Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ordna luftfuktighet i en vanlig hushållskyl?  (läst 5690 gånger)

Ulrica Liindvall

  • Inlägg: 2
Ordna luftfuktighet i en vanlig hushållskyl?
« skrivet: 01 okt-17 kl 10:32 »
Hej

Hur uppnår man 90%-95% luftfuktighet i en vanlig kyl?

(Läste någonstans att man kunde använda en vinkyl, men för tf har jag ingen).

Fick även tipset att använda blötlagda tegelstenar i kyl och låta dem dunsta.

Tacksam för svar  :)


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Ordna luftfuktighet i en vanlig hushållskyl?
« Svar #1 skrivet: 01 okt-17 kl 13:53 »
En vanlig blomspruta med vatten där munstycket är inställt på fin dimma höjer lätt luftfuktigheten till 95%. Om du gör detta två gånger om dagen så pendlar det ca 80-95%.

Vill man göra det lite mer avancerat så kan man skaffa sig en fogger och installera.

Mvh
Magnus

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ordna luftfuktighet i en vanlig hushållskyl?
« Svar #2 skrivet: 01 okt-17 kl 15:20 »
Enklast torde vara att ställa ett fat med vatten och en veke av något slag. Procenten på luften regleras med vekens storlek.

Huruvida man kan komma så högt som 95% med denna metoden i kyla vågar jag inte svara på, men i kläckskåpen i Drottningodlingen får jag detta med enkelhet med en mycket liten veke, men där är ju temperaturen 34,4 plusgrader.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ordna luftfuktighet i en vanlig hushållskyl?
« Svar #3 skrivet: 01 okt-17 kl 16:47 »
Välj ett kylskåp som inte har inbyggt frysfack.
Om skåpet har frysfack så har ju kylelementet 15-20 grader lägre temperatur än resten av kylskåpet, och då kommer det mesta av luftens fuktighet att slå sig ner som is på det. I ett sådant skåp är det meningslöst att försöka höja luftfuktigheten genom att tillföra vatten, det leder bara till att all kyleffekt går åt till att kondensera och frysa ner vattnet, det blir för varmt i kylskåpet och det frostar igen odrägligt snabbt.

Ett skåp utan frysfack av vanlig självavfrostande 90- eller 00-talstyp har hela bakväggen som kylelement, den brukar hålla sig kanske 2 eller 5 grader under skåpets temperatur. Då är systemet självreglerande, dvs luftfuktigheten kommer att ställa in sig så att luftens daggpunkt ligger vid kylelementets temperatur, och vid skåpets temperatur som är några grader högre, blir nog luftfuktigheten runt 90 %. Om du har ett sådant skåp, så tänk på att inte ställa några varor så de ligger an mot bakväggen. Det måste finnas några cm emellan. Kolla regelbundet att det inte har blivit stopp i dräneringsröret som går från en ränna under kylelementet och ner till en skål ovanpå kompressorn.

Om luftfuktigheten i rummet där skåpet står är mycket låg, som det kan bli under de kallaste perioderna på vintern, så kan det tänkas att fuktigheten i skåpet minskar. Men så länge man ser kondensdroppar på kylelementet kan man anse att allt är i ordning.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ordna luftfuktighet i en vanlig hushållskyl?
« Svar #4 skrivet: 01 okt-17 kl 20:15 »
Rotfruktslådorna i botten på kylskåpet håller hög fuktighet. Kylskåpet är annars gjort för att avfukta luften så mycket som möjligt. Så rotfruktslådan eller en låda med tätt lock behövs.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ordna luftfuktighet i en vanlig hushållskyl?
« Svar #5 skrivet: 01 okt-17 kl 23:23 »
Ett tips är att börja med att bekanta sig litegrann med fysik och naturlagar omkring fuktig luft, relativ och absolut luftfuktighet, daggpunkter mm. Annars är det lätt hänt att man jämför äpplen och päron, eller för den delen att man får för sig att en kylskåpskonstruktör kan utöva svart magi som faktiskt inte förekommer.
Bra början kan vara diverse Wikipediaartiklar (de tyskspråkiga brukar vara bäst när det gäller sådana här saker), eller någon lärobok eller kompendium i termodynamik.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ordna luftfuktighet i en vanlig hushållskyl?
« Svar #6 skrivet: 02 okt-17 kl 03:46 »
Och som vanligt underlättar det om man också talar om varför man i det här fallet vill ha hög luftfuktighet? Skall man t ex ha ett mognadsskåp för fermentering av korv, så bör man ha hygrometer och styrning av både temperatur och luftfuktighet.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Ordna luftfuktighet i en vanlig hushållskyl?
« Svar #7 skrivet: 03 okt-17 kl 20:01 »
Lägg ostarna i plastpåsar med luft i

Ulrica Liindvall

  • Inlägg: 2
SV: Ordna luftfuktighet i en vanlig hushållskyl?
« Svar #8 skrivet: 05 okt-17 kl 13:32 »
Ja, naturligtvis skulle jag berättat varför jag vill ha luftfuktighet i kylen. Det är för att lagra ostar =)

Tusen tack för alla tips och svar, känns bra att kunna kasta ur sej frågor här och få kunnig respons utan pekpinnar.

Det här med att skapa ost är nytt för mej, och jag har precis mottagit mitt första egna mögel, och har 2 egna kulturer i frysen, en termofil och en mesofil, så nu kliar det i fingrarna.

LarsPersMaria

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Ordna luftfuktighet i en vanlig hushållskyl?
« Svar #9 skrivet: 01 dec-17 kl 12:52 »
Plastpåse är ok men blir lätt för blött. Såna här använde jag i kylskåp till mögelostar innan jag köpte kylrum. Även termostat som håller rätt temp, dvs 10-13 för blått o vitt. Blanda dem inte i samma kyl. Då blir allt blått...
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kropp-halsa/luftfuktare/rubicson-luftfuktare-for-pet-flaskor-p40448


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, långfot, Esajanne, LimJans, von tratt, beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser