Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmagrad tacka  (läst 1888 gånger)

o-linda

  • Inlägg: 61
    • Småland
Avmagrad tacka
« skrivet: 17 mar-16 kl 07:53 »
Hej!
Har en shopshire tacka som i år efter lammning har tacklat av. Har 2 stora fina lamm som ser ok ut men tackan mager. Såg nu när jag tittade till dom att det låg en hög med tuggat gräs framför henne. Såg ut som hon kräkts upp det. Vad är felet? Är det något med våmmen? Har ngt sådant våm-booster hemma ska prova det men är det någon som har en aning om  vad det kan va??
Bor med make, 2 hundar, 2 katter, Gutefår, myskänder och höns o gäss

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Avmagrad tacka
« Svar #1 skrivet: 17 mar-16 kl 08:07 »
Behövs mer info!
Vad ger du för grovfoder? Kraftfoder? Har hon aptit, äter, dricker, idisslar? Hur ser bajset ut? Och hur är det med juverhälsan? Har hon feber eller taskigt allmäntillstånd på något annat vis? Hur är parasitläget i din besättning?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

o-linda

  • Inlägg: 61
    • Småland
SV: Avmagrad tacka
« Svar #2 skrivet: 17 mar-16 kl 08:14 »
Mina får äter bara grovfoder. Står runt balen o äter med dom andra. Ingen feber. Parasiter vet jag inte i nuläget. Bajset kan jag inte heller säga just nu då jag har 20 st vuxna som bajsar i samma hage. Hon verkar iaf pigg men avmagrad. Kräkshögarna ser ut som blött tuggat gräs
Bor med make, 2 hundar, 2 katter, Gutefår, myskänder och höns o gäss

o-linda

  • Inlägg: 61
    • Småland
SV: Avmagrad tacka
« Svar #3 skrivet: 17 mar-16 kl 08:37 »
Grovfodret är ensilage. Likadant som dom fått dom senaste åren. Har alltid funkat bra. Juvret ok. Stod vid balen o åt nu när jag tittade till dom igen. Gav våm-booster som jag köpt på lg produkter. Avvaktar under dagen men som sagt både hon o lammen pigga men har sett flera "tuggade gräshögar" där hon legat så ngt är ju fel😕
Bor med make, 2 hundar, 2 katter, Gutefår, myskänder och höns o gäss

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Avmagrad tacka
« Svar #4 skrivet: 17 mar-16 kl 10:51 »
Hon kanske har fått i sig något vasst, eller så har tänderna ramlat ur vilket gör att hon inte idisslar ordentligt. Hur som helst måste hon kunna idissla annars blir det b-vitamin brist också förutom de uppenbara problemen.

Att tackan är mager är kanske inte så konstigt om hon har problem att äta.
En tacka ökar sitt näringsbehov fån 10MJ till 30MJ när hon ger di till 2 lamm och detta är smått omöjligt att tillgodose utan kraftfoder vilket också kan förklara avmagringen.


o-linda

  • Inlägg: 61
    • Småland
SV: Avmagrad tacka
« Svar #5 skrivet: 17 mar-16 kl 12:59 »
Verkar inte ha problem med att äta. Mer med idisslingen. Har aldrig gett något av mina får kraftfoder. Har haft får i 10 år o aldrig stött på detta tidigare. Har något taskiga tänder men detta är inget nytt hade lamm förra året oxå utan att ha dåligt hull. Har inte sett några sådana här gräsbollar tidigare
Bor med make, 2 hundar, 2 katter, Gutefår, myskänder och höns o gäss


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 5 användare (1 dolda)
Anders Flix, von tratt, Tur-Johan, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser