så jag oroar mig nog en hel del och nu tycker jag att hon är väldigt röd och svullen. Efterbörden böjar se väldigt brun och äcklig ut och det fastnar ju en massa bås på den.
Hon äter bra, tar hand om den lilla och verkar må bra, ska jag ha is i magen och vänta.

Ja mitt och tackans första lammning....  (en dog av 2) Där hängde också kvar en sleta andra dagen ringde jag vet då hon blev hängande med huvudet och såg ut och ha ont. Hon fick smärtlindring och en pc spruta  och sedan en pc efter 2 dagar hon piggnade till igen och jag fick en räkning på 1300:- :o

liljalina

  • Inlägg: 7
SV: Efterbörd hänger kvar
« Svar #3 skrivet: 04 maj-10 kl 12:40 »
Om hon är röd och svullen tycker jag att du ska ringa veterinären igen. mer än ett dygn ska efterbörden helst inte hänga kvar. Det dras mycket riktigt in bakterier i slidan.
Flyttat till "stan". Tog fåren, katten, hundarna, hönorna med mig, men måste tyvärr lämna ankor, hästar och kor.

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: Efterbörd hänger kvar
« Svar #4 skrivet: 04 maj-10 kl 21:09 »
Jag har haft en tacka med kvarhängande efterbörd förra året. Jag fotade det hela och mailade till alla mina fårvänner förr att vara säkert att det handlade sig om en efterbörd och inget annat. (lägg gäna in en bild här om du vill) Sen ringde jag även vet: Jag satt tackan med lamm i en box, knöt upp efterbörden så att den inte hängde i ströbedden och viktigast av allt ta hennes temp både morgon och kväll. Så länge hon inte får feber och mår bra i övrigt var det ok sa min vet. Efterbörden lossnade efter ca 2-3 dager (minns inte exat) ingen infektion etc. I år hade hon helt normalt lammnig. Hade hon fått feber hade vet skrivit ut penicelin vilket jag hade behövt spruta.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Efterbörd hänger kvar
« Svar #5 skrivet: 04 maj-10 kl 21:10 »
Instämmer med Andrea.. Så gör jag också.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

bloke1

  • Inlägg: 54
    • Östergötland
SV: Efterbörd hänger kvar
« Svar #6 skrivet: 04 maj-10 kl 23:06 »
Vid kvarbliven efterbörd bör man försäkra sig om att det inte finns något lamm kvar i tackan, innan man har is i magen. In och känn efter. Hade en gång en tacka som födde två välskapta lamm, men visade att hon hade ett lamm kvar. Då hade redan livmodermunnen slutit sig och det var därmed kört.

Emmis

  • Inlägg: 1
    • Hälsingland
SV: Efterbörd hänger kvar
« Svar #7 skrivet: 05 maj-10 kl 18:45 »
Hade precis en tacka med samma problem. Hennes första lamm också...
Efterbörden hängde kvar från fredag till måndag. Jag fick rådet av veterinären att hålla koll på tempen, om den går över 40 grader så måste man göra något.
På måndagen kom veterinären förbi, hon var ändå i närheten och gav tackan oxytocin för att livmodern skulle dra ihop sig. Hon drog lite i efterbörden och den lossnade så lätt att hon trodde det mesta redan var ute. Jag fick ge henne en spruta till dagen efter och hålla koll på tempen ett par dar.
39.5 är tydligen normalt. Nu mår hon bra i alla fall...

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Efterbörd hänger kvar
« Svar #8 skrivet: 05 maj-10 kl 19:13 »
Jag har INTE is i magen vad gäller kvarblivna efterbörder.  ::) Har varit med om exempel där tackan blivit dålig ganska snabbt (innom 12 timmar) och även fått erfara från andras besättningar, att har tackan väl fått feber och slutat äta, så är det ofta det inte går vägen...

Jag kontrollerar om det finns lamm kvar, och knyter upp efterbörden. Är den inte ute eller uppenbart på väg när som helst, efter 5 timmar ca, så ger jag oxytocin. Då brukar den släppa omgående. Har det däremot gått lång tid, så släpper det inte alltid lika lätt.

Jag ser alltså till att ha oxytocin hemma i lamningstider, kvarblivna efterbörder är inte att leka med...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Efterbörd hänger kvar
« Svar #9 skrivet: 06 maj-10 kl 14:03 »
Vid kvarbliven efterbörd bör man försäkra sig om att det inte finns något lamm kvar i tackan, innan man har is i magen. In och känn efter. Hade en gång en tacka som födde två välskapta lamm, men visade att hon hade ett lamm kvar. Då hade redan livmodermunnen slutit sig och det var därmed kört.
Samma sak har hänt mig! Upptäckte för sent att det var ett kvarvarande dött lamm. Tackan blev efter ett par dagar mycket dålig och fick avlivas.

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
SV: Efterbörd hänger kvar
« Svar #10 skrivet: 07 maj-10 kl 19:17 »
Efterbörden har kommit ut och allt verkar bra med tackan, hon äter och är pigg.
Tack för svaren!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser