Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök Namn Casablanca  (läst 1617 gånger)

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
Vitlök Namn Casablanca
« skrivet: 23 aug-17 kl 14:10 »
Jag har tagit upp alla mina vitlökar nu, denna sort var riktigt små 😔 Stora som den gamla 1kronan.. Vissa av dom har börjat klyfta sig.. När dom är så små, kan man ändå använda dom till nytt utsäde? Eller dom är för små? Ska man kanske bara använda upp dom i matlagningen istället och sätta ut ny inköpt istället 🏵
Tack på förhand
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Vitlök Namn Casablanca
« Svar #1 skrivet: 24 aug-17 kl 12:22 »
Samma sak hände när jag odlade Casablanca första gången, ingenting ovanligt, sorten är inte anpassad för vårt klimat, första året blir ofta så här. Men de som inte har klyftat sig blir utmärkt utsäde till hösten, ät upp lökarna som har bildat små klyftor och plantera singlarna. Om det går som det brukar, kommer du att få fina lökar nästa år.
Casablanca är av en vitlökstyp som heter Artichoke. De är anpassade för ett varmare klimat där de blir väldigt stora. Hos oss blir det ofta bekymmer om det är kalla nätter under våren, då bildar lökarna en blomstjälk, vilket inte sker i varmare länder, blomstjälken reducerar lökstorleken kraftigt. Men har man tur med  vädret, inga sena nattfroster, då kan man få stora lökar även här.

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Vitlök Namn Casablanca
« Svar #2 skrivet: 25 aug-17 kl 06:15 »
Tack för svar 🏵

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 6 användare
ärt, Be, xaelanar, per.martinsson, von tratt, Frydreik

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser