Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sticklingar GRAN?  (läst 8637 gånger)

jonny.i.bullaren

  • Inlägg: 20
  • Tapatalk User
Sticklingar GRAN?
« skrivet: 26 aug-16 kl 01:00 »
Läste att någon planterat sticklingar av granskott. Funkar det? Har du provat?

Skickat från min A1-810 via Tapatalk


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sticklingar GRAN?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-16 kl 09:03 »
Det borde kunna fungera. Om en gran växer intill exempelvis ett berg och en gren ligger mot mossan så växer det ut rötter från grenen och den överlever även om man sågar ner resten av trädet.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Sticklingar GRAN?
« Svar #2 skrivet: 26 aug-16 kl 21:14 »
Kanske går på vissa sorter om man böjer ned en levande gren och pinnar fast den så att den ligger i svag U-form med kröken ned i backen (och litet mull över kröken) tills den slagit rot, sedan kan dú nog försiktigt klippa loss den och gräva upp rötterna.

Jag har dock svårt att tänka mig att granris gror direkt i jord så lätt som tex vide sticklingar.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Sticklingar GRAN?
« Svar #3 skrivet: 26 aug-16 kl 22:41 »
Låter orimligt i mina öron mebn jag har aldrig provat.

Nedböjda kvistar kan däremot slå rot så som fåret säger.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sticklingar GRAN?
« Svar #4 skrivet: 26 aug-16 kl 22:48 »
En googling visar att det är möjligt men svårt och plantorna kan bli dåliga.

http://www.skogssverige.se/hur-gar-man-till-vaga-for-att-ta-sticklingar-av-en-vacker-plusvariant-av-gran-i-skogen

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Sticklingar GRAN?
« Svar #5 skrivet: 27 aug-16 kl 00:13 »
Hej!

Granplantor av sticklingar finns att köpa- vet dock inte hur det görs- borde vara med rotbildningshormon.

MVH/ bo

jonny.i.bullaren

  • Inlägg: 20
  • Tapatalk User
SV: Sticklingar GRAN?
« Svar #6 skrivet: 27 aug-16 kl 00:29 »
Tack till det svarta fåret! Intressant länkning. Förmodligen inte värt jobbet, annat än som kul experiment! Blir nog att flytta plantor om snikvarianter skall göras!

Skickat från min A1-810 via Tapatalk


Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Sticklingar GRAN?
« Svar #7 skrivet: 27 aug-16 kl 10:44 »
Ett bekymmer med gran är ju skillnaderna i topp resp grenskott. Tar man sticklingar så blir det ju med all sannolikhet grenskott och att få dem att växa upprätt som en riktig gran sen kan ta rejäl tid. Har man otur så fattar inte den lilla sticklingen att den är et eget träd utan fortsätter glatt att växa vidare som gren och det blir ju inget vidare bra träd då.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Sticklingar GRAN?
« Svar #8 skrivet: 27 aug-16 kl 11:07 »
Finns en gammal fröplantering inte långt härifrån med sådana träd som härstammar från tallgrenar (tror dock att de är ympade, men är osäker på hur de fått dem att rota sig...) De ser ganska lustiga ut eftersom de alla egentligen är grenar men växt som träd. De är låga och väldigt mycket kvistar, ser ut litet som tillklippta trädgårdsväxter med tjock, kort rund stam, trots att det ser ut som att men enbart har ansat topparna på dem för länge sedan.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogskunnig

  • Inlägg: 144
SV: Sticklingar GRAN?
« Svar #9 skrivet: 27 aug-16 kl 17:29 »
I fröplantager är kvistar från plusträd ympade på grundstammar, på samma sätt som man gör med äppelträd.

Det går att framställa sticklingar av gran men inte hemma i trädgården. Det är en knepig process. Den som vill veta mer kan googla på "somatisk embryogenes"

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Sticklingar GRAN?
« Svar #10 skrivet: 27 aug-16 kl 18:50 »
Ok, jag trodde inte att det gick att rota gran (eller tall) sticklingar över huvud taget innan jag läste denna tråd, men då vet jag hur man gör det möjligt att dela en och samma planta i laboratoriet, intressant, man lär sig någonting nytt varje dag sägs det.  :)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 2 användare
tuslus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser