Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dricksvatten - Hur mycket gamla grejor ska jag återanvända?  (läst 1471 gånger)

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
Vi bor sedan några månader på vår gård, i Småland, och bär idag in vatten från en brunn ute på gården. Vi har ärvt det systemet efter tidigare ägaren. Nu ska vi dra in vatten in i huset och jag tänkte göra så här.

1) Gräva ned plaströr från brunnen upp till huset.
2) Bila upp källargolv.
3) Installera ny pump med ny hydrofor i källaren.

Grejen är bara när jag börjat jobba med det här är att allt finns. Det är gamla järnrör, från pumpen, in i fastigheten. Där finns en rätt rejäl sugpump av något nyare modell (AKA, 1980-tal kanske)  och hydrofor från 1953 t, men jag har ingen aning om hur, eller om, det fungerar. Tidigare ägaren har skippat vatten då han använt detta som sommarstuga och inte ville ha något vatten i huset. Det finns inget som pekar på att just pumpen och hydroforen skulle vara några problem.

Hur skulle ni göra? Gräva, dra och installera nytt, eller provköra gammalt befintligt först?

Det är lätt att säga, provkör befintligt, men det är ju bara halva sanningen. Jag vill ju ha kvalité på mitt dricksvatten och en lösning som fungerar. Jag vill dessutom har rimlig risk. En hydrofor som läcker 100 liter vatten är ingen höjdare. Inte heller en brusten inledning när det är vinter.

Så till mina frågor: 

1) Finns det något skäl, ur hälsosynpunkt, att inte dra igång de gamla grejorna.
2) En pump med hydrofor kanske kostar 3 000 - 4 000 kronor. Är det inte värt tiden att få igång det gamla?
3) Ska jag gräva ned plastledning från brunnen eller testa befintlig?

Kort sagt, hur skulle ni göra?


 

Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Dricksvatten - Hur mycket gamla grejor ska jag återanvända?
« Svar #1 skrivet: 13 okt-17 kl 15:14 »
Med viss erfarenhet av hemmabyggda vattensystem  ::)  ger jag följande råd, ta dem som du vill...


Gräv definitivt ned en ny ledning med PEM från brunnen till pumpen. Följ det gamla röret när du gräver så slipper du hamna på bumlingar som inte går att få bort. Lägg grov PEM. Jag har 40 mm, det kanske är överdrivet men jag lär inte få problem med igensatt ledning i första taget. Sätt en koppling mellan brunsslangen och pumpen. Jag menar då att du drar slang till en PEM-koppling som gärna får vara fastsatt i vägg eller av någon annan form av stöd, sen drar du en kort PEM från kopplingen till pumpen och då i en dimension som passar pumpens inlopp. Det gör det lättare att byta pump när den går sönder. Ha en sil med backventil i brunnen. Lägg markisolering närmast PEMen i marken innan du fyller igen, isoleringen behöver bara vara 20-30 cm bred men hindrar frosten att krypa ned till slangen. Slang kan köpas på längder upp till åtminstone 200 m så du slipper skarva på vägen.


Pumpen är bara att provköra, efter en enklare översyn så inget rostat fast eller det sitter något riktigt vidrigt någonstans i den. Funkar den så är det bra, annars får du byta ut den. Personligen gillar jag Wilo pumpar men inte deras pumpautomater då jag två gånger fått hål i blåsan pga något inne i tanken, rost eller vassa svetskanter.


Hydroforen har väl en inspektionslucka? Öppna den, titta inne i hydroforen, grovsanera vid behov, kolla rostangrepp ut- och invändigt. Ser det ok ut så använd den. Klorera en gång med poolklor eller klorin. Funkar inte hydroforen så köp en hydropress med kärl av plast.


Om varken pump eller hydrofor är ok så köp en pumpautomat. Det är sämre på alla sätt men enkelt att montera, att byta när något pajar och tar lite plats. Det finns pumpautomater med 50 l hydropress, exempel https://www.rinkabyror.se/artikel/pumpautomat-10-50/ och jag har valt en enfas med ganska låg effekt (800W) för att kunna köra den på elverk när det blir strömavbrott. Ställ ned trycket på anläggningen så långt du kan utan att det känns som att det kommer för lite vatten, mindre risk för läckor, mindre konsekvens om det blir läckor (inte lika mycket vatten i tanken) men frestar lite mer på pumpen. Jag har ca 1 bar vid kranarna, funkar fint.


Sätt ett patronfilter för partiklar efter hydorfor/hydropress. Exempel http://www.klimat-comfort.se/startsida/patronfilter-20086421 blå topp genomskinlig kropp och 20 micron filterpatron så slipper du få sand och annat i vattnet som förstör kranarna. Mellan detta och hydropressen sätter du en avstängning så du kan byta filter utan att tömma hydrogrejen.


Så ser mitt system till slut ut efter ett antal olika bekymmer med igensatta gamla järnrör, hydroforer, pumpar och annat som fryst sönder eller bara gett upp av en eller annan anledning. Inte det bästa systemet men enkelt, billigt jämfört med en del alternativ och lättservat - viktigt för mig.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Dricksvatten - Hur mycket gamla grejor ska jag återanvända?
« Svar #2 skrivet: 13 okt-17 kl 17:24 »
 Förmodligen sitter där en tryckströmbrytare. Spelar nog ingen roll vilket system du har. Här har jag haft problem med rost som gjort att den inte kunnat göra vad den ska.
 Var noga med motorskyddet. Är det gammalt så kan det vara ide att byta. Här hade den lagt av o pumpen gick o gick röken stog tät i stugan. Plasten runt pumpen o el ingången hade smält. Bara turen att jag skulle hämta nått där pumpen står.
 Den anläggningen som finns här skulle jag tippa är från 40-talet. Röret mellan brun o hus fick läcka. Där lades plastslang. Är inte glad för det men så blev det. Vet man om detta inte har skadliga verkningar på oss?
När jag deog ny förbindelse mellan brun o pump bytte jag även hydrofor. Det blev en rostfri.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
SV: Dricksvatten - Hur mycket gamla grejor ska jag återanvända?
« Svar #3 skrivet: 13 okt-17 kl 18:45 »
Bra, tack för era svar!

Jag har haft eget vatten förr och har lite erfarenhet av dåliga tryckströmbrytare mm så jag börjar som tur va inte från noll.

Det system du beskriver Torpjens är bra när den lösning jag tänkte bygga. Har haft sådant filter som du beskriver förut och är mycket nöjd med det.

Det verkar inte som ni är så oroliga för hälsoproblem om vi drar igång gamla grejor. Jag gör rent med klorin och provkör lite i helgen. Jag har väldigt lite att förlora.
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Dricksvatten - Hur mycket gamla grejor ska jag återanvända?
« Svar #4 skrivet: 13 okt-17 kl 19:14 »
Nä, hälsoproblem är nog ingen fara p.g.a. gamla grejer. Grovsanering (bort sånt som sitter så man kan skrapa/borsta bort det) och klor gör susen. Är du orolig kan du häva kloret i brunnen, vänta lite, häva klor i den gamla hydroforen, fylla, vänta några timmar och sen spola igenom allt tills klorsmaken försvinner.

Tittar man inne i gamla rör eller gamla hydroforer kan det se rätt äckligt ut men det är vanligen ingen fara. Spolar man bara igenom systemet och i börjarn låter det rinna ett tag innan man tar dricksvatten så är det normalt lugnt.


Men byt till PEM i sugledningen. You have been warned...  ;)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
SV: Dricksvatten - Hur mycket gamla grejor ska jag återanvända?
« Svar #5 skrivet: 14 okt-17 kl 09:32 »

Men byt till PEM i sugledningen. You have been warned...  ;)

Det är noterat :)

Det är inte så långt att gräva men det är ju trots allt lite meck. Främst för att jag måste genom källargolvet, och ta mig in i brunnen via sidväggen. Sedan är det lite meckigt att få till böjen och rätt längd ner i brunnen. Men planen är att byta inlopp. 
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser