Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Batteridriven sly-/grästrimmer?  (läst 7064 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #40 skrivet: 08 aug-17 kl 03:27 »
Den 19 juni skrev jag en del om mina grästrimmererfarenheter i denna tråd. Under sommaren har trimmerbeståndet utökats med 3 stycken Partner Colibri i varierande skick. Två av dem har jag fått igång och kunnat provköra, den tredje är helt obrukbar pga att den böjliga axeln har havererat.
Jämfört med min gamla Meec kan man säga följande:
Colibri-maskinerna är mycket svagare än Meec, och det kan nog ta dubbelt så lång tid att utföra en viss röjningsuppgift med en Colibri trots att båda har ungefär samma dimensioner på tråd och skyddskåpa. Detaljutförandet känns dock lite bättre och mer genomtänkt. Colibri är svårare att kallstarta men går bättre under varmkörningsperioden och man kan öppna choken helt tidigare. De är åtminstone inte sämre än Meec när det gäller risk för fastkörning pga upplindat gräs på axeln, men om det väl har tagit ohjälpligt stopp är det svårare att plocka isär för fullständig rensning på Colibri (irriterande att gängan för trimmerhuvudet inte är en M-gänga utan något konstigt med tummått, förmodligen UNF). Bränsleslangarna ligger bättre skyddade på Colibri - mindre risk när man jobbar inne i ett högt snår att t ex någon kvist hakar tag i en slang och rycker loss den.  Det är också bättre passning mellan slangarna och hålen i tanken på Colibri, så det är mindre risk för bensinläckage. Luftfiltret på Colibri verkar ömtåligt, det är nog stor risk att det går sönder vid ovarsam behandling. Gaswiren är mer klyftigt dragen och ansluten på Colibri, det är inte samma risk som på Meec att det regnar in i wirehöljet om man lämnar maskinen ute i regn, så att wiren sedan rostar fast. Fästskruvarna för förgasare och luftfilter är självgängande skruvar indragna i plast på Colibri, förgasarfästet tål nog inte att man tar bort och sätter dit sakerna många gånger innan hålen är för stora. Överhuvudtaget är det störande att man har blandat skruvskallar med torx och snarlika insex med tummått på Colibri. Meec har M-gängor och millimetermått överallt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser