Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?  (läst 8337 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Rent hypotetisk fundering av ren nyfikenhet: Vilket motorbränsle lämpar sig bäst för hemtillverkning under minsta möjliga beroende av utomstående aktörer? Som tankehjälp kan man tänka sig en apokalyptisk värld där alla storskaligt organiserade bränseresurser tagit slut.
Vad är då det mest resurseffektiva bränslet som kan driva en bil till vardags? Jag antar vinnaren är det bränsle som kräver minsta antalet förädlingssteg och som kan framställas med enklast möjliga teknik. Samtidig ska framställningen vara energieffektiv, d.v.s. kräva ett minimum av tillförd energi för själva framställningen, naturligtvis ställt mot den verkningsgrad bränslet sedan ger då det används för att driva fordonet.

Etanolen jäser sig själv ganska bra, men råmaterialet ska trots allt samlas in och sedan går det åt MYCKET värmeenergi för destillationsprocessen. Växtoljor är i sin rena form inte helt utan problem som bränsle, men det är ganska lite industriprocess och energi inblandat i omvandlingen till bränsle. Slutligen har vi gengas och ångdrift där man eldar biobränslen "rakt av", bara de fått torka. Allt som krävs där är att samla in och samla i lagom bitar.

Ångdrivna bilar med modern turbinteknik och ett slutet kondensorsystem lyckades resan på 80-talet nå ungefär samma bränsleeffektivitet som dåvarande bensinbilar, så även om ångdriften (precis som gengasen) är lite halvdåliga på att ge en lika smidigt körbar bil som vid direkt förbränning av bränslet i en kolvmotor, så är det ju inte helt hopplöst som alternativ när det saknas alternativ.

Fortfarande rent hypotetiskt, vilken ekonomi skulle man som glad hembyggare kunna nå om man framställde fulsprit som motorbränsle utifrån verkliga nutidsförhållanden? Jag tänker alltså hembränning där man köper in alla ingridienser, inte att man har egen mark att odla på. Naturligtvis ska destillationsprocessen drivas av den egentillverkade spriten, inte av el. Jag antar att en ottomotor kan tolerera sprit av betydligt sämre kvalitet än det en människokropp behöver för en schysst fest med hopp om ett fortsatt liv efteråt.  ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #1 skrivet: 03 dec-16 kl 00:17 »
Om man nu ska gå på etanolspåret, så är det förmodligen betydligt billigare och effektivare att elda med ved för att få värme till destillationen.
Men man bör komma ihåg att det är vissa problem förenade med att köra en förbränningsmotor på ren etanol utan inblandning av bensin eller något annat flytande som innehåller alkaner (kolvätekedjor utan OH-grupper). Dels är det nästan hopplöst att kallstarta på ren etanol, och dels får man stora problem med frätskador pga ättiksyran som bildas då ren etanol förbränns ofullständigt (t ex vid kall motor eller om bränsleblandningen råkar vara lite för fet).

En annan möjlighet, om man har gott om rötter, stubbar mm, är att bränna tjära och destillera den för att få fram något som går att använda som motorbränsle. Man kan få ut tjärfraktioner som går att använda för dels dieselmotorer och dels ottomotorer (ett sådant tjärdestillat kanske är utmärkt att blanda ut den hembrända etanolen med om man inte har tillgång till bensin). Men om man ska få någon ekonomi i tjärbränningen så ska man få avsättning - och helst få bra betalt - för träkolet och andra biprodukter också.

Det går ju att driva en dieselmotor nödtorftigt på ganska oförädlad vegetabilisk olja (t ex rapsolja), men i svenskt klimat är det inte särskilt effektivt med tanke på den åkerareal som går åt. Jag har hört en siffra (uppgiften är nog 15-20 år gammal nu) att om man skulle odla raps på all åkermark i Sverige där det överhuvudtaget går att få raps att växa, så skulle den rapsoljan kunna ersätta 4 % av Sveriges dåvarande förbrukning av fossil dieselolja.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #2 skrivet: 03 dec-16 kl 00:46 »
Kanske den tunga landsvägstrafiken skulle kunna läggas om att gå på ånga?

Det borde väl inte vara så svårt att få Shrewsburyborna att skriva på en tillverknings- och produktutvecklingslicens på Sentinel S4 och S6 och S8.
http://www.panoramio.com/photo/83485888
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

kaskelottas

  • Gäst
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #3 skrivet: 03 dec-16 kl 10:31 »
Om ett par år när det börjar finnas bagagnade Tesla på marknaden till överkommligt pris så kan man kombinera det med solceller hemma på gården

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #4 skrivet: 03 dec-16 kl 11:14 »
Varför just Tesla? Det finns gott om andra elfordon som är betydligt mer lämpliga i ett "NAS"-scenario. Teslan är ju t ex nästan oanvändbar utan fungerande infrastruktur i form av mobilnät och internetförbindelse, den är högst olämplig på dåliga vägar och dåligt före pga låg markfrigång, tämligen opraktisk som transport- eller dragfordon.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #5 skrivet: 03 dec-16 kl 11:28 »
Kanske den tunga landsvägstrafiken skulle kunna läggas om att gå på ånga?

Det borde väl inte vara så svårt att få Shrewsburyborna att skriva på en tillverknings- och produktutvecklingslicens på Sentinel S4 och S6 och S8.
http://www.panoramio.com/photo/83485888
framtiden är bränsleceller och alla lastbilstillverkare inkl. Volvo och Scania har idag rullande prototyper,på personbilssidan är de redan i produktion och finns att köpa.
För sveriges del begränsas det av att vi saknar tankställen,dvs infrastruktur.

En bränslecell som är i produktion idag använder vätgas. Den går att framställa själv  men det finns i dagsläget inga små färdiga anläggningar att köpa. Det finns några villor som använder ett egentillverkat system och som därmed inte är anslutna till elnätet.
För att miljöriktigt kunna framställa vätgas behövs el från sol eller/och vind .

Färdiga anläggningar i lite större skala finns sedan många år bl.a på öar och isolerade samhällen runt världen. Där framställs gasen oftast med vindkraft och levererar el till lokalsamhället. De anläggningar som nu byggs ute i europa använder i första hand vindkraft och europa kommer att satsa på bränsleceller i första hand.
Vinsten är att du med ett sådant fordon får samma flexibilitet som med fossilbränslen,den går också utmärkt att använda till tunga fordon.
Med tiden kommer givetvis prisnivån att gå ner och jag ser framför mig lokal elproduktion som försörjer t.ex ett villasamhälle och där man har solceller och vindkraft för att framställa gas.Gasens uppgift är ju att lagra energi,givetvis kan man koppla det så att man i första hand använder sol o vind till direkt elförbrukning och överskottet går till gasframställning.
Men vitsen är ju att då kan man för första gången lagra elenergi för framtida behov. Att man också kan tanka bilen vid anläggningen är ju ett stort plus.
Så mitt svar på TS fråga är el.
Övriga bränslevarianter för att ersätta fossilbränslen kommer i framtiden att förbjudas pga CO2 utsläpp.
Bilar med förbränningsmotorer kommer att fasas  ut i biltillverkningen de närmsta fem åren,så fort infrastrukturen är tillräckligt utbyggd  kommer fossilbränslebilarna att sluta tillverkas.Alla de stora tillverkarna har nu bilar i produktion,Sverige ligger i bakkant då den svenska regeringen inte hänger med i teknikutvecklingen men troligtvis kommer marknaden själv att lösa problemet. Under 2017 kommer ett flertal stationer att byggas runtom i sverige. I dagsläget finns 4, 2 på västkusten och 2 i Stockholmsområdet.
Både Danmark och Norge har dock tagit beslutet att gå över till bränslecellsbilar. Rena elbilar subventioneras inte längre utan man bygger istället ut infrastruktur till vätgas.
Därav de två tankstationerna på västkusten,nu kan man köra bil mellan Norge och danmark oavsett .
Men någon gång vaknar väl regering och opposition? MP :s miljöpolitik lyser dock med sin frånvaro. Ulf

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #6 skrivet: 03 dec-16 kl 11:49 »
El är ju en relativt lågteknologisk lösning på framdriften av ett fordon, även i kristid. Det är själva lagringsproblemet som begränsar för tillfället, speciellt om man tänker sig en uthållig hemmaproduktion i ett krissamhälle.

Ångdrift är ju en bra lösning som fungerar längre med lågteknologiskt underhåll.


Angående vätgasdrift som ju visst kan vara lågteknologisk och en del av en framtida lösning. Begagnatmarknaden av gasbilar drabbas kraftigt av regler eftersom trycktankar inte blir säkrare med åren.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #7 skrivet: 03 dec-16 kl 13:00 »
Finns ju även biogas för att driva motorer.

Rapsoljan, där räknade man med att för ett jordbruk skulle gå ihop med eget bränsle mot areal så var det 10% av arealen som krävdes.
Nu går det inte att odla raps för oljans skull i hela landet heller. Man kanske kan odla rovor i norra sverige för mogen fröskörd då rovoljan användes både i lampor och fyrar mm.

camelinaolja kan också vara ett alternativ http://www.susoils.com/camelina/

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #8 skrivet: 03 dec-16 kl 13:42 »
Ja, biogasen kan vara en riktigt vettig lösning på egna transporter och smidig matlagning i ett krisande samhälle. Fungerar riktigt bra att både producera, konvertera befintlig utrustning och att använda.

Givetvis måste man bortse från en del regler och bestämmelser om det skall bli ekonomiskt, men det gäller ju många av de andra lösningarna också.

Cykeln kommer nog att få ett uppsving ;D

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #9 skrivet: 03 dec-16 kl 16:02 »
Om du odlar raps och bränner sprit själv. Så kan du slå sprit i rapsoljan och röra om, sen låta bottensatsen sjunka, då får du rapsoljeester ett utmärkt dieselbränsle.
kretslopp

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #10 skrivet: 03 dec-16 kl 16:55 »
Är det sååå enkelt!!! :D :o
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #11 skrivet: 03 dec-16 kl 17:01 »
Inte riktigt, det finns lite småfix som måste göras om soppan skall bli ren.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #12 skrivet: 03 dec-16 kl 17:12 »
Handfasta tips mottages gärna!!
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #13 skrivet: 03 dec-16 kl 17:28 »
Finns massor, men här är en med principen  https://www.youtube.com/watch?v=TC9h78b2RM4

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #14 skrivet: 03 dec-16 kl 18:58 »
Biodiesel är relativt lätt att göra,finns massor av info på youtube och jag har några kompisar som står hemma i garaget och rör. Oftast utgår man från någonting gratis som beg. frityrolja men då de flesta i branschen upptäckt att det ligger pengar även i gammal frityrolja såå är det svårt att komma över. de stora kedjorna skickar ju iväg sitt till just återvinning.
Men det går att utgå från rapsolja. Särskilt lönsamt kan det inte vara då rapsoljan i sig kostar pengar.Finns dock flera bönder som köpt egna verk till biodieselframställning,kostar idag runt miljonen och de odlar och förädlar raps till diesel. Överskottet säljs bl.a till eldningsolja och det finns trots allt några kronor att tjäna på det.
miljömässigt ger det dock som vid all förbränning CO2 och andra föroreningar .
Vill man ha bort CO2 är dock som jag tidigare beskrivit eldrift i någon form det enda alternativet.Att ersätta fossilbränslen med bioversioner ger ju inte minskade CO2 utsläpp,endast att man till viss mån kan snacka om kretsloppstänkande. Men problemet är inte att minska oljans CO2 utsläpp för att ersätta det med bioversioner. problemet är att ta bort CO2 utsläpp helt dvs ner till 0 annars lär ju inte halten i atmosfären minska.
Så för fordonsflottan är en nollvision idag möjlig och det är den som de flesta länder idag jobbar mot.Rena elbilar,bränslecellsbilar är framtiden,för nordiskt klimat bränsleceller då kylan ger för låg räckvidd för rena elbilar.

Sedan skall man ha klart för sig att den motortyp som idag går att köra med gas,rapsolja ,etanol m.m inom kort kommer att sluta tillverkas. vi befinner oss precis i början på ett stort teknikskifte i fordonsbranschen och jag ser att det går fort. Sverige har satt som mål att fossilbilar är borta 2030,norge har satt 2025.
I europa pratar man om att redan nu totalförbjuda dieselbilar  i städerna  då det faktiskt finns alternativ.Och diesel är alltså det helt dominerande drivmedlet på fossilbränslebilar i europa. ulf

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #15 skrivet: 03 dec-16 kl 22:25 »
Om du odlar raps och bränner sprit själv. Så kan du slå sprit i rapsoljan och röra om, sen låta bottensatsen sjunka, då får du rapsoljeester ett utmärkt dieselbränsle.

Riktigt så enkelt är det inte. Det är mycket som kan få förestringsprocessen att gå åt fel håll, t ex fel pH-värde eller om spriten eller oljan är förorenad av någon form av salter. Visst finns det folk som lyckas tillverka RME eller REE själva, men det är ännu fler som bara slösar bort arbetstid och råvaror på att få fram oanvändbar sörja. Jag har en känsla av att även om det är en enkel process på papperet, så måste man ha en hel del kemikunskaper, lite labbresurser och en hel del vana och fingertoppskänsla för kem-tekniskt arbete om man ska lyckas bra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #16 skrivet: 03 dec-16 kl 23:20 »
Ja, skall man köra någon motor man vill använda någon längre tid så är det bäst att få soppan ren. Och man skall tänka på vad man gör eftersom det är några ruggiga kemikalier man använder, plus att det inte är så enkelt i verkligheten att man kan välja vilka reaktioner man vill få. 100% utbyte av önskad reaktion är svårt att uppnå.

Målarmäster, den koldioxid som kommer från biobränslen tillför ju inget, så där spelar det mindre roll om du dricker rapsoljan och andas ut CO2 eller om du eldar den i en motor. Rapsen band atmosfärskoldioxid då den växte. Skall du ta bort CO2 ur atmosfären så får du odla raps och hälla oljan i ett gammalt borrhål ;)

Men jag håller med om att elbilen är det bästa valet i en fungerande framtid. Alla de andra lösningarna är marginella på sikt, men intressanta lösningar i kristid och som landsbygdslösningar.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #17 skrivet: 04 dec-16 kl 12:18 »

Visst tillför biobränslen CO2. Problemet i debatten är att man säger att den CO2 som kommer från biobränslen sugs upp igen av växtligheten dvs att det blir ett nollsummespel. Kan så vara men problemet är ju att få ner CO2 halten i atmosfären.Då duger inte nollsummespelet utan vi måste alltså istället få negativa siffror dvs noll utsläpp överhuvudtaget från mänsklig aktivitet. samtidigt måste jordens grönmassa som tar hand om CO2 öka eller åtminstone vara kvar på samma nivå. I framtiden med den ökning av medeltemperaturen som sker kommer istället denna grönmassa troligen att minska till följd av torka,utbredda öknar m.m. Vi ser det redan.
Så biobränslen är inte vapnet utan bara ett mer miljömässigt alternativ till fossilbränslen.Bättre men inte bra nog.
Du måste alltså ha en teknik som ger noll utsläpp och tekniken finns och kommer att bli den dominerande inom en snar framtid. Bränslecellen... Ulf

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #18 skrivet: 04 dec-16 kl 13:09 »
Vi tillför koldioxid medan vi äter och andas, men växterna tar upp CO2 och frigör syret igen. Endast om vi deponeras djupt i marken undanhåller vi vårt kol från atmosfären så att koldioxidhalten sänks. Vill vi sänka koldioxidhalten i atmosfären så måste vi stoppa till energi så att vi kan få loss kol och stoppa det i backen igen. Inte riktigt fullt ut så mycket som vi tagit upp under ca hundra år av kol och oljebränning i stor skala eftersom en del deponerats på havsbotten, men du kan räkna med att det blir ett riktigt långtidsprojekt som kommer att kosta på. Vi behöver alltså inte bara ersätta olja och kol-skapad energi i världen utan starta upp tillverkning av olja eller kol i stor skala och deponera det om vi skall bidra till sänkt CO2-halt i atmosfären.

Men liksom en människa lever av vad jorden ger och återbördar sin utandningsluft till växterna så kan man se biobränslebilen på samma sätt. Nollsumma vad gäller bränslet och dess utsläpp. Däremot finns det andra problem som helt talar till elfordonets fördel, bl a att skall vi "mätta" alla hungriga bilar med mat från åkermark så lär det inte räcka till. Och det är lättare att mata en bil med el än en människa ;D

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #19 skrivet: 04 dec-16 kl 21:06 »
Jag skulle nog satsa mina slantar på någon form av gräsdriven motor (häst/oxe eller dyl) vid en sådan samhällskollaps att man måste tillverka sitt eget bränsle. När kollapsen gått så långt så lär inte bara bränslet vara det som sätter käppar i hjulen för att kunna hålla så pass avancerade maskiner igång år efter år.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser