Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Många tuppar  (läst 778 gånger)

Annie1

  • Inlägg: 10
    • Småland
Många tuppar
« skrivet: 05 aug-17 kl 11:37 »
Ibland blir det som det blir så mina 7 unghöns 1 tupp har visat sig vara 4 tuppar och 4 höns. Ena tuppen ska en i byn ta emot när hennes hönshus är färdigt. Problemet nu är att jag hört att man ej ska sätta ihop höns med höns så att säga, som det är nu så kommer tupparna bra överens (peppar peppar) Och vill jättegärna behålla dom 3, köpa fler höns är väl inget alternativ om det blir bråkigt osv, jag tänkte utöka flocken till våren med ruvning etc och behålla hönskycklingar. Går det bra med 4 höns och 3 tuppar tills då tro?
tacksam för lite hjälp med detta :)

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Många tuppar
« Svar #1 skrivet: 05 aug-17 kl 13:29 »
Jag skulle inte våga mig på det. Max 1 tupp/3 hönor har jag hört men vill helt ha minst 4-5 hönor/tupp. Det gäller framförallt om det är ungtuppar. För mig känns det som max en ungtupp överhuvudtaget även om jag ibland haft fler. När våren kommer och hormonnivåerna stiger är det hönsen som får betala för att man vill låta bli att bruka yxan. När den tiden kommer brukar jag vara beredd att vrida nacken av dem då de flesta tror att de är hönornas våta dröm.
Jag förstår om du tycker om dina tuppar men du kommer få massor av fler trevliga tuppkycklingar i framtiden som det kommer vara exakt lika svårt att nacka. Rent krasst är det faktiskt bara att ta tag i det för det kommer inte vara lättare nästa höst/vinter.
Genbank för Gotlandshöns

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Många tuppar
« Svar #2 skrivet: 05 aug-17 kl 14:39 »
Det kan bli en väldigt jobbig situation för hönorna att hela tiden bli jagade och parade av så många tuppar. Det kan bli så att någon särskilt populär höna inte vågar gå ut eller ens flyga ner från pinnen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Annie1

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Många tuppar
« Svar #3 skrivet: 05 aug-17 kl 16:01 »
hmm ja det vill jag ju såklart inte, antar att det blir för länge för dom att vänta på utökning så flocken blir större. Då kollar jag runt om folk vill ha dom istället :) Om inte så frysen. Tack för svar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson, Jon.b, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser