Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Geodesic dome house  (läst 11841 gånger)

suiris24

  • Gäst
Geodesic dome house
« skrivet: 04 jun-07 kl 17:32 »
Hej,
Vet nån här om det finns en tillverkare av såna hus i sverige?
http://www.domeincorporated.com/

finns det nån i detta forum som har prövat på och bygga ett? Jag vill göra det inom en snar framtid och funderar på att göra allt från scratch.

Bo

  • Inlägg: 4238
Jag gjorde en
« Svar #1 skrivet: 04 jun-07 kl 18:52 »
av trälister och plastfolie att ha till tomathus och har en annan större nu sedan länge till min broccoli som jag täcker med väv under odlingssäsongen.

Man borde kunna göra någon smart aluminiumprofil att limma i kanterna på triangulära glasskivor som man sätter ihop till en kupol. - Att ha som växthus alltså.

Hur man skulle kunna bygga bostäder med liknande metoder avhandlas under en annan rubrik, glömt vilken.

suiris24

  • Gäst
Re:Geodesic dome house
« Svar #2 skrivet: 05 jun-07 kl 15:56 »
Det måste växa fint i dina växthus!

Jag har sågat upp smala 1x1x17cm långa eklister till en modell men vet inte vilka vinklar jag ska såga. Hittills har jag inte förstått hur det hela fungerar fast jag har läst på en massa hemsidor. Består strukturen av två olika trianglar, liksidig och likbent?

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Geodesic dome house
« Svar #3 skrivet: 05 jun-07 kl 23:19 »
Blev också nyfiken på om man kunde hitta delar till en geodetisk kupol här i landet så jag googlade lite. Hittade bland annat en mössa baserad på konceptet. ...och ett lite annorlunda bygge... Ingen svensk leverantör än av prylar att bygga kupoler av, dock. Kanske en affärsidé för någon? Jag vet ett ställe som kan pulverlacka metalldelar... *knuffknuff* ;)

Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Geodesic dome house
« Svar #4 skrivet: 06 jun-07 kl 00:38 »
Kolla på Dome caculator

Där finns lite idéer och tips på hur man ska bygga upp sin "dome".

Googla på olika "dome"-varianter .... det finns massor.

suiris24

  • Gäst
Re:Geodesic dome house
« Svar #5 skrivet: 06 jun-07 kl 09:21 »
Början på drömhuset.


Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Geodesic dome house
« Svar #6 skrivet: 06 jun-07 kl 20:33 »
Hej suiris24,

Det finns ett företag som heter Growing Space som kanske kan intressera dig. De tillvekar växthus - Growing Dome. Med lite modifikation går det nog att fixa till ett boende i dem.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

jenses

  • Gäst
Re:Geodesic dome house
« Svar #7 skrivet: 06 jun-07 kl 22:05 »
Det finns ett företag som heter Growing Space som kanske kan intressera dig. De tillvekar växthus - Growing Dome. Med lite modifikation går det nog att fixa till ett boende i dem.  :)

De är roliga:
Citera
Det räcker med så lite som fem timmars solljus per dygn för att det ska vara möjligt att odla året om.
 ;D ;D

Galungan

  • Gäst
Re:Geodesic dome house
« Svar #8 skrivet: 20 jun-07 kl 00:09 »
Hej
För ett antal år sedan var jag Domebyggare. Det blev några stycken till olika skolor. Jag var fascinerad av möjligheten att bygga stabilt(triangelen), lätt och med optimal innervolym. Utanför Sunne i Värmland kan du besöka en.
Har besökt lite olika Dometillverkare i USA. Byggtekniken uppfanns vid Carl Zeis-fabriken redan på 1920-talet. Den vidareutvecklades av Bucky Fuller under 50-60 talet. Företaget Growing Domes har lyckats göra en modell som verkar fungera riktigt bra.. Det finns en representant för Growing Domes i Sverige. Kolla med dem var närmaste Dome finns.
Lycka till

suiris24

  • Gäst
Re:Geodesic dome house
« Svar #9 skrivet: 20 jun-07 kl 16:59 »
Har kontaktat growing dome men inte fått något svar än. Jag kollade upp priserna i usa och det skiljer rätt mycket. Jag undrar vad det skulle kosta att frakta en sån dome till sverige. Tack för tipset!  Vilka var tycker du är de fem svåraste bitarna i att bygga en dome?

Galungan

  • Gäst
Re:Geodesic dome house
« Svar #10 skrivet: 23 jun-07 kl 16:36 »
Hej

Den som ger sig i kast med att bygga en dome får bereda sig på en hel del problemlösning. Å andra sidan är det vissa saker som löser sig automatiskt.
Det först man måste göra göra klart för sig är storleken. Man får räkna ut diameter och m2. Sedan gäller det att ta fram lämplig takhöjd. Det finns böcker där allt redan är uträknat. SHELTER, heter en, DOMEbook 2 heter en annan.
Jag hittade ett annat svenskt företag som saluför Domer.
http://www.growpoint.com/webbplats/57_1_185.html
Den stora utmaningen är att hålla reda på alla olika mått på reglar och skivor. När väl alla delar är klara skall de monteras. Jag byggde ett torn som jag placerade på byggplatsen. Sedan började jag med den översta delen. Allt eftersom stommen växte så hissade jag upp den högrt och högre. På så sätt kunde jag hela tiden jobba på marken. Att bygga dörren är rätt knöligt. Inga vinklar är raka. Delarna måste ges rätt vinklar i x,y och z led. Ventilationen i toppen tar också mycket tid o tankemöda att konstruera, men det blir snyggt med fem trianglar som öppnar sig mot himlen. Domens största svaghet är svårigheten att täta alla sidor. Vatten rinner ju som bekant neråt, det följer minsta springa och letar sig fram till insidan på något konstigt ställe. Nu är det ju inte någon katastrof om det läcker in lite vatten i ett växthus, men det ser inte så bra ut med takdropp.
Om du hittar någora domer i sverige så är jag tacksam att få reda på var.
Galungan

magiskaliv

  • Inlägg: 4
    • Halland
SV: Geodesic dome house
« Svar #11 skrivet: 07 sep-17 kl 18:47 »
Hej! Känner du för att hålla en kurs i dome bygge? Vi ska bygga en under nästa år på ca 50-75m2😊 i Kungsäter utanför Varberg.  Vänligen Annika

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Geodesic dome house
« Svar #12 skrivet: 07 sep-17 kl 19:50 »
10 år senare!

Patrick Norlin

  • Inlägg: 1
SV: Geodesic dome house
« Svar #13 skrivet: 31 okt-17 kl 13:36 »
Hej,
Vet nån här om det finns en tillverkare av såna hus i sverige?
http://www.domeincorporated.com/

finns det nån i detta forum som har prövat på och bygga ett? Jag vill göra det inom en snar framtid och funderar på att göra allt från scratch.


Hej! Jag tillverkar och bygger biodomes . Är öppen för ideer och förslag om någon är intresserad av att veta mer. Se gärna www.biodome.se . Vill man bygga själv finns bra sidor på nätet med kalkylatorer mm.  Bland det roligaste jag gjort!/patrick


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Stybben

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser