Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leker sönder vattenhinken  (läst 5099 gånger)

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
SV: Leker sönder vattenhinken
« Svar #20 skrivet: 09 feb-16 kl 19:50 »
bind upp han. Det går aldrig att lita på en tjur. Hade två tjurar i en box jättesnälla släppte ut dom på stallgången varje dag när jag gjorde rent. Inga problem till dom var cirka ett år. Då vände det i huvudet på den ena tog bara någon sekund så var jag i golvet. som tur var så gav han sig och sprang in i boxen. Hade inte en chans.
Nä, det är ju det. Den här är ungefär 2 år och även om han är otroligt snäll så litar jag inte ett dugg på honom. Man kan aldrig veta när det smäller. Som det är nu så försöker jag tänka på att ha ryggen fri och en snabb flyktväg om han skulle få för sig att försöka busa med mig.
Jag hade honom uppbunden förut, men det är så hopplöst att hålla handjuren rena då tycker jag och efter klagomål från djurskyddsinspektör så fick han och oxen flytta till två boxar istället.

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
SV: Leker sönder vattenhinken
« Svar #21 skrivet: 09 feb-16 kl 19:53 »
Visst är tjurar farliga.  Men farligheten blir väl bara värre om han "spricker" av uppdämd energi?  Jag vet en som tränade sin tjur likadant som hän tränade sina hästar.  Men det var förstås lika mycket jobb som med en häst!  Och hän började när han var en liten mjuk kalv ...   :-*  Hur gammal är din tjur?  Ämnar du behålla honom, vill du kunna hantera honom när han blivit inte bara vuxen, utan även kåt?
Oxen jag har håller jag faktiskt på att träna till "häst" :-) Tjuren har jag för att få kalvar, han är redan pappa. ungefär två år är han nu om jag inte minns galet. Nån slags aktivering måste jag nog fixa åt honom.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Leker sönder vattenhinken
« Svar #22 skrivet: 09 feb-16 kl 19:59 »
Då har du redan haft tillfälle att se honom när han kåtar till sig?  Såvitt jag har förstått, är det då de blir farliga.  När de så att säga inbjuder "stark högrangad människa" till "sparring".  Min erfarenhet av just kor är nära noll, men alla andra djur har varit mycket lättare att "avläsa" ju mer människan har sysslat med dem.

  Bra att du är rädd om dig, och lycka till med både tjur och oxe!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
SV: Leker sönder vattenhinken
« Svar #23 skrivet: 09 feb-16 kl 20:05 »
Då har du redan haft tillfälle att se honom när han kåtar till sig?  Såvitt jag har förstått, är det då de blir farliga.  När de så att säga inbjuder "stark högrangad människa" till "sparring".  Min erfarenhet av just kor är nära noll, men alla andra djur har varit mycket lättare att "avläsa" ju mer människan har sysslat med dem.

  Bra att du är rädd om dig, och lycka till med både tjur och oxe!
Tack!
Jo, jag har varit ute i hagen tillsammans med honom och brunstiga kor och än så länge har han aldrig utmanat mig.  Jag tycker nog att jag kan läsa honom bra :) Jag är frestad att försöka träna honom lite. Men då måste jag först tänka ut hur jag kan göra det på ett säkert sätt :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Leker sönder vattenhinken
« Svar #24 skrivet: 09 feb-16 kl 20:30 »
Om du kan gå i hagen med både honom och korna lösa, då borde du väl kunna grundträna honom inne, som man gör med en häst?  Han har inga hovar som behöver kratsas, men kolla klövarna behövs ju ändå, borsta, sätta på grimma ...

  Hur du sen ska gå vidare kan inte jag säga, men jag är rätt säker på att han kan BLI farlig om du binder upp honom för lång tid.

  Som jag ser det är hans snällhet en egenskap att avla på!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: Leker sönder vattenhinken
« Svar #25 skrivet: 09 feb-16 kl 21:46 »
 Du har rätt i att det är svårt att hålla dom rena. Men tänk på dej förs å främst. Det där med oxen är intressant. Har kört in en del nordsvenskar men aldrig en oxe. Hoppas du skriver ett inlägg om det och berättar hur det går. Lycka till med båda

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
SV: Leker sönder vattenhinken
« Svar #26 skrivet: 09 feb-16 kl 21:52 »
Du har rätt i att det är svårt att hålla dom rena. Men tänk på dej förs å främst. Det där med oxen är intressant. Har kört in en del nordsvenskar men aldrig en oxe. Hoppas du skriver ett inlägg om det och berättar hur det går. Lycka till med båda
Tack!
Det ska jag göra :)
Om du kan gå i hagen med både honom och korna lösa, då borde du väl kunna grundträna honom inne, som man gör med en häst?  Han har inga hovar som behöver kratsas, men kolla klövarna behövs ju ändå, borsta, sätta på grimma ...

  Hur du sen ska gå vidare kan inte jag säga, men jag är rätt säker på att han kan BLI farlig om du binder upp honom för lång tid.

  Som jag ser det är hans snällhet en egenskap att avla på!
Ja, jag hoppas att kalvarna ärver hans mentalitet :)

Roine

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
SV: Leker sönder vattenhinken
« Svar #27 skrivet: 21 mar-17 kl 18:55 »
Hej.

Min   6-åriga Highland cattle tjur gjorde samma sak nu i början på vintern. Har en eluppvärmd balja.
Tog en  vatten/avlopps-brunnsring (en med mindre diameter) som hinken/baljan passar perfekt i , kanten på baljan får stöd av ringskanten så  den ej halkar ner. Fick göra ett snitt för 12-voltkabeln.
Nu håller det även när han kliar sig på den.
Med vänlig hälsning Roine

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Leker sönder vattenhinken
« Svar #28 skrivet: 21 mar-17 kl 19:37 »
Vilken bra idé!  Orkar du lägga ut en bild här, så att vi andra får inspiration?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
SV: Leker sönder vattenhinken
« Svar #29 skrivet: 22 mar-17 kl 19:40 »
Ja det lät verkligen som en fiffig lösning! Jag vill också se bild om det är möjligt.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Leker sönder vattenhinken
« Svar #30 skrivet: 22 mar-17 kl 22:56 »
En gammal dam som jag känt, född 1912, berättade att hennes pappa körde med tjuren än fast han hade en häst också. Han sa att han gjorde det för att han skulle förbli snäll och lätthanterlig och dessutom var det bra för hans rykte. Folk kom gående med brunstiga kor från alla möjliga gårdar o torp... Det var ett halvt århundrade innan man började seminera kor. Så visst går det om den har bra psyke och man börjar träna den då den är ung.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Leker sönder vattenhinken
« Svar #31 skrivet: 23 mar-17 kl 09:04 »
Gissningsvis behövde man all dragkraft, och använde därför även tjuren så gott som dagligen.  Då blev han lika van vid det som vilken häst som helst!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

fendt0000

  • Inlägg: 8
    • Södermanland
SV: Leker sönder vattenhinken
« Svar #32 skrivet: 30 mar-17 kl 22:25 »
förstår mig inte på allt daltande med tjurar.. är de dumma i huvudet så ska de slaktas. jag tror det är den bästa lösningen på problemet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Leker sönder vattenhinken
« Svar #33 skrivet: 31 mar-17 kl 09:34 »
Hur skulle det vara om du läste tråden innan du uttalar dig, fendt0000?

  En tjur (ja, en TJUR!) som man kan gå in i hagen till, fast där även är kor.  En sån djur slaktar man inte!  Vad är en vattenhink jämfört med skötarens LIV?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Leker sönder vattenhinken
« Svar #34 skrivet: 12 sep-17 kl 21:47 »
Hej!

Skulle tro- baserat på mej själv och de nötkreatursbönder jag känner:

Kan/ vågar du inte gå in i hagen där dina kor/kalvar och avelstjuren går- byt ut tjuren! ,,,,eller alla djuren,,,,,eller ditt sätt att hantera djuren,,,,,,eller sluta att ha nötkreatur.....
 det är ju helt vansinne att ha en hage med djur som är folkilskna..........

Är ni helt från vettet!??

MVH/ Bo

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
SV: Leker sönder vattenhinken
« Svar #35 skrivet: 13 sep-17 kl 09:12 »
Hej!

Skulle tro- baserat på mej själv och de nötkreatursbönder jag känner:

Kan/ vågar du inte gå in i hagen där dina kor/kalvar och avelstjuren går- byt ut tjuren! ,,,,eller alla djuren,,,,,eller ditt sätt att hantera djuren,,,,,,eller sluta att ha nötkreatur.....
 det är ju helt vansinne att ha en hage med djur som är folkilskna..........

Är ni helt från vettet!??

MVH/ Bo
Du har uppenbarligen inte läst ordentligt. Jag hade inga som helst problem att hantera tjuren och kunde utan minsta oro vistas i hagen tillsammans med honom och korna. Det enda problemet jag hade med honom var att han förstörde varje vattenhink jag hade.
Självklart accepterar jag inga aggressiva djur!

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Leker sönder vattenhinken
« Svar #36 skrivet: 13 sep-17 kl 20:27 »
Hej!

Bra!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 5 användare
kretslopp, xaelanar, addebadde, reimersro, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser