Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket golvisolering?  (läst 16571 gånger)

tommy f

  • Gäst
Hur mycket golvisolering?
« skrivet: 13 nov-16 kl 16:49 »
Tjena!

Tänkte höra lite om tjocklek på golvisolering i timmer kåk från senare 1800-tal, våra trägolv är upprivna och skall isoleras, men som det är nu går det nog inte i mer en 10-15cm isolering, och jag antar att det blir för lite? Hur tjockt har ni som inte har det golv kallt på vintern? Skall det isoleras mera så lär vi höja golvet i hela kåken, vilket isf kan göras nu då inga golv ligger i.. Men man är inte heller jätte sugen på att höja för mycket då fönstren idag sitter ca 75cm ifrån golvet, och med bara 5cm uppregling/isolering samt det tjocka gamla trägolvet på plats igen så kommer det ju bara då höjas nästan 1dm..det blir en rejäl höjning och således väldigt lågt till fönstren, och ingrepp på dörrar osv blir ju också nödvändigt. Och vad är bäst att isolera med? Träfiberisolering antar jag det bör vara men har all sådan isolering samma lambda värde eller finns det bättre och sämre alternativ?

Mvh Tommy


torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #1 skrivet: 13 nov-16 kl 17:33 »
Det är skillnad på olika slags träfiberisolering, och på sådan isolering som levereras som lösull anges också olika lambdavärde beroende på om den sprutas eller skottas ut för hand (den brukar bli bättre om den sprutas). Jag har mellan 15 och 20 cm mineralull i större delen av golvet till mitt hus, undantaget en del av köket där det bara är 10 cm, och sovrummet som troligen har 12-15 cm sågspån. Inga problem med att golven känns kalla.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #2 skrivet: 13 nov-16 kl 20:02 »
Jag hade sprutat lös Ekofiber om jag gått i dina tofflor. Alternativt lagt cellplast, så det isolerar bättre i så tunt lager som 150 mm. I det senare alternativet hade jag lagt 3 st 50 mm skivor på varann med skarvarna omlott för bästa möjliga effekt.

I Skåneland har jag 300 mm cellplast under golvvärmen, som svar på din fråga om de som inte har kallt om tassarna...

Kom ihåg den allra vanligaste fallgropen; Det är INTE kostnaden för isoleringen som är dyr om man tar i - det är alla de vackra kronor och ören som sparas in de närmaste 40 vintrarna som ska räknas! Lycka till!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #3 skrivet: 13 nov-16 kl 20:03 »
undantaget en del av köket där det bara är 10 cm, och sovrummet som troligen har 12-15 cm sågspån. Inga problem med att golven känns kalla.

Det var rejäla strumpor du har om du har den uppfattningen på vintern! 10 cm??
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #4 skrivet: 13 nov-16 kl 22:32 »
Det var rejäla strumpor du har om du har den uppfattningen på vintern! 10 cm??
Den delen av golvet som har så tunn isolering täcks till större delen av köksskåp.  Och golvet är ju absolut fritt från kalldrag eftersom isoleringen är väl packad och trycktes ihop några cm när övergolvet lades på plats.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #5 skrivet: 13 nov-16 kl 23:01 »
och så finns det ju inneskor...
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

tommy f

  • Gäst
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #6 skrivet: 14 nov-16 kl 08:29 »
torbjörn: Okej, satt 200mm isolering tycker du funkar bra? Vad har du för uppvärmning? Och har du också isolerat ytterväggarna?

Thomas_: 300mm i gammal timmer trossbotten? Har du höjt golvet då? Undrar också även vad du har för uppvärmning samt om du åxå tilläggsisolerat timmerväggarna?
Att det kostar det förstår jag , och tänker inte snåla, utan det blir att kunna försöka mötas i mitten rent estetiskt och rent praktiskt 👍😊 men det får nog bli en golvhöjning endå, frågan är bara hur pass hög?

Pettson2: det gör det, men är golven endå ur så vill jag göra så god förbättring som möjligheten kan ges..

Tackar för svar!


torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #7 skrivet: 14 nov-16 kl 11:48 »
torbjörn: Okej, satt 200mm isolering tycker du funkar bra? Vad har du för uppvärmning? Och har du också isolerat ytterväggarna?

Jo, det räcker gott och väl. Ytterväggarna är isolerade med 150-200 mm mineralull utom i sovrummet som ännu inte är åtgärdat, där är det troligen 100 mm sågspån på större delen av långväggen, 100 mm mineralull på en meter längst ut av denna vägg samt kortväggen. Takbjälklaget är isolerat med 300-350 mm lösull (drygt 100 mm i snedtakdelen längs husets ena långvägg)
Uppvärmning med kamin, vedspis, luftvärmepump och direktverkande el. Hittills den här vintern har värmepumpen stått för nästan all uppvärmning, har eldat i kaminen några av de kallaste kvällarna, elelementen är avstängda utom ett i köket och ett i duschrummet som står med lågt ställd termostat som frysskydd.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #8 skrivet: 14 nov-16 kl 20:08 »
Thomas_: 300mm i gammal timmer trossbotten? Har du höjt golvet då? Undrar också även vad du har för uppvärmning samt om du åxå tilläggsisolerat timmerväggarna?
Att det kostar det förstår jag , och tänker inte snåla, utan det blir att kunna försöka mötas i mitten rent estetiskt och rent praktiskt 👍😊 men det får nog bli en golvhöjning endå, frågan är bara hur pass hög?

Nej, inte höjt någonting alls. Jag tog och stämpade upp husets övervåning, och rev ur det gamla skräpet, använde skottkärra, spade och snigeldynamit och grävde ner 500mm. La sedan 100mm tvättad makadam under 300mm cellplast. Vattenburen golvvärme direkt på denna, och gjöt 100 mm betong överst. Jag ångrar verkligen inte att jag valde att lägga värmeslingorna UNDER betongen, för detta sprider värmen så att hela betongplattan är lika varm överallt. Tvättad makadam är viktigt eftersom det ska vara kapillärbrytande. Körde även padda på denna innan cellplasten las ut.

Väggarna rev jag ur allt skräp ifrån, och isolerade på nytt, och uppvärmningen består av värmepump med jordvärme.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

tommy f

  • Gäst
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #9 skrivet: 15 nov-16 kl 20:48 »
Tackar så mycket för svar!
Jag har varit och mätt lite mer nu och det varierar mellan 10-16cm på olika ställen, men snittar på 12-15cm överlag. Frågan är om jag behöver höja golvet? Lägger man ny vindpapp i trossbotten och träfiberisolering med högt lambdavärde får jag iaf garanterat kallt golv då? Isolerar inte också de tjocka gamla trägolven lite också? Kom även att fundera på hur vida man kan få problem med grunden om man isolerar golvet ovanför den allt för mycket då det borde bli kallare i krypgrunden vilket kanske kan leda till mögelproblem? Men då kanske man ska isolera överdrivet mycket?

Vad är "normal" isoleringsdjup på en timmerkåk?

Edit, tilläggs fråga:
Har sett att många verkar sliter ur "hela det gammla golvet" och reglar upp ett helt nytt golv, cc 60 med typ 2 tum 9.. Är detta kanske bästa alternativet istället för en ev höjning? Alt 2 verkar vara att regla upp med ex 45x70 ovanpå gamla golvet, då får man både i mer isolerng, ett rakt och fint golv samt även korsisolerat golv, nackdelen är dock då att trägolvet ligger i samma riktning som de nya reglarna.. men det går kanske att lösa med kortlingar mellan reglarna.. Och om man kommer upp lite i tjocklek på isoleringen blir det ju som tidigare nämnts rät dyrt med träfiberisolering, och fick nu tipset att fylla upp med kutterspån nästan enda upp och sedan lägga de sista typ 70mm med träfiberisolering, någon som har gjort så?


« Senast ändrad: 16 nov-16 kl 20:04 av tommy f »

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #10 skrivet: 16 nov-16 kl 15:09 »
Varför kosta på dyrt kutterspån då du bygger om golvet? Sand är ÄNNU billigare. ...Ja, om det nu inte är varmare golv du är ute efter med insatsen av pengar och arbete.
Varför göra något ordentligt?

tommy f

  • Gäst
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #11 skrivet: 16 nov-16 kl 18:24 »
Varför kosta på dyrt kutterspån då du bygger om golvet? Sand är ÄNNU billigare. ...Ja, om det nu inte är varmare golv du är ute efter med insatsen av pengar och arbete.
Varför göra något ordentligt?

Utveckla gärna ditt svar och hur du tycker det påför något vettigt till min fråga? Är du rent krasst bara sarkastisk om något du inte har hela bilden av så får du gärna ringa mig på 070-40 41 677 så skall jag upplysa dig bättre!

Lär tillägga att jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att alla forum tyvärr verkar ha vissa folk som lär lägga helt onödiga nedvärderande eller sarkastiska kommentarer som att saker och ting bör vara en självklarhet.. Till trots att man borde vara väl medveten om att det man själv registrerat sig på är ett offentligt öppet diskussions forum! Och där kan det då så klart tillstöta alla typer av frågor som man själv tycker sig ha självklara svar/lösningar på.. varför ens då registrera sig för en öppen diskussion med andra människor om man inte har förståelsen att alla inte tänker/tycker/funkar lika som mig, varvid denne nu ställer frågan öppet för svar/diskussion.. Och sedan vidare då tycka mig ha rätten att sarkastiskt spy ur mig kommentarer satt frågeställaren ska känna riktigt hur puckad hen är i mina ögon!? Tanken/funktionen med ett forum är inte tänkt så! Då kanske man skall ta sig en funderare på om man kanske inte skulle ta och göra något annat med sin tid en att sitta på sin höga stol å titta ner på folk..

Vidare har jag INTE efterlyst någon stans i min fråga om den billigaste och minst arbetssamma lösningen, läs ordentligt så ser även du det!
Skulle jag vara lat av naturen så skulle jag aldrig i världen köpa på mig ett sådant här objekt!
Jag försöker hitta bästa lösningen på mitt "problem"! Och som så mycket annat finns det tydligen fler vägar att gå.. Och om jag ens ska behöva försvara min fråga så uppkom den efter att jag pratat med en snickare som sa: -"varför ska du kosta på å köpa dyr isolering när det är en hel kåk som behöver isoleras?" Varvid han sedan presenterade lösningen som jag nu frågade om ovan då detta enl honom var en minst lika bra lösning! Varvid jag valde att ställa frågan här för att få fler åsikter på den lösningen!



« Senast ändrad: 16 nov-16 kl 19:23 av tommy f »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #12 skrivet: 16 nov-16 kl 19:00 »
Kutterspån är ett perfekt alternativ.
Ekonomiskt och ger en bra isolerande effekt samtidigt som du tillåter den fuktvandring som är en naturlig del av gamla hus.
Hur får man det dragfritt då. Täta, täta och fortsätt täta springor där luft kan smita igenom.  Jag bytade ut mineralullen som låg i vårt köksgolv, det var rena rama musmotorvägen. :D
Köpte helt enkelt kutterspån på den lokala foderbutiken och packade det hårt.

Avseende den här ovanan vi har nu för tiden att golven skall vara varma... 
Det är helt underbart men det är svårt att få till en ekomiskt bra lösning i ett gammalt hus.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #13 skrivet: 16 nov-16 kl 19:10 »
Jag bytade ut mineralullen som låg i vårt köksgolv, det var rena rama musmotorvägen. :D
Köpte helt enkelt kutterspån på den lokala foderbutiken och packade det hårt.

Har du gett mössen en instruktionsbok där de kan läsa sig till att de inte får bo i din dyra kutterspån, eller hur menar du nu? Skulle inte just dina möss älska kutterspån??
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #14 skrivet: 16 nov-16 kl 19:29 »
Har du gett mössen en instruktionsbok där de kan läsa sig till att de inte får bo i din dyra kutterspån, eller hur menar du nu? Skulle inte just dina möss älska kutterspån??

Du kan skratta och göra folk till åtlöje..    ::)

Teorin bakom kutterspånen är att dom genom sin utformning är ett problem för mössen då gångbyggande försvåras.
Dyrt tycker jag verkligen inte att det var balarna går på en hundring sisådär. Och det gick åt tre-fyra i mitt kök.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tommy f

  • Gäst
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #15 skrivet: 16 nov-16 kl 19:31 »
Tackar alla för svar, har fått mer kött på benen nu vilket uppskattas! 👍😊
Hur exakt jag kommer göra med själva golvet och sedan vilken isolering ja tillslut använder ska ja fundera lite på och även också höra lite mer om med min timmerman och snickare!

Edit, här har dom gjort som snickarn förslog till mig iaf.. Hursomhelst så får vi som sedda se hur det blir efter mer rådfrågande.
https://www.google.se/amp/s/torpetberget.wordpress.com/2011/03/05/golv-med-bjornklader/amp/?client=safari
« Senast ändrad: 16 nov-16 kl 20:02 av tommy f »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #16 skrivet: 16 nov-16 kl 19:53 »
Teorin bakom kutterspånen är att dom genom sin utformning är ett problem för mössen då gångbyggande försvåras.

Intressant! Jag har tillverkat ca 2 kubikmeter kutterspån idag, och utformningen på spånorna är minst sagt varierande. Att detta skulle vara motbjudande för möss är något helt nytt för mig.

Kobonden som får spånen av mig tycker den är bättre lämpad i hans mjölkstall än toalettpapper...  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #17 skrivet: 16 nov-16 kl 20:08 »
Vad gör det om det är nån mus inne ibland?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #18 skrivet: 16 nov-16 kl 20:14 »
Intressant! Jag har tillverkat ca 2 kubikmeter kutterspån idag, och utformningen på spånorna är minst sagt varierande. Att detta skulle vara motbjudande för möss är något helt nytt för mig.

Kobonden som får spånen av mig tycker den är bättre lämpad i hans mjölkstall än toalettpapper...  ;)

Det är perfekt i stallet oxå.  Hur det kan vara så att spånen med sin utformning har speciella fördelar när det gäller att hålla mössen borta är en fråga som du kan fundera på när du packar spånen på ett sådant sätt som man gör när man använder den som isolering.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #19 skrivet: 16 nov-16 kl 20:50 »
Vad gör det om det är nån mus inne ibland?

Möss kissar och bajsar precis som alla andra däggdjur. Isolering indränkt i muskiss blir en allt större olägenhet för varje vinter som går om de kommer in dit.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 2 användare
Sjul, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser