Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om påfåglar  (läst 5012 gånger)

AnnaBellChan

  • Inlägg: 6
Frågor om påfåglar
« skrivet: 12 nov-15 kl 12:39 »
Har länge velat ha påfåglar och nu kan jag ha plats för dom. Så undrar lite saker.
    Hur håller ni era fåglar?
     Storlek på hus?
     Hur mycket äter dom?
    Vad är rekommenderat antal individer?
    Går det att äta köttet? (Antar att det går men vad smakar det?)

    Ös på med all kunskap ni har om att äga påfåglar. ;D

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Frågor om påfåglar
« Svar #1 skrivet: 12 nov-15 kl 14:05 »
Inga egna erfarenheter. Men om en uppfödqare tar 800-1500 kr för en fågel (hämtat från nätet), så skulle jag nog hellre sälja fåglarna än äta upp dem.

MVH
Magnus

AnnaBellChan

  • Inlägg: 6
SV: Frågor om påfåglar
« Svar #2 skrivet: 13 nov-15 kl 23:09 »
Tänkte mest på om dom skulle yngla av sej "massa" och skulle vara svårt att sälja individerna. Jag är vegetarian så jag skulle inte äta dom men tänkte då eventuellt ge bort till släkt och vänner och mata i katterna och hunden.

Tänker att det inte är så vanligt med påfåglar och då blir svåra att sälja? Men om man lyckas sälja så är ju det bättre än att behöva slakta. Tänkte ju mest ha dom för att dom är så vackra. Om det nu skulle passa som jag har det nu.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Frågor om påfåglar
« Svar #3 skrivet: 14 nov-15 kl 21:06 »
Det är ett jäkla sug efter påfåglar så du kommer nog inte få problem med att få massa över!
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

AnnaBellChan

  • Inlägg: 6
SV: Frågor om påfåglar
« Svar #4 skrivet: 30 nov-15 kl 17:01 »
Får se om jag får mer info om hur man håller dom så :)

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Frågor om påfåglar
« Svar #5 skrivet: 03 dec-15 kl 22:05 »
Våra går med  hönsen. Men de trivs inte så bra ihop. De har större personlig integritet än hönsen och hackar efter dem om de inte flyttar undan fort nog. Sen rör de sig över större yta än hönsen om de går fritt. Tar gärna natt i ett träd eller på traktorn.  Älskar att sitta på motorhuvar oth spegla sig i vindrutan. Även att sitta på biltaket.  Mina bilar är alltid fulla med bajskorvar. ::)
Hanen skriker vansinnigt högt (har rapporterats från grannar ca 3km bort att de hört honom) under spelsäsongen (ca april-juli). Som tur är för honom är det samtidigt som han är som snyggast.  8)
det går bra att äta dem, smakar ungefär som ungtuppar.  Men dyra stat för de växer inte särskilt fort.
Spattigare och hetsigare än höns. Tar tid på dig att förstå var de bor efter en flytt. Kan ibland få gör sig att dra iväg, tex om de blir skrämda, det finns två könsmogna hanar eller helt enkelt för att det är för dåligt med godis och  schyssta speglar. Sen hittar man dem kanske aldrig igen eller får höra hos frissan att de adopterat in dig hos de brittiska sommargästerna 5 km bort.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Frågor om påfåglar
« Svar #6 skrivet: 09 dec-15 kl 12:41 »
Det finns få sidor med info på svenska, men många på engelska. Googla "peafowl care". :)

Har kikat lite själv, kortfattat verkar de vara som höns, fast kräva större av allt. Mycket större inhägnad, mycket högre i tak i inhägnaden, sittpinnar som är mycket högre upp (minst 2 meter, för hannarnas släp ska helst inte ligga i marken). Och de kan flyga väldigt bra.

En annan intressant grej är att de tydligen ska gilla att spegla sig.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

AnnaBellChan

  • Inlägg: 6
SV: Frågor om påfåglar
« Svar #7 skrivet: 26 dec-15 kl 16:17 »
Tackar  ;D ska läsa mer och kolla på engelska sidor att jag inte tänkt på det  ::)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Frågor om påfåglar
« Svar #8 skrivet: 26 dec-15 kl 23:56 »
Går de lösa och inte riktigt trivs hos er så drar de, antingen flyger eller promenerar iväg.

Vad som exakt krävs för att de ska trivas kan jag inte svara på  :P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser