Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räta plank av rödbok  (läst 3191 gånger)

silver

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
Räta plank av rödbok
« skrivet: 07 sep-17 kl 13:59 »
Hej! Jag håller på med att foga ihop 4 stycken 15 mm tjocka (ca 20 cm breda) plankor av rödbok för att göra en snygg bordsskiva. Rödboken låg och torkade  ca 5 år innan sågning till plank. Trots planhyvling så har plankorna efter planhyvling slagit sig lite. Om jag överdriver kraftigt så ser plankorna ut som ett U sett från kortsidan.

Hittills har jag limmat plankorna 2 och två till 2 st. 40 cm breda plankor. Min fundering är om någon har ett tips på att försöka böja plankorna för att räta dem. Jag vill ju gärna att den färdiga bordsskivan skall vara plan. Kan jag värma och plana ut dem med tvingar?

Tacksam för tips.

Sjaunja

  • Inlägg: 5541
    • -
SV: Räta plank av rödbok
« Svar #1 skrivet: 07 sep-17 kl 15:06 »
Det är vanskligt att jobba emot träet. Hade det varit jag så hade jag bara sågat upp limfogen igen och riktat om alla långsidor och limmat ihop skivan. För att vara på säkra sidan så skulle jag också dela och rikta varje planka. Tror inte mönstret på ovansidan kommer att påverkas, mest material försvinner på undersidan. Använd bandsåg så får du minimal virkesåtgång.

silver

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
SV: Räta plank av rödbok
« Svar #2 skrivet: 07 sep-17 kl 15:14 »
Tack för svaret. Har du någon idé om det bästa sättet för att rikta enskild planka?

Sjaunja

  • Inlägg: 5541
    • -
SV: Räta plank av rödbok
« Svar #3 skrivet: 07 sep-17 kl 15:21 »
I en rikthyvel. Jag har haft ynnesten att jobba med stora gamla gjutjärnsmaskiner och de är stabila och sköna att jobba med. Det går säkert att handhyvla också men det kräver mer av snickarfärdigheter. Inväntar andras råd, kan hända någon provat nåt annat sätt att räta plank som jag missat.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Räta plank av rödbok
« Svar #4 skrivet: 07 sep-17 kl 19:46 »
 Vet inte om det går att rikta den. Beror på hur virket är uttaget ur stocken. Har du stående årsringar så är där minst risk att det slår sej. Men störst förändring i bredden. Om du nu riktar den och limmar ihop igen är risken att den blir lika dan igen efter varierande luftfuktighet. Under till finns en möjlighet att lägga en grad list. Men träet är starkt. Om du delar skivan hade jag nog gjort som ovan skrivit.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

silver

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
SV: Räta plank av rödbok
« Svar #5 skrivet: 07 sep-17 kl 21:26 »
Stort tack, nu har jag lite att fundera kring. Rödboken är hård och extremt vackert. Jag skall ersätta en bordsskiva på ett gammalt köpebokbord. Underdelen med ben har ett par tvärslår som fäster mot bordsbenen. Jag funderar om jag gör nya tvärslår som är kraftigare än bordsskivan om de kan räta upp plankorna. Böjningen på ett par plankor är ca 1 mm i ytterändarna.

Äktaboden

  • Inlägg: 4
    • Östergötland
SV: Räta plank av rödbok
« Svar #6 skrivet: 04 dec-17 kl 07:06 »
Tror att enda sättet är att såga dem i smalare bitar. Sedan limma dem så att årsringarna strävar mot varandra. Då håller sig skivan slät. Trä är ett levande material.
När du förvarar/lagrar så ha bra med strö mellan varje lager och förvara inte i värme utan bäst är i ladugård eller iallafall under tak utan att få regn och sol på sig. Väl luftat

Postat med Alternativ.nu´s app


Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Räta plank av rödbok
« Svar #7 skrivet: 04 dec-17 kl 08:35 »
Det finns ju de som gör bordsskivor av ett enda stycke trä, utan att dela eller limma. Så på nåt vis ska det väl gå, känns synd att såga sönder.

Du skulle kunna lägga din bordsskiva på ett bord eller bockar och sen fräsa ovansidan plan med en handöverfräs och en trälåda som du bygger själv. Kolla lite bland filmerna som Samurai Carpenter har på tuben, jag har för mig han gjort nåt sånt. Kanske "live edge" eller "slab" kan minska urvalet något, han har mer än en film :)

Men... Måste du plana? Det kanske är tillräckligt bra redan (förutsatt att det inte blir värre)?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Räta plank av rödbok
« Svar #8 skrivet: 06 dec-17 kl 18:48 »
Att räta en planka av rödbok (eller annat trä) efter att den torkats ned till möbeltorrt stadium kräver en kraftig höjning av vattenhalten i kombination med mekanisk påverkan. Det är i princip helt lönlöst.

Att istället rikthyvla det färdigtorkade träet är det allra lämpligaste. (Och därefter planhyvla motsatta sidan) Sedan kommer träets "U-form" för övrigt att ändra sig genom årstidsväxlingarna en aning ändå för varje år som går. Detta avhjälps mera ju mer man klyver virket innan ihoplimningen av den färdiga limfogen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Räta plank av rödbok
« Svar #9 skrivet: 06 dec-17 kl 21:13 »
Att räta en planka av rödbok (eller annat trä) efter att den torkats ned till möbeltorrt stadium kräver en kraftig höjning av vattenhalten i kombination med mekanisk påverkan. Det är i princip helt lönlöst.

Att istället rikthyvla det färdigtorkade träet är det allra lämpligaste. (Och därefter planhyvla motsatta sidan) Sedan kommer träets "U-form" för övrigt att ändra sig genom årstidsväxlingarna en aning ändå för varje år som går. Detta avhjälps mera ju mer man klyver virket innan ihoplimningen av den färdiga limfogen.

Kan du förklara skillnaden mellan rikt- och planhyvlning för en helt okunnig?

Postat med Alternativ.nu´s app


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Räta plank av rödbok
« Svar #10 skrivet: 06 dec-17 kl 22:45 »
Wybrewel
Rikthyvlingen gör en sida och en kant av plankan raka och plana och i rät vinkel mot varandra.
Planhyvlingen gör de andra sidorna parallella med den rikthyvlade sidan så att plankan blir jämtjock längs hela längden och tvärs över hela bredden.


Svart
Jag vet inte hur de gör i dag men förr då snickare på landet gjorde stora matbord till bondgårdar av två eller tre breda plankor så satte de in små hälar i kanterna så att kanterna som passade mot varandra följdes åt utan att vara limmade.
Sedan sågade de in laxstjärtsformade gradspår svärs över undersidan. Gradspåren smalnade åt ena ändan och så hyvlade de till narar det vill säga laxstjärtsformade ganska grova ribbor som de slog in i spåren. Utan lim.
Narana höll bordsskivan någotsånär plan men de breda plankorna ficj krympa och svälla som de ville. Då det var torrväder var det springor i bordet.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Räta plank av rödbok
« Svar #11 skrivet: 07 dec-17 kl 13:28 »
TW,
Jag har sett en dörr gjord på det viset och även läst boken om huset i fråga, ett vikingatida långhus i Älvängen. Jag frågade han som gjorde dörren hur skraj han varit när han slog in ribborna i spåren men han bara log och sa att han slog lagom hårt med släggan.

www.wikstrominterior.se kan man se fina stora bordsskivor. Han är duktig.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Räta plank av rödbok
« Svar #12 skrivet: 07 dec-17 kl 16:45 »
Jag gjorde en sådan dörr en gång. Den finns på en sädesbod från 1690-talet.
Det var inte alls svårt.
Man känner att hammaren börjar studsa då naran är inslagen tillräckligt hårt och inte går in längre.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser