Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlopp till fritidshus  (läst 5379 gånger)

Spurre

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Avlopp till fritidshus
« skrivet: 23 nov-17 kl 08:21 »
Hejhej!

Jag och min sambo har nyligen tagit över vår sommardröm på västkusten.
Vi har djupborrad brun och en gammal lösning för BDT vatten men ingen toalett eller innedusch vilket vi skulle vilja bygga till.

Jag har nu börjat gräva i möjliga lösningar och gissar att det blir sluten tank då det känns som det enklaste alternativet i ett område med mycket berg och ca 1 km till havet. Det jag lurar på är vilka krav slamtömningen har för att komma åt tanken, vågar inte riktigt börja höra mig för då jag är rädd att vi åker på att åtgärda ett avlopp direkt och just nu är finanserna för det inte riktigt täckta....

Upp till stugan är ca 70meter av vad jag vill kalla gräsbetäkt väg i lite uppförslut och vändmöjlgheterna väl uppe på tomt är begränsade... Går det att dra en fast ledning ner till den riktiga vägen? eller var tro ni är bästa lösningen?

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #1 skrivet: 23 nov-17 kl 10:43 »
Här på Sveriges baksida är många skärgårdskommuner (Norrtälje och Österåker som jag själv har erfarenhet av) väldigt griniga med alla typer av avlopp som inte är mini-reningsverk. Vår kostnad för slamsugning har dubblats i princip varje år och nu ingår dessutom bara 10 m slang. Är det längre kostar nu 5 m slang 100 kronor extra... Just saying.... Tank skulle jag personligen ha ångest över om den fylls...


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #2 skrivet: 23 nov-17 kl 10:54 »
Här har de 20 m som gräns vid nyinstallation och tror att de suger upp till 50 m men med extra kostnad förstås på befintliga anläggningar.

Tank har varit svårt att få lägga ner, men jag tror att det håller på att vända i och med att man kan hävda vattensnål lösning och inget utsläpp lokalt.

Ring och prata med din kommun utan att ange ditt namn, reglerna är så olika mellan kommuner. Du tänker på att lägga din tank vid den riktiga vägen och lägga rör dit? Det låter bra tycker jag. Att lägga fasta rör som de skall suga i när de står lägre än tanken kan bli svårare att få igenom, men vem vet...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #3 skrivet: 23 nov-17 kl 11:37 »
Avloppsreglerna brukar så gott som alltid finnas utlagda på kommunens hemsida, så man kan ta del av dem utan att behöva besvära någon tjänsteman personligen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #4 skrivet: 23 nov-17 kl 11:59 »
Om jag förstår dig rätt, så äger inte ni marken ned till vägen? I så fall skulle ni behöva en s.k. sugledning som ev går över annans mark, i så fall kan ni behöva ett servitut för det.

Norrtälje kommun har bra information:

http://www.norrtalje.se/info/bo-och-miljo/vatten-och-avlopp/enskilt-avlopp/slamtomning2/sugledning-for-slamtomning/

Spurre

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #5 skrivet: 23 nov-17 kl 12:37 »
Det är som en av er skriver att vi äger inte marken ned till vägen utan har ett servitut på den delen som väg. Jag trodde faktiskt att sluten tank var föredraget av kommunerna men där har jag kanske fel då.

Kommunen är Orust ifall någon av er har bra koll på deras regler :)

Vet ni vad kraven från slamsugare brukar vara för att åka in och suga ut, jag tänker om vi hade ordnat vägen in ordentligen och löst så dom kan vända, finns det reglering mot att avvika från den allmäna vägen?

Har ni några andra alternativ till sluten tank som ni har erfarenheter är bra?
Vi har mycket gräsmatta dock dålig koll hur djupt det är till berg då stugan står på en bergsknall och det är gräs runtom...

Tack för alla svar de är kanon!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #6 skrivet: 23 nov-17 kl 13:32 »
Slamsugaren backar nog gärna in på din väg om det finns plats och bilen inte riskerar att sjunka.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #7 skrivet: 26 nov-17 kl 11:15 »
I vår brf med fem hus har vi fortfarande kvar en "slaskvattenbrunn".  Två brunnar har lagts igen då medlemmarna har dragit in vatten och avlopp.  Jag har länge funderat på om kommunen slamsuger denna brunn nån gång/år.  Det är lite si och så med det mesta hos oss.  Jag vet inte heller vad som hände om  det kommunala avloppet blev sammankopplat med slaskvattenbrunnarna. Jag skall göra som Torbjörn säger läsa in mig  på kommunens hemsida.  Idag är det bara en enda lägenhet som inte har dragit in vatten och avlopp.   

Vad jag hört så lär ytvatten från ett av husgrunderna har letts in den sista slaskvattenbrunnen.  Vad är rätt namn för denna heter det slaskvatten?  Man hällde ju även ur pottan i dessa brunnar.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #8 skrivet: 26 nov-17 kl 11:27 »
Sluten tank brukar krävas om man bor precis vid en strand, men det måste man ju kontrollera med kommunen

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #9 skrivet: 26 nov-17 kl 11:35 »
Att koppla ihop "rent" vatten såsom takvatten eller dräneringsvatten med skitigt är både olämpligt och förbjudet, så det behöver åtgärdas.

Slaskvatten är i mina öron det vatten som kommer från slasken i ett hus som från början saknade avlopp. När jag var liten stod en slasktunna under diskhon. Den tunnan bars ut och tömdes, dock ej på slaskhögen för den låg längre från huset utan på närmaste ställe som behövde gödning. Pottan hälldes inte i den tunnan. Det är många sådana avlopp som fått en liten slambrunn och en stenkista (eller bara stenkista) innan avloppslösningar blev mer reglerade. Idag är det väl närmast att klassa som BadDiskTvätt-avlopp, även om det i stort bara var Disk som gick i slasken förr.

x-lab

  • Gäst
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #10 skrivet: 05 dec-17 kl 21:44 »
Hejhej!

Jag och min sambo har nyligen tagit över vår sommardröm på västkusten.
Vi har djupborrad brun och en gammal lösning för BDT vatten men ingen toalett eller innedusch vilket vi skulle vilja bygga till.

Jag har nu börjat gräva i möjliga lösningar och gissar att det blir sluten tank då det känns som det enklaste alternativet i ett område med mycket berg och ca 1 km till havet. Det jag lurar på är vilka krav slamtömningen har för att komma åt tanken, vågar inte riktigt börja höra mig för då jag är rädd att vi åker på att åtgärda ett avlopp direkt och just nu är finanserna för det inte riktigt täckta....

Upp till stugan är ca 70meter av vad jag vill kalla gräsbetäkt väg i lite uppförslut och vändmöjlgheterna väl uppe på tomt är begränsade... Går det att dra en fast ledning ner till den riktiga vägen? eller var tro ni är bästa lösningen?

Om ni bor utanför stadsplanerat omr, så fick jag godkännt av min kommun av följande lösning: Blå tunna ca 200 L borrade ett hål i sidan vid botten  25mm (för PEM koppling) aktivt kol i botten 22 Kg (kostar ca 3-400 kr) markduk sen 80L vanlig sandplatta eller skiva som kan födela vattnet jämt över sanden. Simsala bim avlopp för BDT-vatten (för en brukare=1 st diskho eller en dusch, för fler behövs slamtank)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #11 skrivet: 05 dec-17 kl 21:47 »
Om ni bor utanför stadsplanerat omr, så fick jag godkännt av min kommun av följande lösning: Blå tunna ca 200 L borrade ett hål i sidan vid botten  25mm (för PEM koppling) aktivt kol i botten 22 Kg (kostar ca 3-400 kr) markduk sen 80L vanlig sandplatta eller skiva som kan födela vattnet jämt över sanden. Simsala bim avlopp för BDT-vatten (för en brukare=1 st diskho eller en dusch, för fler behövs slamtank)

Vilken kommun godkände detta, och när godkändes det?

x-lab

  • Gäst
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #12 skrivet: 05 dec-17 kl 21:54 »
Vilken kommun godkände detta, och när godkändes det?

Vingåker förra året. vi bor utanför stadsplanerat område vilket gör att det inte finns några regler egentligen. Helt fritt att tömma vad som hälst i ett BDT-avlopp. Har googlat på max tal av visa föroreningar för avlopp och kjag kunnde inte hitta några, samt att jag ringt runt lite samma svar

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #13 skrivet: 06 dec-17 kl 09:18 »
Ok!
Det är ju alltid bra att veta vilken kommun det gäller i såna här fall, även om regelverken borde vara lika så tillämpas de uppenbarligen inte alls på samma sätt överallt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #14 skrivet: 06 dec-17 kl 11:04 »
Det är inte godkänt att hälla vad som helst i ett BDT-avlopp, lika lite som det är godkänt att hälla vad som helst i andra typer av avlopp. Men har man fått ok från kommunen att använda ett enkelt reningssteg så lär det inte vara någon annan som river upp beslutet. Men tjänstemän byts och policys ändras, så det kan bli till att göra om med några månaders varsel. Men med en sådan billig lösning så är det ju inte någon fara, värre om man fått felaktiga råd och satsat på en dyr anläggning som inte längre är godkänd.

x-lab

  • Gäst
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #15 skrivet: 06 dec-17 kl 11:29 »
Ok!
Det är ju alltid bra att veta vilken kommun det gäller i såna här fall, även om regelverken borde vara lika så tillämpas de uppenbarligen inte alls på samma sätt överallt.

i och med att det uinte finns någon nationell regel för hur mkt och vad så är det upp till varje kommun att avgöra

x-lab

  • Gäst
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #16 skrivet: 06 dec-17 kl 11:32 »
Det är inte godkänt att hälla vad som helst i ett BDT-avlopp, lika lite som det är godkänt att hälla vad som helst i andra typer av avlopp. Men har man fått ok från kommunen att använda ett enkelt reningssteg så lär det inte vara någon annan som river upp beslutet. Men tjänstemän byts och policys ändras, så det kan bli till att göra om med några månaders varsel. Men med en sådan billig lösning så är det ju inte någon fara, värre om man fått felaktiga råd och satsat på en dyr anläggning som inte längre är godkänd.

Jag kollade med naturvårdsverket, dom instanser som hand om Sverige vatten rening. Så det är bara att ringa och lyssna vad dom säger

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #17 skrivet: 06 dec-17 kl 17:46 »
Jag kollade med naturvårdsverket, dom instanser som hand om Sverige vatten rening. Så det är bara att ringa och lyssna vad dom säger

Man kan ringa och prata med städaren som lovar guld och gröna skogar.

Vill man ha ett svar som är hållbart så skall man alltid skriva till dom med sin fråga.
Det gäller faktiskt alltid när det gäller frågor om regelverk.

Har ett mail från en på Trafikverket som har tolkningsföreträde när det gäller trafik.
Där personen svamlar lite men tycker att så skall man tolka lagen.
Denne har fått äta upp sitt svar till mig när trafikpolisen ringde upp och frågade va fan denne sysslade med när jag följde de råd jag fick.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

x-lab

  • Gäst
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #18 skrivet: 06 dec-17 kl 21:02 »
Man kan ringa och prata med städaren som lovar guld och gröna skogar.

Vill man ha ett svar som är hållbart så skall man alltid skriva till dom med sin fråga.
Det gäller faktiskt alltid när det gäller frågor om regelverk.

Har ett mail från en på Trafikverket som har tolkningsföreträde när det gäller trafik.
Där personen svamlar lite men tycker att så skall man tolka lagen.
Denne har fått äta upp sitt svar till mig när trafikpolisen ringde upp och frågade va fan denne sysslade med när jag följde de råd jag fick.

man kan alltid få olika svar, men är det bara et par som har hand om det så brukar det stämma. sen att hålla på å peta i saker hjälper ingen

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #19 skrivet: 06 dec-17 kl 22:59 »
man kan alltid få olika svar, men är det bara et par som har hand om det så brukar det stämma. sen att hålla på å peta i saker hjälper ingen


Din rekomendation är ett bra recept för att få problem i framtiden.

Papper är alltid bäst!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, magnus55, Gröfre Slissing, kretslopp, malle h

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser