Om man har ett misstänkt dåligt batteri så brukar det fungera bättre att ladda med en enkel ointelligent laddare, och det kan vara bra att mäta spänningen med en digitalmultimeter då och då under laddningens gång.
På så pass moderna bilar är det MYCKET sällsynt att laddningsregulatorn går sönder, om den trots allt gör det så orsakas det oftast av tillfälliga överspänningar, t ex som följd av dålig kontakt någonstans i kablage mellan generator och batteri, eller för att man har använt en tvivelaktig snabbladdare eller starthjälpaggregat.
Sen är det förstås en annan sak att kolhållaren är hopbyggd med laddningsregulatorn på en del generatortyper (bl a de flesta Bosch-generatorer från 70- och 80-talet), så att man är så illa tvungen att byta även regulatorn om kolen är utslitna eller skadade. Dock har man inte så mycket för att det är lätt att byta kolhållare + regulator utifrån, om kolen är slut brukar hela generatorn vara så mekaniskt sliten att man bör plocka isär den och göra en grundlig renovering på samma gång - byta kullagren och svarva ner eller byta släpringarna, rengöra allting osv.
Sätter man dit nya kol på repiga och fula släpringar så kan de slitas ner på nästan nolltid.
Om man misstänker laddningsproblem på en bil så bör man kolla att det inte finns något onormalt spänningsfall mellan generator och batteri. Man kan mäta på följande sätt (förutsätter att generatorn fungerar som den ska):
Håll motorn på ca 2000-2500 varv/min och slå på ett antal större strömförbrukare (helljus, elvärmesitsar, elbakruta, fläkt mm) för fullt. Mät spänningen mellan den grova plusanslutningen på generatorn och batteriets pluspol, den får vara högst 0,3 V och får inte ändras om man ruckar på kabelanslutningar. Om man hittar kabelanslutningar med tecken på varmgång, t ex nersmält isolering, så bör de göras om.
Mät sedan mellan generatorns stomme och batteriets minuspol, däremellan är max 0,2 V tillåtet.
Om generatorn är gummiupphängd (vanligt på t ex Opel, BMW och vissa Volvo) så är det mycket vanligt att den lilla jordflätan eller kabeln som ska brygga över gummibussningen är varmgången eller till och med har gått av.