Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ström vid strömavbrott.  (läst 11711 gånger)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #20 skrivet: 05 dec-16 kl 03:52 »
Nu är det nog många i byn som funderar, det har varit strömavbrott sen nio-tiden och här lyser det i fönsterna och TVn är på.
Med andra ord, så funkar det med mitt projekt.

Och när din hembyggda elanläggning fattar eld, så kommer det nog också vara många i byn som funderar,

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #21 skrivet: 05 dec-16 kl 09:22 »
Och när din hembyggda elanläggning fattar eld, så kommer det nog också vara många i byn som funderar,

Och varför skulle den det?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #22 skrivet: 04 feb-17 kl 12:22 »
Nu har jag använt det ett tag och det fungerar utan problem.
Jag har kopplat in ett kylskåp med och har en underhållsladdare på 7 A ansluten.

« Senast ändrad: 04 feb-17 kl 13:33 av ensamhet »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #23 skrivet: 04 feb-17 kl 13:02 »
Har du bjudit räddningstjänsten på orten att titta förbi på en av sina "lära känna bygden-rundor"? Annars bör du göra det, så att de sedan kan välja snabbaste väg då det blir dags för utryckningen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #24 skrivet: 04 feb-17 kl 13:33 »
Har du bjudit räddningstjänsten på orten att titta förbi på en av sina "lära känna bygden-rundor"? Annars bör du göra det, så att de sedan kan välja snabbaste väg då det blir dags för utryckningen.

Varför då?

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #25 skrivet: 04 feb-17 kl 19:02 »
Varför då?

Kan tänkas att de hade velat se lite säkringar (:)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #26 skrivet: 04 feb-17 kl 20:02 »
Kan tänkas att de hade velat se lite säkringar (:)

Och vem har sagt att det inte är några säkringar?


Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #27 skrivet: 05 feb-17 kl 07:57 »
Och vem har sagt att det inte är några säkringar?

B
Din bild?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #28 skrivet: 05 feb-17 kl 12:38 »
B
Din bild?

De visar inte allt, det var bara bilder från när jag höll på att koppla in det.

Det finns säkringar.

Vore bättre att fråga om man funderar på något.
Istället för att bara skriva svammel och inte svara när man funderar på vad de menar.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #29 skrivet: 06 feb-17 kl 19:10 »
Kan du inte lägga upp en bild var du ar säkringarna idag?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #30 skrivet: 06 feb-17 kl 20:18 »
Kan du inte lägga upp en bild var du ar säkringarna idag?

Jag antar att du menar någon form av överströmsskydd när du talar om "säkringar". En elanläggning kan ju vara tillfredsställande överströmsskyddad med andra metoder än traditionella proppsäkringar, så det är bara dumt att kritisera den bara för att man inte vid en första anblick ser något som ser ut som en gruppcentral i en vanlig fastighetsinstallation.
Man kan ju lika väl lösa överströmsskyddet med t ex PTC-motstånd, dvärgbrytare, självbegränsande energikällor eller genom att dimensionera ledningar och apparater så de tål alla förekommande kortslutningsströmmar utan att skada sig själva eller omgivningen.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #31 skrivet: 07 feb-17 kl 13:12 »
Jag antar att du menar någon form av överströmsskydd när du talar om "säkringar". En elanläggning kan ju vara tillfredsställande överströmsskyddad med andra metoder än traditionella proppsäkringar, så det är bara dumt att kritisera den bara för att man inte vid en första anblick ser något som ser ut som en gruppcentral i en vanlig fastighetsinstallation.
Man kan ju lika väl lösa överströmsskyddet med t ex PTC-motstånd, dvärgbrytare, självbegränsande energikällor eller genom att dimensionera ledningar och apparater så de tål alla förekommande kortslutningsströmmar utan att skada sig själva eller omgivningen.

Ingen kritik alls men vad jag ser på bilden som är upplagd så finns det inget som begränsar något batteri från att putta ut max ström om man skulle tappa en kabel( sitter en vanlig klämma i träregeln som är direkt ansluten med batterierna, skulle den trilla ner och komma olyckligt så kan det gå illa.
Så länge som man vet om det eller har en plan för det så bryr jag mig inte så nämnvärt men om de nu sitter i en buss och minst ett av batterierna står på ett annat så kan det gå riktigt illa bara av att man behöver flytta bussen  och råkar trycka lite hastigt på bromsen.
Och det är väl trevligt med en uppdatering hur det är gjort nu , dels för att många säkert är nyfikna och för att andra som ser tråden sen kan få lite tips om hur de själva ska sätta fast sina grejer.

Men mitt ursprungliga inlägg handlade om vad de två andra herrarna kanske hade för synpunkter.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #32 skrivet: 07 feb-17 kl 14:10 »
Verkar som en del funderar på en del saker, så för att förtydliga.

Eftersom jag blev less på strömavbrott, så kopplade jag ihop lite prylar tillfälligt i en buss och drog kablar till och från huset.
Bussen kör jag inte med för tillfället och därför är det ingen risk att prylarna åker hit och dit.
« Senast ändrad: 07 feb-17 kl 14:48 av ensamhet »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #33 skrivet: 07 feb-17 kl 14:14 »
Det är inga lösa kablar, så det kan bli kortslutning och det ligger frigolitskivor uppe på batterierna om något skulle falla ner på batterierna.
En skiva kan ses på batteriet som står på de andra. De andra skivorna tog jag bort för att fotografera.

Alla batterierna är parallellkopplade.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #34 skrivet: 07 feb-17 kl 14:20 »
Laddaren står nere till vänster i bild och omformaren i mitten av bilden.

Den andra bilden visar baksidan av omformaren, med säkringar.
Nu syns inte säkringarna, utan bara skydden över dem. 3 st. märkt FUSE upp och ner.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #35 skrivet: 07 feb-17 kl 14:24 »
Och ja det är även säkringar på starkströmssidan.

Det är ett intag med snabbsäkringar från en Polar 470 husvagn.
Endast den ena säkringen används, den andra är till värmaren som sitter i husvagnen.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #36 skrivet: 07 feb-17 kl 18:54 »
Laddaren står nere till vänster i bild och omformaren i mitten av bilden.

Den andra bilden visar baksidan av omformaren, med säkringar.
Nu syns inte säkringarna, utan bara skydden över dem. 3 st. märkt FUSE upp och ner.

Vill inte framstå som negativ men du har full kräm på alla kablar, de jag menade var att kablarna inte var avsäkrade, invertern är avsäkrad.
Men som sagt de var inte jag som klaga, utan försökte bara tolka vad de andra tyckte.
Trevlig kväll :)



ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #37 skrivet: 07 feb-17 kl 21:44 »
Hur många bilar är det som har säkring mellan batteri, generator och startmotor?
Från batteriet och till säkringshållaren, som kan sitta en bra bit ifrån batteriet är det också osäkrat i fordon.
Så varför skulle jag ha säkringar direkt på batteriet?

Jag kan hålla med om att det skulle kännas bra att ha säkring direkt på batteriet, men anser inte att det är nödvändigt för tillfället.
När jag installerar sakerna permanent, så kommer jag att försöka ha säkringar så nära batterierna som möjligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #38 skrivet: 08 feb-17 kl 12:14 »
Kabeln mellan batteri och startmotor saknar så gott som alltid säkring i vanliga motorfordon.

Kabeln till generatorn har börjat få säkring på moderna bilar (efter slutet av 90-talet), sedan reglerna för Euro NCAP-krockprovet gjordes om så att bilar fick högre poäng om det inte blev några tendenser till kabelbrand i samband med krock. En plint med några huvudsäkringar nära batteriet blev ett billigt sätt för biltillverkarna att höja rankningen och få något mer att skryta över i marknadsföringen. En del, i synnerhet amerikanska, biltillverkare, använder istället "säkringsledningar" mer eller mindre inbyggda i kabelstammen, man ser inte mycket av dem annat än som en klase olikfärgade kablar med knepig gummiisolering (silikon?) nära batteriets pluspol.

På bilar fram till mitten av 90-talet finns det förvånansvärt många strömkretsar som är helt osäkrade. Det finns nästan aldrig säkringar för tändning, insprutning, bränslepump och andra system som är nödvändiga för att motorn överhuvudtaget ska gå. Helljuset saknar ofta säkring för att minska risken för spänningsfall (t ex på de flesta årsmodeller av Volvo 240). Många franska bilar har inga säkringar alls för strålkastarna i utförandet för svenska marknaden, däremot är lyset ordentligt avsäkrat på samma bilmodeller sålda i länder där det var myndighetskrav på den tiden (t ex Tyskland).

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ström vid strömavbrott.
« Svar #39 skrivet: 08 feb-17 kl 13:11 »
Kabeln mellan batteri och startmotor saknar så gott som alltid säkring i vanliga motorfordon.

Kabeln till generatorn har börjat få säkring på moderna bilar (efter slutet av 90-talet), sedan reglerna för Euro NCAP-krockprovet gjordes om så att bilar fick högre poäng om det inte blev några tendenser till kabelbrand i samband med krock. En plint med några huvudsäkringar nära batteriet blev ett billigt sätt för biltillverkarna att höja rankningen och få något mer att skryta över i marknadsföringen. En del, i synnerhet amerikanska, biltillverkare, använder istället "säkringsledningar" mer eller mindre inbyggda i kabelstammen, man ser inte mycket av dem annat än som en klase olikfärgade kablar med knepig gummiisolering (silikon?) nära batteriets pluspol.

På bilar fram till mitten av 90-talet finns det förvånansvärt många strömkretsar som är helt osäkrade. Det finns nästan aldrig säkringar för tändning, insprutning, bränslepump och andra system som är nödvändiga för att motorn överhuvudtaget ska gå. Helljuset saknar ofta säkring för att minska risken för spänningsfall (t ex på de flesta årsmodeller av Volvo 240). Många franska bilar har inga säkringar alls för strålkastarna i utförandet för svenska marknaden, däremot är lyset ordentligt avsäkrat på samma bilmodeller sålda i länder där det var myndighetskrav på den tiden (t ex Tyskland).


Med tanke på alla saker du nämner som är osäkrade i bilar som är ute och rör på sig och kan krocka, så är det nog ännu mindre risk i min buss, som inte ens svajar i blåsten och sannolikt inte krockar av sig själv där den står.

Fast det kan ju slå ner en meteorit i den, så det blir kortslutning.
Skulle tro att kortslutning är minsta problemet då.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser