Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur jävla svårt kan det vara?  (läst 5986 gånger)

Astridsonja

  • Inlägg: 2
    • -
Hur jävla svårt kan det vara?
« skrivet: 11 dec-16 kl 11:50 »
Jag vill ha hjälp att begripa.
Kolla den här länken:

http://teslaenergysolutionsllc.com/product/full_espin/

Jag älskar tanken på att kunna ladda upp mina fritidsbatterier som jag har till min 12v tv, LED-lampor och dusch.

Tror ni att det kan funka?

Nu måste jag ladda batterierna hos kompisar var och varannan dag för det funkar så dåligt med solpanelen vintertid.

Snälla! Input tack!

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #1 skrivet: 11 dec-16 kl 12:21 »
Jag är övertygad om att det fungerar. Men det finns begränsningar i hur mycket energi du kan få ut via pedaler. Om du är en otränad cyklist och tänker dig att slötrampa lite så kan du få ut någonstans 100-150w. Om du berättar hur stort batteri du har och hur mycket lampan och duschen förbrukar så kan säkert någon här räkna ut hur mycket du behöver trampa.

Mvh
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #2 skrivet: 11 dec-16 kl 12:41 »
Fick först en lätt allergiskt reaktion när jag såg "teslaenergy..." eftersom det är så många ufon som använder sig av det namnet. Men det där är väl en helt ok liten laddare om man har små behov. 60 W pratade han om och det är vad som är rimligt när man sitter och nöter på en cykel som vanlig otränad person med de överföringsförluster som finns i systemet. Ett par tusenlappar är väl också rimligt när man får något färdigt som inte de kinesiska barnen byggt.

En timme cykling och så har du till telefon, halvladdad dator och en kort dusch.

Köp dock ett slätt däck till din cykel så du slipper en del av oljudet.

Fast jag skulle nog valt en annan lösning, t ex: http://www.ebay.com/itm/NEW-WIND-POWER-GENERATOR-TURBINE-new-CHARGE-CONTROLLER-INSTALLED-ONBOARD-/132013397733?hash=item1ebc9c96e5:g:NMgAAOSwhOdXpPSE

eller

http://www.greatwhite.se/baerbara-elverk/10-baerbart-elverk-4-takt-1200w-12kg-inf1500x.html?gclid=CPH0ndeG7NACFRa3GwodJNYAkw

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #3 skrivet: 11 dec-16 kl 13:15 »
Hej. Har du bil så dra två kablar från batteriet till bagaget och ladda det där när du brukar bilen.

Astridsonja

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #4 skrivet: 11 dec-16 kl 15:50 »
Tack snälla ni!

Jag vet att det finns andra lösningar, men det är just detta som intresserar mig - av EGEN kraft.

Det finns ingen"vanlig" el där jag bor. Jag HAR både litet bensindrivet, och ett jättestort dieselverk.
Jag hatar dem båda, men gillar tanken att jag själv kan fixa mitt  eget lyse och ström till dvd:n.

Mer tankar? Kan "någon" tänka ut hur man kan fixa en sån här "grej" själv? Frakten var tydligen dyr som fan från USA.


fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #5 skrivet: 11 dec-16 kl 16:21 »
Jag undrar om det inte är lika bra att köpa en bilgenerator på skroten. Om Du klistrar gummi runt remskivan på den och sätter fast den så att den ligger an mot bakhjulet på cykeln får Du kanske tom mer ström. Men köp en växelströmare. Då sitter laddningsrelät inbyggt.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #6 skrivet: 11 dec-16 kl 16:38 »
Hur är det med energiförlusten i gummihjul mot gummihjul..... är inte den relativt hög?

Jag undrar om man skulle vinna verkningsgrad på att byta bakhjulet mot en remskiva och anordna remdrift.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #7 skrivet: 11 dec-16 kl 16:44 »
Drängen och jag har olika referenser till slötrampa och otränad. Men nog skall de flesta kunna prestera 100w utan att bli svettiga?

Här finns en som rostar bröd, men det är varken otränad eller slötrampa:

https://youtu.be/S4O5voOCqAQ

Dock tror jag att det blir billigare att beställa en trainer från USA än att bygga om en monark som Försteman. Jag har svårt att tro att du kommer undan billigare än den länkade produkten även om det blir frakt och tull. Jag skulle dock vänta till dollarn tappat lite.

Mvh
Magnus


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #8 skrivet: 11 dec-16 kl 16:48 »
Hur är det med energiförlusten i gummihjul mot gummihjul..... är inte den relativt hög?

Jag undrar om man skulle vinna verkningsgrad på att byta bakhjulet mot en remskiva och anordna remdrift.

Det finns trainers som går direkt på kedjan istället för på bakhjulet. Kedja ger mindre energiförlust än rem. Oavsett vilket, vill man ha rem så känns det bäst att sätta den direkt på vevar istället för att ta omvägen via ett hjul.

Mvh
Magnus

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #9 skrivet: 11 dec-16 kl 18:37 »
Ja, det är helt rätt att en kedja alstrar minst förluster. Då kan Du också välja lätt vilken utväxling Du vill ha. Den som en trampcykel ha tror jag passar bra till  en växelströmsgenerator. Det skall ju inte vara för tungtrampad  och det behövs inte so många varv innan en sån ger ström. Allt om allt blir det rätt billigt. Bara portot från USA är mer än en generator kostar på skroten. Och en gammal cykel går ju att uppbringa gratis. Men Du kann ju inte köra direkt, utan måste använda den för att ladda batteriet.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #10 skrivet: 11 dec-16 kl 20:46 »
Även gamla bilgeneratorer brukar vara gratis.  Den bästa transmissionslösningen i det här fallet är nog en sån här poly-V-rem (även kallad multirib-rem), om man tar generatorn från en 90-talsbil har den förmodligen redan en remskiva för sådan rem och då kan man också plocka remmen och den större remskivan på vevaxeländen från samma bilvrak.

Tänk på att generatorn får betydligt bättre verkningsgrad vid lite högre varvtal än det lägsta då den börjar ladda. Så även om den KAN ladda vid 1500-2000 r/min så blir det nog mycket mindre ansträngande att få in den energi man vill ha i batteriet om man tar till utväxlingen så att generatorn går med 2 eller 3 gångar så högt varvtal.
För att den inte ska gå alltför tungt vid låga varvtal då laddningsregulatorn drar på full magnetisering kan man koppla ett reglermotstånd (t ex lämplig kombination av 12 V glödlampor) i serie med generatorns fältlindning (bryt upp förbindningen mellan laddningsregulatorn och ena kolet, och koppla in motståndet däremellan).
Se till att du får tag i en generator som har inbyggd laddningsregulator och som det är någotsånär självklart hur den ska kopplas in. Det brukar vara lätt på de flesta generatorer från europeiska bilar oavsett fabrikat, men kan se mer konstigt ut på en del japanska och amerikanska fordon.
Om generatorn är i dåligt skick så kan det löna sig att ge den en liten uppryckning (allmän rengöring, byte av kullager, svarvning eller byte av släpringar, nya kol) innan man tar den i bruk.
Komplettera anläggningen med mätinstrument för batterispänning, laddström och magnetiseringsström så du kan se hur laddprocessen går medan du trampar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #11 skrivet: 11 dec-16 kl 23:06 »
Nu drar det nog iväg lite från TS kunskapsnivå ;)

Visst går det att bygga en egen, men det är ju inte lätt om man saknar grejer och vana. Är nog bättre att försöka hitta någon färdig från ett land utan USAs porto (och tullavgift när det kommer hit). EU blir enklast, men China levererar gärna både fraktfritt och utan att dra tullens ögon till paketets värde.


Tropfrog, visst ligger vi en bit från varandra när det gäller pedalkraft, men det är en hel del förluster innan det kommer el ur sladden. Man får nog vara glad om hälften av vad som träffar pedalerna blir ström.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #12 skrivet: 12 dec-16 kl 14:06 »


Tropfrog, visst ligger vi en bit från varandra när det gäller pedalkraft, men det är en hel del förluster innan det kommer el ur sladden. Man får nog vara glad om hälften av vad som träffar pedalerna blir ström.

Nja, jag har inte kommenterat vem av oss som råkar ha mest krut i benen. Bara att vi verkar ha olika referenspunkter.

När jag mäter watt så gör jag det vid hjulet. Dvs med en mätare som mäter kraftuttag mellan hjul och trainern. Om man jämför med de som mäter vid vevarmen så brukar det skilja ca 10-15%. Jag antar att den största förlusten är i gummidäck mot stålhjul.

Kan det verkligen försvinna 50% efter kontaktytan mellan däck och koniskt hjul fram till wattmätaren i denna trainer? Vart skulle det vara i sådanna fall?

Jag satte frugan som är Kontorsråttan och en ovan cyklist på trainern i gårkväll. Bad henne trampa i behaglig takt. 90watt blev det enligt mätaren. Bad henne att trampa så som hon tror håller att köra en timme, 125 watt blev det. Mitt eget rekord är 385 watt i 20 min (kör sällan längre intervaller).

Fast och andra sidan så kan 60 w räcka långt med moderna lampor. Trampa en timme och ha ljus i 12. Ändå ganska så bra utväxling

Mvh
Magnus

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #13 skrivet: 12 dec-16 kl 14:31 »
kan ju verka vara ett bra sätt att träna och samtidigt ladda men själv har jag inte tid med sådant.tvivlar också att utfallet blir så bra och det kan lätt bli ett tvång och sådana brukar sättas i garderoben...Begagnade cyklar finns det gott om i garage och källarförråd.
min tanke är istället att komplettera solen med vind. Se länken Själv är bäste dräng la in. har du bara lite vind på tomten är det ett bra komplement till solen.ulf

fnunkas

  • Inlägg: 1
    • Halland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #14 skrivet: 12 dec-16 kl 15:58 »
http://www.instructables.com/id/How-To-Build-A-Bicycle-Generator/?ALLSTEPS

En enkel instruktion på hur man bygger själv. En permanentmagnetiserad dc-motor är det enklaste sättet att få till en generator.

Skickat från min E6653 via Tapatalk


kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #15 skrivet: 13 dec-16 kl 08:04 »
När solpaneler, som jobbar ljudlöst och utom synhåll åt dig i stort sett varje dag, finns så billigt som det gör,
förstår jag inte varför man ska betala tusenlappar för att få hem en maskin som binder upp en med meningslöst arbete i timtal.

Timmar som man kunde gjort annat betydligt roligare och mer produktivt.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #16 skrivet: 13 dec-16 kl 08:40 »
Jag håller i princip med Kackelmann. MEN: På vintern finns det sällan tillräckligt med sol och på sommaren finns det ett överskott. Om man skall ha bara solceller så krävs det batterier tillräckliga för att lagra det som produceras på sommaren så att det kan användas hela vintern. Alternativet är att komplettera med en vindmölla som samlar en del energi på vintern också. Bägge lösningarna kostar mer än en cykelgenerator. Om man som TS oroar sig för fraktkostnaden på cykeltrainern så tror jag inte att budget finns att bygga en fungerande lösning som bygger på sol eller sol/vind.

Däremot funderar jag på tillverkarens målgrupp, han skall ju rädda världen med denna.  Tanken är att fattigt folk i uländerna skall cykla någon timme per dag. Det låter konstigt i mina öron att folk som inte alltid har mat för dagen skall bränna energi på detta. När de dessutom bor på ställen med gott om sol hela året verkar det än med tokigt.

MVH
Magnus

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #17 skrivet: 13 dec-16 kl 09:30 »
 ;D en lösning från någon som inte förstår världen?
Håller med.länder där solen strålar har ju alla förutsättningar till småskalig energiproduktion.dessutom i stort underhållsfritt... ulf

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #18 skrivet: 13 dec-16 kl 13:21 »
Jag håller i princip med Kackelmann. MEN: På vintern finns det sällan tillräckligt med sol och på sommaren finns det ett överskott. Om man skall ha bara solceller så krävs det batterier tillräckliga för att lagra det som produceras på sommaren så att det kan användas hela vintern. Alternativet är att komplettera med en vindmölla som samlar en del energi på vintern också. Bägge lösningarna kostar mer än en cykelgenerator. Om man som TS oroar sig för fraktkostnaden på cykeltrainern så tror jag inte att budget finns att bygga en fungerande lösning som bygger på sol eller sol/vind.

Däremot funderar jag på tillverkarens målgrupp, han skall ju rädda världen med denna.  Tanken är att fattigt folk i uländerna skall cykla någon timme per dag. Det låter konstigt i mina öron att folk som inte alltid har mat för dagen skall bränna energi på detta. När de dessutom bor på ställen med gott om sol hela året verkar det än med tokigt.


Finns en bra site på nätet där många loggar sina solanläggningars värden.
http://www.pvoutput.org/map.jsp?o=ss&d=desc&country=223

Kolla upp några anläggningar i Sverige i 10-15 kWp-klassen som varit i drift minst ett år. Även i dec-jan producerar de ett par kWh om dagen om de inte är snötäckta.
Så man behöver inte ha något batteri som klarar sommar till vinter, är man bara måttlig i sin elkonsumtion (inget som värmer, bara kyl, frys, belysning, vattenpump/cirkpump) så klarar man det galant.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Astridsonja

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #19 skrivet: 13 dec-16 kl 16:57 »
Jag uppskattar verkligen att ni tagit er tid att skriva ner era reflektioner kring min fråga.
 Kan samtidigt inte annat än förvånas över att det verkar så omöjligt att låta bli att VÄRDERA densamma.

Min fråga gällde det den gällde, helt bokstavligt.

Jag VET att det finns sol, vind, vatten, bensin och diesel.

Men, som sagt: tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 4 användare
Anna Broman, Rep, ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser