Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för hundar?  (läst 91425 gånger)

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Vad har ni för hundar?
« Svar #520 skrivet: 14 jun-13 kl 00:10 »
:D
Bild gärna, det låter som en spännande korsning!
Jag har och har haft flera vägkorsnings-hundar ;)

Har svarat i tråden innan och jag har fortfarande:
1 Siberian Husky
och 2 blandisar Collie-bordercollie-Polsk vallhund som jag fått av en forummedlem ♥när de var 16 veckor.
Är Hilda och Hedda alltså helsyskon? Häftigt isf. :)

Jag har en border collie/schäfer(6%) 10 år och en border collie/golden(12%) 5 mån.

hånung

  • Gäst
SV: Vad har ni för hundar?
« Svar #521 skrivet: 14 jun-13 kl 00:17 »
Är Hilda och Hedda alltså helsyskon? Häftigt isf. :)

Jag har en border collie/schäfer(6%) 10 år och en border collie/golden(12%) 5 mån.
Bordercollie schäfer är mitt ideal i hundväg om man ska ha en riktigt bra allround  hund . dom två ja har haft har prestera  betydligt bättre än ren schäfer eller liknade.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Vad har ni för hundar?
« Svar #522 skrivet: 14 jun-13 kl 00:36 »
Bordercollie schäfer är mitt ideal i hundväg om man ska ha en riktigt bra allround  hund . dom två ja har haft har prestera  betydligt bättre än ren schäfer eller liknade.
Va kul att höra andra med pos erfarenheter av den blandningen. Våran är aktiv familjehund, otroligt vänlig, orkar allt men kräver inte så mycket mer än en stimulerande vardag och mycket rörelse. Bästa hund jag träffat. Har det varit 50/50-blandning på dina?

hånung

  • Gäst
SV: Vad har ni för hundar?
« Svar #523 skrivet: 14 jun-13 kl 00:41 »
Va kul att höra andra med pos erfarenheter av den blandningen. Våran är aktiv familjehund, otroligt vänlig, orkar allt men kräver inte så mycket mer än en stimulerande vardag och mycket rörelse. Bästa hund jag träffat. Har det varit 50/50-blandning på dina?
Ja  och sen har ja haft en enastående fyrvägs korsning schäfer border golden cholli som var skydds tränad som grädde på moset bästa hunden genom tiderna under ner än 40 år med hundar 

hånung

  • Gäst
SV: Vad har ni för hundar?
« Svar #524 skrivet: 14 jun-13 kl 00:44 »
Men generellt  så före drar ja just schäfer bordercollie   .

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Vad har ni för hundar?
« Svar #525 skrivet: 14 jun-13 kl 01:42 »
Oj, den fyrvägskorsningen lät inte helt fel faktiskt. :) Spännande! Har du bilder får du gärna visa - även tvåvägkorsningarna.

Våran gamling på arbetet. 8)

hånung

  • Gäst
SV: Vad har ni för hundar?
« Svar #526 skrivet: 14 jun-13 kl 08:15 »
Tyvärr så har alla dom bilderna blivit förstörda  vid en brand  för  8år sedan .

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Vad har ni för hundar?
« Svar #527 skrivet: 14 jun-13 kl 09:57 »
Oj va tråkigt. :(

kokobananas

  • Inlägg: 1
    • Norge
SV: Vad har ni för hundar?
« Svar #528 skrivet: 10 sep-13 kl 11:57 »
Jag har slädhundar - Alaskan huskies. Importerar snart ännu en alaskan husky också, till framtida avel förhoppningsvis.
Har hållt på med slädhundar i snart 7 år.

sommar

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Vad har ni för hundar?
« Svar #529 skrivet: 22 sep-13 kl 16:30 »
Har 3 amstaffar 2 hanar och en tik.

Jeanette Åman

  • Inlägg: 8
    • Härjedalen
    • Hundkompaniet i Härjedalen
SV: Vad har ni för hundar?
« Svar #530 skrivet: 28 sep-13 kl 18:13 »
Här har jag en staffemix, en tik vid namn Evita. Hon är pensionär och omplacering, har haft förmånen att få dela mitt liv med henne i lite drygt fyra år nu. Hon är lat, bekväm, och lika egensinnig som en engelsk bulldog - älskar att ligga och sola, eller simma och bada, i övrigt skulle hon helst vilja tillbringa all sin tid framför vedspisen och bli matad med köttbullar. :)

Sedan har jag Tova, även hon en omplacering fast bara knappa året ännu, och av den horribla korsningen amstaff/ambull/rottis. Hon har några trauman att kämpa med men ser ut att bli en oerhört trevlig och bra hund, och vi satsar på fjällräddningen.

Sambon har en ren amstaff, en hane på dryga fem år som vi kör viltspår med inriktning på eftersök med.

Så skulle jag vilja ha en västgöte - måste ju ha en sån när mina djur kommer till gården sen.. Och så skulle jag vilja ha en bayersk viltspårhund - vad annars om man vill satsa på spårarbete av diverse slag! Och sen, ja, borde man inte ha en gårdsvaktare också, när man har djur att skydda och vaka över..?

Hahaha - jag kommer att behöva leva en mindre vighet om jag ska hinna med allt och alla! :)

Ifyouseehersayhello

  • Inlägg: 18
    • Halland
SV: Vad har ni för hundar?
« Svar #531 skrivet: 22 nov-13 kl 17:02 »
Här är en bild på min schäferhane 3 år.

Förutom att han är min bästa vän och trogna följeslagare tränar och tävlar vi i de svenska bruksgrenarna sök och spår.


Linnea-

  • Inlägg: 34
    • -
SV: Vad har ni för hundar?
« Svar #532 skrivet: 21 jan-14 kl 10:03 »
Hemma hos mig finns två underbara hundar som inte bara är duktiga på att mysa i soffan utan också mycket duktiga jakthundar.

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
SV: Vad har ni för hundar?
« Svar #533 skrivet: 21 jan-14 kl 13:41 »
Jag har Jonathan, en gammal golden herre på strax elva år. Sedan har jag två borzoier (rysk vinthund). De har tyvärr lite mycket jaktinstinkt nu när jag börjar utöka skaran av övriga djur, har förlorat en kanin redan och ankorna kan inte gå lösa längre. Blir det en ny hund i framtiden så blir det en ras med mindre jaktinstinkt men med vakt. Kikar på de olika herdehundsraserna, men tänker att de kanske är för tuffa för mig som bara haft mjuka raser..

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Vad har ni för hundar?
« Svar #534 skrivet: 21 jan-14 kl 14:07 »
Vi skaffade oss en riktig vakthund för ett par månader sen. En ungersk kuvasz :-*. Vilken underbar hund! Sen har vi en fralla, men hon är mest soffvärmare...
Jag och barnen är ensamma hemma varannan vecka när mannen jobbar, och vi bor så avsides att ingen kan se vad som händer på gården. Känns skönt med en ras som verkligen vill och kan vakta oss!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Vad har ni för hundar?
« Svar #535 skrivet: 21 jan-14 kl 14:11 »
Blir det en ny hund i framtiden så blir det en ras med mindre jaktinstinkt men med vakt. Kikar på de olika herdehundsraserna, men tänker att de kanske är för tuffa för mig som bara haft mjuka raser..

Kolla kuvasz, kanske passar dig också låter det som! De som inte vet vad de pratar om har idiotförklarat oss ett antal gånger. Han är livsfarlig, totalt obenägen att kunna lära sig något, och kommer äta upp barnens kompisar! Bästa rasen vi kan tänka oss! ;) Han har morrat årt mig en gång då han var ca 10veckor när jag tog hans ben. Det var enda och troligen sista gången han gjorde det! Nu är han ett halvår, och älskar alla. Vaktar dock tills vi säger om det är okej. De han redan känner vaktar han inte mot.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Vad har ni för hundar?
« Svar #536 skrivet: 21 jan-14 kl 14:52 »
Vår lilla kille  :)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Vad har ni för hundar?
« Svar #537 skrivet: 21 jan-14 kl 16:03 »
Leineri, vi har en Leonberger helt utan jaktinstinkt, tror inte att hon låter höns och ankor vara för det. Lika kul som att jaga de katter som är dumma nog att springa. Däremot om hon går med mig kan det flyga upp fasaner framför nosen hon kan gå lös utan att ens göra en antydan till att lämna min sida när det far i väg rådjur och harar. Hon nosar på spår men far inte iväg många meter men nog katten jagar hon höns och ankor. Eftersom hon alltid lyckas ta de vi absolut inte vill precis som alla andra rovdjur så har vi inte gett henne så många möjligheter på sistone. Det är fullt möjligt att hon slutat nu, hon blev mycket lugnare vid två års ålder eller också är hon bara ögontjänare när hon följer med och matar fjäderfäna.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Linnea-

  • Inlägg: 34
    • -
SV: Vad har ni för hundar?
« Svar #538 skrivet: 21 jan-14 kl 17:47 »
Jaktinstinkt behöver absolut inte betyda att de äter upp gårdsdjuren. Som sagt så har jag två jakthundar varav den ena är en fågelhund. Trots detta skulle ingen utav dem nånsin få för sig att röra hönsen även fast de flaxar och flyger framför näsan på dem. Hård träning och attityden "totalförbud att röra" ger resultat. Det svåraste var ändå att få dem att he fan i nytillskottet kaninen, men som sagt efter mycket träning kan de nu snällt ligga inne i kaninhägnet med kanin skuttandes omkring. Detsamma gäller självklart grannens får, kor och hästar!

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
SV: Vad har ni för hundar?
« Svar #539 skrivet: 21 jan-14 kl 18:09 »
Jaktinstinkt behöver absolut inte betyda att de äter upp gårdsdjuren. Som sagt så har jag två jakthundar varav den ena är en fågelhund. Trots detta skulle ingen utav dem nånsin få för sig att röra hönsen även fast de flaxar och flyger framför näsan på dem. Hård träning och attityden "totalförbud att röra" ger resultat. Det svåraste var ändå att få dem att he fan i nytillskottet kaninen, men som sagt efter mycket träning kan de nu snällt ligga inne i kaninhägnet med kanin skuttandes omkring. Detsamma gäller självklart grannens får, kor och hästar!
När jag är med är det inget problem. Incidenterna som varit (en anka och en förrymd kanin) har skett då hundarna varit ute själva på den inhägnade gården. Just denna rasen är ju som de andra vinthundarna ändå avlad för att jaga ifatt och ta ner bytet själv, och göra det mer eller mindre på eget bevåg. Naturligtvis finns det jaktinstinkt i alla hundar, men liksom vissa raser är selektivt avlade för vakt till exempel så är dessa avlade just för stark jaktinstinkt. En fågelhund är ju visserligen en jakthund, men där man avlat just på en specifik del av jaktbeteendet liksom att en ställande hund är också avlad på en specifik del av jaktbeteendet, man vill inte att en bra älghund ska "go in for the kill".
Kolla kuvasz, kanske passar dig också låter det som! De som inte vet vad de pratar om har idiotförklarat oss ett antal gånger. Han är livsfarlig, totalt obenägen att kunna lära sig något, och kommer äta upp barnens kompisar! Bästa rasen vi kan tänka oss! ;) Han har morrat årt mig en gång då han var ca 10veckor när jag tog hans ben. Det var enda och troligen sista gången han gjorde det! Nu är han ett halvår, och älskar alla. Vaktar dock tills vi säger om det är okej. De han redan känner vaktar han inte mot.
Just kuvasz har jag ingen erfarenhet av, men maremma. Jag har funderat på dem, men måste erkänna att de inte tilltalar mig mycket utseendemässigt. Finns raser med liknande egenskaper som tilltalar mig mer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser