Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med lösspringande hundar på tomt och mark  (läst 2918 gånger)

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Problem med lösspringande hundar på tomt och mark
« skrivet: 19 sep-17 kl 11:33 »
Inget jätteproblem med en växande oro och jag undrar om någon kan sammanfatta lagen i klartext så att det blir lättförmedlat till dom jag behöver prata med. Det är två olika situationer jag måste mota.

Det ena är att skydda de djur som rör sig fritt inom vad man kan anse som min tomt (gårdsplan, klippt gräsmatta runt huset, ganska tydligt vad som är "tomt"). Gammelkatten har blivit biten två gånger när den varit på gårdsplanen, och det slutade med operation för 7000kr. Det är enkelt att förklara för det ska inte springa lösa hundar på min tomt och dom ska inte störa mina tamdjur. Att det ena gången dessutom hände i juni och koppeltvångsperiod gjorde diskussionen kort, men hundägaren promenerar fortfarande förbi min infart och min hagmark med hunden i långlina (över 10 meter) och andra gången katten blev biten var det just så att hunden tog ett skutt från vägen ner i lite högre gräs på min tomt och högg katten. Det här är inte den enda personen som promenerar förbi med hund lös eller i långlina utan koll. Lagen är tydlig gällande ansvar, men jag uppfattar att de här som har sina hundar som bästa kompisar och barn inte förstår att de skulle kunna göra skada. Jag försöker förklara att hundar som går zickzack i marken gör att rådjuren flyttar sina kid, spelar ingen roll om de är en mindre sällskapshund. Det är som hon med hunden som högg katten i långlina. Hon tittade på långt håll och konstaterade att katten var oskadd. Det var först när jag fick tag på den som jag kände skadan, det var inget som gick att se, eller bevisa för den delen.

Jag är emot arga skyltar. Jag vill ha något vänligt och förklarande som jag kan säga till de här människorna. Det är en pulshöjare som det är redan nu.

Sen har vi resten av marken och det är lite krångligare. Runt omkring mig har jag plättar på några få hektar som folk hyr för jakt. De släpper sina hundar och en gång fick jag en tax i haserna på ena hästen när jag red på min egen mark, precis utanför betet. Det var väl mer fara för taxen än hästen just den gången och den fick sig en rejäl smäll men nu kommer jag att ha mindre djur på markerna och det känns inte bra. Vi har många jakthundar som går över vår mark, ofta. Och folk som går på det närliggande motionsspåret men hunden springer någon kilometer vid sidan på vår mark istället. Lagen säger väl att man bara får släppa hund om den i huvudsakligen jagar på egna marken, eller hur? Om man arrenderar 10 ha i långsmal avstyckning tycker jag att det borde vara orimligt. Och de som läser till jägarlicens lär sig hur många hektar som är lämpligt att släppa olika raser på (hur man nu kan ange en siffra för det, måste väl bero på hur marken ser ut...). Men det är lätt att säga, de har arrenderat marken länge och tidigare fanns inga djur på min mark och ingen som brydde sig. Som bäddad för att bli osams. Jag har förklarat att jag kommer att ha djur längs gränsen till marken de arrenderar. Jag har också bett om att vi ska kommunicera om jakten och gav som exempel att när vi jagar så drivs viltet vi går efter bort av deras hundar, och det gick tydligen att förstå. Vi jagar själva inte med hund, tycker inte att marken är disponerad så att det skulle fungera.

Vad kan jag göra? Förutom att klaga till kommunen som hyr ut arrende till de olika jaktlagen? Det är en liten ort och vi har bekanta i ett av jaktlagen och kommer säkert att springa på fler. Finns det något rakt, enkelt och vettigt att säga som minskar antalet drivande hundar på vår mark?

Måste bara tillägga att taxen höll jag fast och tänkte att dom hittar väl hit, dom har ju pejl. Och när dom väl kom fick jag först en utskällning för att de varit oroliga för hunden, och sen som förklaring att dom jagar just med tax för att taxar inte springer så långt.... Då förstår ni hur dum dom tror att jag är? Och från ett annat jaktlag ringde dom glatt och presenterade sig och sa att om jag nu skulle se blodspår på min mark så är det dom som har skjutit nära gränsen, men dom hämtar alltid det de har skjutit så jag behöver inte vara orolig.... Blir så j-vla trött. Det finns fler sådana exempel än ni kan ana sen vi flyttat in, bara för att vi inte kommer från bygden.

Jag är mån om grannsämjan och mån om att få en dialog istället för att folk går bakom ryggen på mig, men dom kan heller inte fortsätta tro att jag är dum och lättlurad och jag är orolig för att släppa djuren på den nyinhägnade marken. Någon som har några bra tips?



Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Problem med lösspringande hundar på tomt och mark
« Svar #1 skrivet: 19 sep-17 kl 20:58 »
Min första reaktion är väl att hundägaren ska stå för den vet. notan på 7000 spänn!?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Problem med lösspringande hundar på tomt och mark
« Svar #2 skrivet: 19 sep-17 kl 21:14 »
Jupp. Strikt hundägaransvar eller vad man nu kallar det för.  Svårt att komma undan när ens hund ger sig på nån eller nått 

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Problem med lösspringande hundar på tomt och mark
« Svar #3 skrivet: 19 sep-17 kl 23:50 »
Och det som är skjutet och faller på din mark är ditt. Det borde väl hindra dom från att skjuta nära gränsen.
Sen tycker jag det är kinkigt att klaga på om en jakthund genar över markerna någon gång.
Men släpper dom på din mark och det går att få tag på jycken så fånga den varje gång. Dom ledsnar väl på att hämta den.
Annars får du väl sätta eltråd runt ägorna.
//Luff

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Problem med lösspringande hundar på tomt och mark
« Svar #4 skrivet: 20 sep-17 kl 08:01 »
Min första reaktion är väl att hundägaren ska stå för den vet. notan på 7000 spänn!?

Jo så är det men svårt att bevisa. Var bara jag och hundägaren där då och när jag fick tag på katten hade hundägaren försvunnit och hen fortsätter hävda att inget hände för hon såg ju att katten var ok när hon drog bort hunden. Och hen har inga pengar ändå.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Problem med lösspringande hundar på tomt och mark
« Svar #5 skrivet: 20 sep-17 kl 08:30 »
Och det som är skjutet och faller på din mark är ditt. Det borde väl hindra dom från att skjuta nära gränsen.

Jag vet att det är så och dom med, dom försökte dra en rövare och det säger en del om kulturen här.

Sen tycker jag det är kinkigt att klaga på om en jakthund genar över markerna någon gång.
Men släpper dom på din mark och det går att få tag på jycken så fånga den varje gång. Dom ledsnar väl på att hämta den.
Annars får du väl sätta eltråd runt ägorna.

Det kanske är kinkigt, och i sånt fall får jag ta en valium och tagga ned.
Att en hund inte släpper när den förväntas utan försvinner iväg över annan mark kan hända någon gång, det är klart. Men jag har hundar drivandes över min mark varje vecka hela jaktsäsongen. Är det kinkigt? Det fungerar inte så här där jag kommer ifrån men jag kanske är i en annan kultur nu och då får jag väl anpassa mig därefter, lite därför jag frågar.

Men släpper dom på din mark och det går att få tag på jycken så fånga den varje gång. Dom ledsnar väl på att hämta den.
Annars får du väl sätta eltråd runt ägorna.
Släppa hundarna, alltså jagar medvetet på min mark, är väl just funderingen på om dom gör eller inte. Jag tror att dom själva inte anser det för de släpper hundarna i sin lilla ruta de arrenderar. I mina ögon släpper de hundarna ca 150 meter från min gräns och en öppning i form av en skogsväg och det är den vägen hundarna väljer eftersom det alltid finns vilt där.

Om jag hade varit hemma och velat sitta vakt i hagarna hade det inte varit ett problem mer än att viltet på min mark jagas iväg.

Problemet är att jag kommer att ha djur i skogshagarna och hundarna springer rakt igenom eltrådarna. Om dom ger sig på en häst när jag är med så är jag rädd att dom även ger sig på kor, kalv och får och getter?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Problem med lösspringande hundar på tomt och mark
« Svar #6 skrivet: 20 sep-17 kl 09:18 »
Visst har du rätt, men det är besvärligt att få rätt.

Jakthundar är både lättare och svårare att få bukt med. Lättare för att du kan ta reda på vilka som jagar på grannmarkerna och informera dem om att du kommer att ha känsliga djur som är svåranskaffade och därför betingar ett högt pris vilket du kommer att kräva ersättning för om deras hundar ställer till med något. Men de kan vara av den typen som endast tycker om hundar och att det är du som är besvärlig, men det märker du. Informera dem vid ett neutralt tillfälle, inte när de precis skall börja jaga eller hunden står med ett av dina djur i munnen.

Sällskapshundsägarna kan vara hur omedvetna eller korkade som helst. Och det kommer nya hela tiden. Där är nog en skylt bäst.


När jag tog jägarexamen, visserligen för länge sedan, pratades det hela tiden om välarronderade marker ihop med arealen som var lämplig för de olika hundarna. Jag har aldrig jagat med hund, men jag har för mig de pratade om 50 ha för en tax.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Problem med lösspringande hundar på tomt och mark
« Svar #7 skrivet: 20 sep-17 kl 23:22 »
Skulle en hund bita en av våra katter eller nått annat djur skulle jag aldrig acceptera nån lam ursäkt att den såg ok ut.

Har även blivit biten själv av småhundar flera gånger. ( ja.... dom känner nog av min aversion mot dom) skillnaden är att jag inte attackerar dom. Däremot har jag sparkat tillbaks av ren försvars reflex. Och skulle en hund attackera min dotter skulle jag sparka för att allvarligt skada eller döda den om ingen aktiv ägare löste situationen.

Problemet är ju att ett djur som attackerar kan vara så farligt då det går över en gräns.

Är så trött på sällskapshundägares försvar. Har i tre års tid trampat i hundbajs på väg till förskolan 15-20 gånger. Till det kan man lägga alla gånger man får sanera dottern skor.

Hur skulle det se ut om jag satte mig och sket på gatan och bara lämnade det?!

Skulle nån acceptera det? Är hundars bajs trevligare att hantera?

Även om detta kanske är off-topic så finns det en attityd hos många hundägare som jag ser som direkt omogen. Man bör därför kunna vara rätt hård tillbaka så länge man har rätt i sak.

Vi accepterar inte att människor attackerar oss, visar aggression, bajsar på gatan eller ens är för närgångna. Då skall detta gälla hundar också enligt min mening. Dessutom finns ju lagstiftning.

Dock kan jag förstå att jakthundar är "i tjänst" så så länge dom uppfyller kraven ovan och inte jagar fel djur så lär dom väl få röra sig över ens mark.

Antar att detta kanske var kontroversiellt och inte helt på rätt plats men då får ni radera det.



Postat med Alternativ.nu´s app



PS.  Angånde småhundar. Skulle nått annat djur som närmade sig människor med aggressiva läten och attityd anses som nått annat en ett skadedjur?
« Senast ändrad: 20 sep-17 kl 23:32 av Visionaryrealist »

Någon annan

  • Inlägg: 2
SV: Problem med lösspringande hundar på tomt och mark
« Svar #8 skrivet: 21 sep-17 kl 07:15 »
http://www.nynashamnsposten.se/stockholm/nynashamn/hundar-riskerar-att-skjutas

Tycker de sammanfattar det bra :)

Skickat från min D5503 via Tapatalk


Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Problem med lösspringande hundar på tomt och mark
« Svar #9 skrivet: 21 sep-17 kl 11:00 »
Jag har en kompis som brukar släppa sin hund på ett fotbollsplan sent om kvällarna då den är öde. Där får hunden springa av sig överskottsenergin. Visst, det kan råka dyka upp något annat djur på fotbollsplan då dom är där, men det är i alla fall mycket bättre än att släppa hunden i skogen.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Problem med lösspringande hundar på tomt och mark
« Svar #10 skrivet: 21 sep-17 kl 13:02 »
Kan man inte få stopp på hunden så bör man inte släppa . Jag släpper aldrig i närheten av samhälle endast i skogen och kommer fortsätta med det men jag vet också att mina hundar kommer om jag ropar efter dom även om det dyker upp djur. Visst drar dom efter men ropar jag så bryter dom. Skulle aldrig släppa om jag inte visste det

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Problem med lösspringande hundar på tomt och mark
« Svar #11 skrivet: 22 sep-17 kl 08:18 »

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Problem med lösspringande hundar på tomt och mark
« Svar #12 skrivet: 22 sep-17 kl 08:23 »
http://www.nynashamnsposten.se/stockholm/nynashamn/hundar-riskerar-att-skjutas

Tycker de sammanfattar det bra :)

Skickat från min D5503 via Tapatalk


Fast hur når jag ut med budskapet?




Postat med Alternativ.nu´s app

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Problem med lösspringande hundar på tomt och mark
« Svar #13 skrivet: 22 sep-17 kl 08:42 »
Kan man inte få stopp på hunden så bör man inte släppa . Jag släpper aldrig i närheten av samhälle endast i skogen och kommer fortsätta med det men jag vet också att mina hundar kommer om jag ropar efter dom även om det dyker upp djur. Visst drar dom efter men ropar jag så bryter dom. Skulle aldrig släppa om jag inte visste det

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Jag tycker inte att det är ok att en hund stör vilt, även om det bara innebär att viltet blir jagat några meter. Jag och lagen tycker inte det. Jag kan utveckla varför, men jag orkar inte argumentationen som kommer att följa.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Problem med lösspringande hundar på tomt och mark
« Svar #14 skrivet: 22 sep-17 kl 08:43 »
Fast hur når jag ut med budskapet?




Postat med Alternativ.nu´s app


Du omsätter risken i verklighet, det är ett mycket tydligt budskap


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Hantverkaren, ärt, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser