Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängselfråga  (läst 2465 gånger)

David_ka

  • Inlägg: 17
    • Småland
Stängselfråga
« skrivet: 02 aug-17 kl 16:39 »
Vi har en hage med hästar och den är nu stängslad med 3 trådar och el. Jag hade velat stängsla på ett sätt så att inte hund kan springa ut. Då hade jag kunnat stängsla in både tomt och hage och hunden hade kunnat springa mer fritt. Nu har jag inte nån rymmningsbenägen hund men hon vaktar en del och då kan det vara skönt med ett staket, inte minst för de som går förbi:)

Problemet är att hitta en lösning som blir säker för hästarna. Ett fårstängsel på andra sidan om stolparna kan hästarna fastna i, även med distansisolatorer så kan de ju fastna.
Finns det nån typ av fårstängsel med mindre maskor som  blir ofarligt för hästarna? Tanken är att eltråden ska vara kvar.

Några tips?

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Stängselfråga
« Svar #1 skrivet: 02 aug-17 kl 19:02 »
Kanske hönsnät kan vara en lösning?

Då vi har växelbete mellan får och häst men fårnät så sätter vi srängselstolpar med eltråd en bit innanför fårnätet för att se inte ska fastna. Men jag antar att det inte funkat hos er om du "bara" har häst...

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

David_ka

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Stängselfråga
« Svar #2 skrivet: 03 aug-17 kl 06:50 »
Kanske hönsnät kan vara en lösning?

Då vi har växelbete mellan får och häst men fårnät så sätter vi srängselstolpar med eltråd en bit innanför fårnätet för att se inte ska fastna. Men jag antar att det inte funkat hos er om du "bara" har häst...

Postat med Alternativ.nu´s app


Du menar dubbla stängsel? Det hade iofs gått men jag får ju isåfall en "gata" som inte blir betald.

David_ka

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Stängselfråga
« Svar #3 skrivet: 03 aug-17 kl 06:56 »
Vad tror ni om den här typen av nät som Allox har.

http://www.allox.se/links/natprodukter/specialstangsel.htm

Att sätta nätet på utsidan av stolparna och ha strömtråd på insidan.

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Stängselfråga
« Svar #4 skrivet: 03 aug-17 kl 20:55 »
Du menar dubbla stängsel? Det hade iofs gått men jag får ju isåfall en "gata" som inte blir betald.

Precis.... Jo... jag förstår du får en remsa...  (Det är den vi blir kvitt med växelbetet.) Om det inte är så att ni tar en skörd med grovfoder också kanske på samma mark?

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Stängselfråga
« Svar #5 skrivet: 03 aug-17 kl 21:00 »
Vad tror ni om den här typen av nät som Allox har.

http://www.allox.se/links/natprodukter/specialstangsel.htm

Att sätta nätet på utsidan av stolparna och ha strömtråd på insidan.

Vi testade den lösningen första året... fast med fårnät i stället på utsidan. Och sedan distansisolatorer och tråd på insidan... Men hästarna lyckades ändå trampa upp i fårnätet vid ett tillfälle...

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #6 skrivet: 03 aug-17 kl 23:18 »
Kan du inte bara sätta ett par trådar till med el? Hundar lär sig snabbt att elen är obehaglig.

David_ka

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Stängselfråga
« Svar #7 skrivet: 04 aug-17 kl 06:35 »
Kan du inte bara sätta ett par trådar till med el? Hundar lär sig snabbt att elen är obehaglig.

Det är klart, det har jag inte tänkt på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 5 användare
von tratt, Frydreik, xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser