Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vindkraft på taket.  (läst 3170 gånger)

köttkyckling

  • Gäst
vindkraft på taket.
« skrivet: 09 jul-17 kl 18:16 »
Om man har en generator, 12 volt är det någon ide att sätta upp ett vindkraftverk på taket.
Kan det ge någon grad extra värme på vintern.
Och hur länge räcker ett blybatteri om ett värmeelement drar 700 watt.
Vad händer när det blir vindstilla.
Är det värt att ens tänka på saken?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: vindkraft på taket.
« Svar #1 skrivet: 09 jul-17 kl 18:26 »
Värme behöver du nog minst 500W och då har jag bara räknat på ett välisolerat rum, normalförbrukning när jag är i stugan och behöver grilla på litet lagom kalla höst och vinterkvällar ligger det på ca 600-1500W (grovt uppskattat), isoleringsarbetena är gjorda på 70 talet där på en äldre stomme, jag får då värme i ett eller två rum, som är ca 25 kvadrat tillsammans.
För att hålla plusgrader till ledningar och annat när de är fyllda går det t ca 200W men då är det för kallt att sova där med normal komfort.

Så, kort svar, nej, inte med vanliga båt och villa grejer.

Däremot kan du få ut elström till annat, som tex läslampor, datorer och annat via batterier och omformare, du kan nog få ihop till ett par timmars körning av en modern, strömsnål laptop om det är en hyggligt bra dag och verket är korrekt monterat.

Med LED ljus får du till rumsljus och läslampa, mm.

Men, 5-600W kontinuerligt, och då är det ändå lågt räknat för en liten stuga är tveksamt med utrustning för realistisk summa.
Intermittent kan de dock gå i perioder.

(Jag använder vind och solkraft ombord på min båt)






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

köttkyckling

  • Gäst
SV: vindkraft på taket.
« Svar #2 skrivet: 13 jul-17 kl 11:43 »
Tänkte två mindre snurror med 1,5 m diameter, i stället för en stor på 3 meter.
Dels för det är lätt att plocka ner, eftersom det finns hyresvärd, och jag vill inte bygga hus åt denne, så denne kan ta ut fetare avgifter.
Två mindre aggregat är mer mobila än ett stort, och kan även kopplas in till lgf husvagn eller liknande om det behövs.
Vid oförutsedd händelse.
Ödet har nämligen förutsett att jag ska bygga permanent bostad i stugan som jag hyr.
Jag och ödet har olika åsikter som du förstår.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: vindkraft på taket.
« Svar #3 skrivet: 13 jul-17 kl 13:46 »
Nog dumt att sätt snurrorna på taket om man inre vill ha en massa oljud av vibrationerna  i kåken

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: vindkraft på taket.
« Svar #4 skrivet: 07 aug-17 kl 17:27 »
Om man bryr sig så krävs de även bygglov för att sätta på en byggnad. På marken går bra

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: vindkraft på taket.
« Svar #5 skrivet: 07 aug-17 kl 18:49 »
De vindkraftverk jag känner till som har monterats på hustak, har plockats ner ganska snart. Antingen har montaget varit för vekt så alltsammans har blåst sönder eller också har det varit problem (för stora problem även för vindkraftsentusiaster) med vibrationer och oljud.

Idag är ju solceller på väg att bli så billiga att det knappt är någon idé att hålla på med småskalig vindkraft längre. Annat än möjligen som komplement om man har en anläggning som måste kunna få ström även under långa gråvädersperioder.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 2 användare
Ett svart får, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser