Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemberedskap nationellt  (läst 4196 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Hemberedskap nationellt
« skrivet: 15 apr-17 kl 08:39 »
Endast tre av tio personer, som deltog i undersökningen, som gjorts av MSB, förstår vikten av säkrad hemberedskap av mat och vatten.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6673510
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hemberedskap nationellt
« Svar #1 skrivet: 15 apr-17 kl 10:19 »
Väntat att få gör något, mer förvånande att så få förstår vad man borde göra.


Det är rätt lätt att inse att vatten, mat, ljus och värme är bra att förbereda om man nu vill förbereda.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hemberedskap nationellt
« Svar #2 skrivet: 15 apr-17 kl 16:36 »
Citera

Fyra av tio kunde inte komma på några krisförberedande åtgärder i MSB:s enkät. Bara tre av tio kände till att man bör säkra tillgången på vatten och mat.

– Generellt är vi som bor i Sverige ganska dåligt förberedda, och det gäller både mentalt men också fysiskt. Väldigt få har den här hemberedskapen, vi har ingen beredskap för att hantera de här grundläggande behoven som mat, vatten, värme och kommunikation, säger Christina Andersson som arbetar med riskkommunikation på MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Det kan vara allt från naturkatastrofer till terrordåd som gör att samhällsviktiga funktioner som el och vatten slås ut.

Rekommendationen från MSB är att vi ska kunna klara oss utan samhällets hjälp i tre dygn vid sådana tillfällen.

Men när myndigheten förra året lät fråga 2 500 personer så svarade fyra av tio att de inte kunde komma på några krisförberedande åtgärder.

Bara tre av tio kände till att man bör säkra tillgången på vatten och mat. Nästan ingen visste att det är bra att ha kontanter hemma och att ha viktiga telefonnummer uppskrivna på papper så att man når de även om mobiltelefonen är urladdad.

Personer som bor i glesbygd är generellt bättre förberedda på samhällskriser än storstadsbor.

Fler kvinnor än män har vidtagit konkreta förberedande åtgärder.
Christina Andersson på MSB tycker att den generella riskmedvetenheten behöver stärkas.

– Vi har alla ett primärt ansvar för vårt eget liv och vår egendom, så alla som har förmåga har ett ansvar att vara förberedd och kunna hantera en samhällskris, säger Christina Andersson.


Det blir kul när de skriver att man skall ha viktiga telefonnummer uppskrivna på papper så man når dem även om telefonen är urladdad ;D Hur hade de tänkt att man skulle ringa då? Kanske med den borttagna kopparledningen ::)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hemberedskap nationellt
« Svar #3 skrivet: 15 apr-17 kl 18:28 »

Det blir kul när de skriver att man skall ha viktiga telefonnummer uppskrivna på papper så man når dem även om telefonen är urladdad ;D Hur hade de tänkt att man skulle ringa då? Kanske med den borttagna kopparledningen ::)

Telefon kan man ju med stor sannolikhet få låna av någon annan, men då har man ju ingen att ringa om man inte har telefonnumren uppskrivna

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Hemberedskap nationellt
« Svar #4 skrivet: 15 apr-17 kl 21:00 »
Man får nog vara glad om telefonerna skulle en fungera i en krigssituation.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hemberedskap nationellt
« Svar #5 skrivet: 15 apr-17 kl 22:02 »
Telefon kan man ju med stor sannolikhet få låna av någon annan, men då har man ju ingen att ringa om man inte har telefonnumren uppskrivna
Och vad skulle det vara för viktiga telefonnummer som man inte kan få låna av den man lånar telefonen av då? Idag med alla smarta telefoner finns ju alla nummer tillgängliga.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Hemberedskap nationellt
« Svar #6 skrivet: 16 apr-17 kl 17:13 »
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, är en doldis,  i likhet med sina föregångare. Den har funnits sedan 2009, men inte gjort något väsen av sig. Kanske har myndigheten vaknat nu, och blivit på dåligt humör för att vi - folket - inte är med på noterna.
Hemberedskap är en viktig sak, men själva ordet har nog inte ingått i vårt språk.

Om vi nu skall börja tänka på att förbereda oss för en eventuell katastrof, är det en lysande idé. Jag deltar gladeligen, samlar så gärna på vattendunkar, konserver och annat nödvändigt. Om jag försöker förbereda mig på allt elände, fungerar inte mycket och då blir jag missmodig. Därför är det är bra att ha ett mål, till exempel 3 dagar, till att börja med.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hemberedskap nationellt
« Svar #7 skrivet: 16 apr-17 kl 18:11 »
Vi är nog helt enkelt inte vana att tänka på och förbereda oss på katastrofer, och ibland så saknas det kunskap tex så har jag aldrig fått lära mig eller vetat om att det kan förekomma jordbävning i Sverige - förrän marken skakade.
Tvärtom så fick en lära sig att det svenska urberget är stabilt och utomordentligt säkert att t ex förvara utbränt kärnbränsle i.
Tror att det kan bli en större rörelse framöver av svenska preppers. SVT verkar iaf hakat på trenden.
https://www.svtplay.se/video/5677802/preppers-i-vantan-pa-undergangen/preppers-i-vantan-pa-undergangen-sasong-1-avsnitt-1
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hemberedskap nationellt
« Svar #8 skrivet: 16 apr-17 kl 22:28 »
Preppers kommer i olika tappningar ;D

Om det värsta som kan hända är att man får klara sig själv i 3 dygn och sedan löser myndigheterna problemen åt en, så skulle det ju räcka med en tioliters dunk med vatten och några chokladkakor för att hålla humöret uppe per person.

På landsbygden klarar vi oss ju månader genom att hjälpa varandra precis som vi är vana med, även om vi inte är förberedda. Problemet är alla som bor i staden. Där blir allt snabbt ett stort problem. Speciellt vintertid.

silvervarg

  • Inlägg: 18
    • Östergötland
SV: Hemberedskap nationellt
« Svar #9 skrivet: 06 jun-17 kl 00:23 »
Svar på diskussionen lite högre upp om telefoner och utskrivna telefonnummer:
När vi får strömavbrott så kan man hoppas på att mobilstationerna stannar uppe några timmar på batteribackup. Vi har sett exakt detta hända efter stora strömavbrott i samband med tex stora stormar.
När mobilstationerna går över på batteribackup/nödström så stänger de normalt av all datatrafik för att spara ström. SMS funkar nog fortfarande.
Dvs man kan inte förlita sig på att det skall gå att slå upp telefonnummer.
Därför kan det vara en bra idé att ha nummer uppskrivna eller att ha ett backup-sätt att ladda mobilen så att du kommer åt din lokala adressbok.
Tex att ha en 12V till USB laddare för att kunna ladda mobilen i bilen eller att ha en laddad "powerbank". Båda sakerna är smidiga att ha även när vi inte har strömavbrott.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hemberedskap nationellt
« Svar #10 skrivet: 06 jun-17 kl 09:04 »
Tror fortfarande att uppskrivna nummer är relativt meningslöst. Är problemet lokalt så finns det ett viktigt nummer, och är problemet stort så lär det vara kö och kaos så det räcker och blir över. Vilka telefonnummer är viktiga att skriva upp?

Skulle en granne sakna laddmöjlighet så fixar vi det utan problem. Bland en liten grupp människor på landet finns det alltid hjälp att få med sådana saker, det är vid större kriser det blir problem med sådana områden vi småfixare inte kan hjälpa till med. Mediciner och mat är ju sådana områden där det blir problem att hjälpa till.

silvervarg

  • Inlägg: 18
    • Östergötland
SV: Hemberedskap nationellt
« Svar #11 skrivet: 06 jun-17 kl 21:44 »
Uppskrivna nummer är främst intressant från att strömavbrottet startar tills mobilstationerna lägger ner. Dvs under några timmar.
Jag håller dock med om att det troligen inte är något problem att hålla mobilen igång den tiden, så uppskrivna nummer är inget prioriterat område.
De intressanta numren anser jag främst är till folk man bryr sig om, tex släkt och vänner.

Du har ett fönster på några timmar att meddela din omvärld vad som hänt och hur ditt läge är.
Kanske vill du erbjuda någon speciell person att komma hem till dig?

När mobilstationerna har gått ner så kan det finnas möjlighet att med radio nå till någon som har fungerande telefonförbindelser.
I det läget kan lokalt lagrade nummer eller utskrivna nummer vara bra, men det är lite långsökt om du inte själv har tillgång till någon form av radiosändare.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Hemberedskap nationellt
« Svar #12 skrivet: 07 jun-17 kl 16:09 »
Här låter det som om det vore ett öde värre än döden: att skriva ner några telefonnummer på en lapp! Det är väl en bagatell.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hemberedskap nationellt
« Svar #13 skrivet: 07 jun-17 kl 16:59 »
Ja visst är det en bagatell, och därför är det så komiskt att MSB över huvud taget har det som en punkt i hur folk skall klara sig när krisen kommer. Nästa punkt kommer väl att vara att man ser till att ha spel på telefonen som inte kräver att vara uppkopplade för att de skall fungera.

Blackpony

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Hemberedskap nationellt
« Svar #14 skrivet: 22 aug-17 kl 23:04 »
Hemberedskap handlar väl om var man bor... Själv bor jag med familj i Stockholm.
Jordens undergång eller zombieapokalyps är inget som jag funderar över dagligen. Däremot så är jag fullt medveten om att sannolikheten att vi drabbas av krig eller samhällsstörande katastrof faktiskt KAN hända (ca 15 % sannolikhet enligt William Agrell). Insikten om att samhällets beredskap i princip är 0 % efter att civilförsvaret lades ner samt återkommande oförmåga till krishantering hos de flesta svenska myndigheter gör ekvationen ganska enkel. Låg risk + mycket stor konsekvens=medelhög risk för mig och min familj. Efter det stora snöfallet i Stockholm i november förra året räckte det med ett par dagar av havererad snöröjning för att flera hyllor skulle gapa tomma.

Själv har jag främst fokuserat på VATTEN. I en familj med småbarn räknar jag med en åtgång av 6 L/dygn för familjen (tvätt oräknad då det inte ställer samma krav på renhet). Fem bakar med flaskvatten á 9 L ger en vecka vid handen. Kan gå att dra ut på den tiden om kranvattnet fungerar så har vi ytterligare 5 x 5 L  dunkar plus hinkar och flaskor. Kunskap om vattenrening samt triangakök, grill och några liter klorin säkrar tillgången på kokat och renat vatten då vi bor nära Mälaren.

Matförrådet består av en större mängd torrvaror, en del konserver samt en välfylld frysbox var hållbarhet styrs av temperatur utomhus och möjlighet att förvara mat på balkong. Jag tror att vi har mat för att klara en månad vid måttlig konsumtion.

Ett mindre lager av värme- och stearinljus finns men jag räknar inte med att kunna använda dessa för uppvärmning i egentlig mening. Mest trivselfaktor och extra ljuskälla. Några solladdade lampor finns alltid på balkongen (biltema för ca 15kr/st) samt en solpanel och kombinerad radio, lampa och laddare finns. Båda med USB-koppling och den senare går även att ladda med handvev säkrar laddning av telefon och dator samt ljus.

I slutänden kommer folk sannolikt att försöka bistå varandra med det som finns. Med relativt små medel kan man öka sin uthållighet från något dygn till flera veckor. Vi talar om några hundralappar för att komma upp på en mininivå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, ktulo, per.martinsson, Banelinjen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser