Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket skalbart värmesystem till nybygge?  (läst 4107 gånger)

freitag

  • Inlägg: 220
    • Södermanland
Vilket skalbart värmesystem till nybygge?
« skrivet: 13 sep-17 kl 13:26 »
Jag och min man ska snart börja bygga ett hus i 1,5 plan ca 110 kvm boyta. Det ser ut som vårt bygglov gått igenom som "fritidshus" även om vi sökt som permanentboende, vilket betyder att vi är betydligt mycket friare att välja värme/ventilations-system än vi tänkt. Vi vill ha ett så enkelt och skalbart system som möjligt, och som i framtiden tillsammans med solceller och förhoppningsvis lagringsmöjligheter för energi kan göra huset så oberoende av köpt el som möjligt. Huset kommer vara mycket välisolerat med cellulosaisolering, välisolerade fönster mot söder, nästan inga mot norr, o.s.v.

Just nu när vi ska välja system fick vi lite kalla fötter. Det enda vi vet är att vi ska ha en kamin, utöver detta har idéerna gått från system till system, produkt till produkt.

Men ett viktigt grundval är - vattenburet eller luftburet? Vi gillar visserligen idén med ett vattenburet system där vi kan koppla olika källor till. Det som jag skräms lite av är hur otroligt mycket teknik det är kring vattenburna system! Det känns ibland också lite "overkill" i ett så pass litet hus.

Så kör på med "alternativa" lösningar eller idéer! Tack på förhand!

TILLÄGG: Vi har ingen källare och vi har heller inget teknikrum. Vi kommer ha plats för ca 300 l vvb/liten tank i badrummet och eventuellt i framtiden en (slav)tank i utrymmet under trappan.

« Senast ändrad: 13 sep-17 kl 20:41 av freitag »

andtol

  • Gäst
SV: Vilket skalbart värmesystem till nybygge?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-17 kl 13:37 »
Har ni tillgång till ved? Egen skog?

Mitt drömsystem ser ut så här:

Vattenburen värme (golv/element) som får sin värme genom solpaneler på taket (framförallt till varmvatten sommartid). En modern lätteldad kökspanna som ger värme när solpanelerna inte räcker till. Gärna självcirkulation så man slipper pumpen som ska driva vattnet.


Detta system kräver dock ved. Har man ej tillgång till ved eller har svårt med vedhanteringen så kan luftvärmepump vara ett alternativ.


Idag har vi luft/luftvärmepump, direktel, varmvattenberedare som drivs med el och kamin. 140 kvm hus, 2 plan, från 1947. Vi gör av med ca 19000 kWh per år. 3 personer i hushållet. Småland, växtzon 3, dvs inte så kallt klimat. När det är 20 minus ute så får vi elda mycket samt köra elementen i alla rum.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Vilket skalbart värmesystem till nybygge?
« Svar #2 skrivet: 13 sep-17 kl 13:43 »
Har ni kalla fötter så ska ni absolut ha golvvärme :P

Skämt o sido vattenburet så behöver ni inte fundera mer och alla rum blir varma.
Sen kan ni kombinera golvvärme och element om man vill ha det.
Har ni inte element för att värma  upp större ytor så är golvvärmen bra för den kör på lågatemperaturer.
Enda nackdelen är att det är trögt.. men det är också en positiv sak

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilket skalbart värmesystem till nybygge?
« Svar #3 skrivet: 13 sep-17 kl 14:48 »
Om ni har möjlighet att bygga källare, så skulle jag valt vattenburet, med panna i källaren, begagnade gamla element med grova anslutningar och järnrör modell grövre som i 30-50 tals hus i Norrland.
Då får ni självcirkulation och kan ni göra det själv, så kostar det inte många tusenlappar.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Vilket skalbart värmesystem till nybygge?
« Svar #4 skrivet: 13 sep-17 kl 15:09 »
Uppvärmningssystem och uppvärmningssystem... ISOLERING och värmeåtervinning på in/ut-luften.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vilket skalbart värmesystem till nybygge?
« Svar #5 skrivet: 13 sep-17 kl 15:22 »
Jag skulle skaffat en pelletskamin. Den behöver visserligen ström, men inte så mycket. Den ger en behaglig värme i hela huset och den har stor kapacitet om det blir riktigt kallt.
kretslopp

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Vilket skalbart värmesystem till nybygge?
« Svar #6 skrivet: 13 sep-17 kl 16:03 »
Definitivt vattenburet med en lagom accumulatortank. Till den kan man docka vad man vill, t.ex. en värmepump (vare sig det är berg-, jord- eller luft-värmepump), solpaneler och vedpanna. Orsaken att man ska ha en ackumulatortank är naturligtvis att man ska kunna använda källor som inte ger så hög värme, men stadigt, och på så sätt slippa ha tillskott från el som många är tvungna till med diverse värmepumpar.

Mitt självcirkulationssystem från 50-talet har just gett upp (rören i grunden har sprungit läck) och det enda jag är helt säker på är att det inte ska vara självcirkulation. Däremot kan man gärna planera huset så att det har öppen planlösning och kan värmas bra från en kamin, gärna typ Vermont Casings som värmer mycket och kan brinna länge. Fördelen med en kökspanna jämfört med en riktig panna med gengasförbränning är ju att spillvärmen hamnar där man vill ha den. Nackdelen är att all ved och allt sot och aska också kommer att passera där...
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vilket skalbart värmesystem till nybygge?
« Svar #7 skrivet: 13 sep-17 kl 17:39 »
Definitivt vattenburet. Och köp för allt i världen inte begagnade radiatorer!

Vilken otrolig mängd elektronik är det för vattenburen golvvärme som jag inte känner till att man behöver?? LK är mycket enkel upplever jag.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilket skalbart värmesystem till nybygge?
« Svar #8 skrivet: 13 sep-17 kl 18:31 »
Definitivt vattenburet. Och köp för allt i världen inte begagnade radiatorer!

Vilken otrolig mängd elektronik är det för vattenburen golvvärme som jag inte känner till att man behöver?? LK är mycket enkel upplever jag.

 Och vad är det för fel på begagnade?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vilket skalbart värmesystem till nybygge?
« Svar #9 skrivet: 13 sep-17 kl 20:15 »
Och vad är det för fel på begagnade?

Brukar du få garantier på begagnade prylar? Vad säger ditt försäkringsbolag om att använda begagnade vattenbärande ting i ett nybyggt hus år 2017? Jag menar att det är rena vansinnet att bara tänka tanken, då det ju är allmänt känt att de största kostnaderna för försäkringsbolagen gällande hemförsäkringar av villor, är just vattenskador. Byggnormerna här är på en annan nivå än begagnade radiatorer om jag uttrycker mig milt.

Hade det gällt ett skjul för boskap, höns eller getter tex, så kanske man kunde tänka sig att sänka sig till den nivån, men i längden hade det såklart blivit dyrare än att köpa nytt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

freitag

  • Inlägg: 220
    • Södermanland
SV: Vilket skalbart värmesystem till nybygge?
« Svar #10 skrivet: 13 sep-17 kl 20:33 »
Uppvärmningssystem och uppvärmningssystem... ISOLERING och värmeåtervinning på in/ut-luften.

Ja och ja. Så det är ordnat. Bra isolerat + FTX är tanken. Frågan är hur mkt mer vi behöver för just uppvärmning. Sen tillkommer ju tappvatten också.

freitag

  • Inlägg: 220
    • Södermanland
SV: Vilket skalbart värmesystem till nybygge?
« Svar #11 skrivet: 13 sep-17 kl 20:33 »
Jag skulle skaffat en pelletskamin. Den behöver visserligen ström, men inte så mycket. Den ger en behaglig värme i hela huset och den har stor kapacitet om det blir riktigt kallt.

Vi bor på en ö, så pellets är inte att tänka på pga begränsade transporter.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vilket skalbart värmesystem till nybygge?
« Svar #12 skrivet: 13 sep-17 kl 20:36 »
En ö? Det är ju underbart! Då tror jag att en värmepump med sjövärme är det ni behöver för att få mångårigt låga driftskostnader.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

freitag

  • Inlägg: 220
    • Södermanland
SV: Vilket skalbart värmesystem till nybygge?
« Svar #13 skrivet: 13 sep-17 kl 20:38 »
Definitivt vattenburet. Och köp för allt i världen inte begagnade radiatorer!

Vilken otrolig mängd elektronik är det för vattenburen golvvärme som jag inte känner till att man behöver?? LK är mycket enkel upplever jag.

Expansionskärl, elpatron, shuntar, cirkulationspump, reglercentraler och annat som jag inte riktigt förstår. Det kanske är där skon klämmer, att jag vill först. Vad är LK?

Och frågan som jag aldrig får svar på: varför är vattenburet då ett "måste"?

freitag

  • Inlägg: 220
    • Södermanland
SV: Vilket skalbart värmesystem till nybygge?
« Svar #14 skrivet: 13 sep-17 kl 20:40 »
Har ni tillgång till ved? Egen skog?

Mitt drömsystem ser ut så här:

Vattenburen värme (golv/element) som får sin värme genom solpaneler på taket (framförallt till varmvatten sommartid). En modern lätteldad kökspanna som ger värme när solpanelerna inte räcker till. Gärna självcirkulation så man slipper pumpen som ska driva vattnet.


Detta system kräver dock ved. Har man ej tillgång till ved eller har svårt med vedhanteringen så kan luftvärmepump vara ett alternativ.


Idag har vi luft/luftvärmepump, direktel, varmvattenberedare som drivs med el och kamin. 140 kvm hus, 2 plan, från 1947. Vi gör av med ca 19000 kWh per år. 3 personer i hushållet. Småland, växtzon 3, dvs inte så kallt klimat. När det är 20 minus ute så får vi elda mycket samt köra elementen i alla rum.

Vi har inte så mkt skog, men vi kommer ha rätt mkt ved från början åtminstone (alla träd vi tagit ner) och säkerligen en del att ta i framtiden också. Vi kommer elda hursomhelst, men kanske inga 10 kubik per år. Det tror jag förresten skulle värma upp huset lite väl mkt... Jag gillar också systemet du skissar upp. Det innebär dock väldigt mkt teknik och styrning verkar det som.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vilket skalbart värmesystem till nybygge?
« Svar #15 skrivet: 13 sep-17 kl 20:47 »
Expansionskärl, elpatron, shuntar, cirkulationspump, reglercentraler och annat som jag inte riktigt förstår. Det kanske är där skon klämmer, att jag vill först. Vad är LK?

Och frågan som jag aldrig får svar på: varför är vattenburet då ett "måste"?


http://www.lksystems.se/sv/

Vattenburet är inte ett "måste". Det handlar nog snarare om livskvalité, driftsäkerhet och låga driftskostnader för många bekymmersfria år framöver.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

freitag

  • Inlägg: 220
    • Södermanland
SV: Vilket skalbart värmesystem till nybygge?
« Svar #16 skrivet: 13 sep-17 kl 20:52 »
http://www.lksystems.se/sv/

Vattenburet är inte ett "måste". Det handlar nog snarare om livskvalité, driftsäkerhet och låga driftskostnader för många bekymmersfria år framöver.



Ja om det innebär livskvalitet och driftsäkerhet och bekymmersfria år så är jag helt såld. Men med relativt många komponenter, dragning av vatten + teknik så är det väl inte hugget i sten?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilket skalbart värmesystem till nybygge?
« Svar #17 skrivet: 13 sep-17 kl 21:02 »
Brukar du få garantier på begagnade prylar? Vad säger ditt försäkringsbolag om att använda begagnade vattenbärande ting i ett nybyggt hus år 2017? Jag menar att det är rena vansinnet att bara tänka tanken, då det ju är allmänt känt att de största kostnaderna för försäkringsbolagen gällande hemförsäkringar av villor, är just vattenskador. Byggnormerna här är på en annan nivå än begagnade radiatorer om jag uttrycker mig milt.

Hade det gällt ett skjul för boskap, höns eller getter tex, så kanske man kunde tänka sig att sänka sig till den nivån, men i längden hade det såklart blivit dyrare än att köpa nytt.

Värst vad du gick igång, när man nämner att begagnade saker kan användas i stället för att leva efter slit och släng principen och bara köpa nytt.

Jag vet då flera som tagit tillvara på begagnade element och fixat till dom i sina nya sommarstugor utan problem med försäkringsbolag.
Har tappat räkningen, men det är en bra bit över 200 element som jag sålt.
Ett tag kom jag över ca 1 ton gamla mässingskranar som jag renoverade och sålde och folk var som galna och skulle bara ha.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vilket skalbart värmesystem till nybygge?
« Svar #18 skrivet: 13 sep-17 kl 21:06 »
Ja om det innebär livskvalitet och driftsäkerhet och bekymmersfria år så är jag helt såld. Men med relativt många komponenter, dragning av vatten + teknik så är det väl inte hugget i sten?

Vår anläggning är ifrån 1997, och fungerar klanderfritt 20 år senare. Jag har börjat fundera på att byta ut själva värmepumpen till en ny, då man på köpet ju får en helt annan teknik, där man tex kan gå in i en app innan hemväg från semestern och höja från 2 plusgrader inomhus till 22 grader, och kompressorn lär väl inte hålla för evigt i den vad det beträffar.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vilket skalbart värmesystem till nybygge?
« Svar #19 skrivet: 13 sep-17 kl 21:08 »
Att se genom fönstret hur den goda grannen kämpar med veden i ur och skur, och måste elda för att ta ett bad på sommaren, så är man dessutom tillfreds med värmepumpen...  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser