Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En eller två hagar?  (läst 3285 gånger)

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
En eller två hagar?
« skrivet: 10 mar-15 kl 07:18 »
Jag planerar att skaffa två dvärggetter (tror att det blir två honor) till sommaren. Till mitt förfogande har jag 1000 kvm. Har läst att det ska vara bäst att ha två hagar att växla mellan för att hålla getterna friska och slippa parasiter? Därför undrar jag om det kan funka att dela upp hagen i två och växla mellan dem? Hur ofta växlar man förresten??

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: En eller två hagar?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-15 kl 11:02 »
Det handlar om att servera getter parasitfritt bete året efter ifall man har hittat parasiter i träckprov och avmaskat. Om de då går i samma hage år efter år, kommer de bli återinfekterade av samma parasiter, och i värsta fall kan de dö. Du får ju in parasiterna via djuret så det bästa vore om du tar träckprov innan du släpper ut dem första gången.

Om du växlar hage varannan vecka så har du inte motverkat någonting. En sådan liten hage som 500kvm kommer de antagligen beta av fort och hoppa över till den andra hagen såvida du inte tänker köpa kravallstaket eller tänker placera getterna i trädgårdslandet där de lär kunna trivas ett tag med vinbärsbuskar etc.
I ditt fall är det nog bättre att hägna in hela tomten och låta getterna gå fritt.

Man växlar hage efter årstiderna, exempelvis bör man ha en vinterhage och en sommarhage, och så kan man växla när betet tar slut om man har flera sommarhagar, eller när man ska skilja mammor från deras pojkar. Det finns många typer av "betesrotation". Små killingar är extra känsliga för parasiter så man ska inte släppa ut dem i vinterhagen egentligen på våren. Men med så lite mark som du har tror jag inte det blir aktuellt att utöka flocken med killingar.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: En eller två hagar?
« Svar #2 skrivet: 10 mar-15 kl 12:20 »
Tack för ditt svar! Ok, då tar jag träckprov och kollar efter parasiter innan jag tar mina getter till hagen. Men jag kan inte fatta varför jag måste växla hagar mellan årstiderna när jag ändå kommer att stödmata dem hela tiden? Kan de inte ha sin hage på 1000 kvm (med sly, stock och sten) och så kommer jag ta med dem ut på promenader och så? Jag vill givetvis att de ska ha det bra och må bra, jag försöker bara göra allt i min makt för att få till det trots att större mark hade varit att önska. Jag älskar ju dom små godingarna :D

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: En eller två hagar?
« Svar #3 skrivet: 10 mar-15 kl 12:39 »
Även om getterna stödutfodras lär de ju äta av betet också. När de har så liten yta där al bajs hamnar så kan parasittrycket bli riktigt högt (parasiter uppförökas i djuren och via bajset smittas marken). Ju större yta bajset fördelas på desto mindre parasittryck. Om du har en utfodringsplats där de kommer vistas jättemycket kommer området när där vara allra värst. Det kan även bli så att de i regniga perioder blir geggigt/upptrampat vilket innebär att andra sorters smittor trivs. Därför är det viktigt att ha fräscha hagar att kunna byta till.
Två hagar är egentligen för lite. Bättre vore två vinterrastfållor (som används varannan vinter) och minst två större beteshagar som används bara när det är växtsäsong.  Det blir lite mycket för två små getter, förstår det.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: En eller två hagar?
« Svar #4 skrivet: 10 mar-15 kl 13:22 »
Hmm... Kan man ha en mindre vinterhage och en större sommarhage?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: En eller två hagar?
« Svar #5 skrivet: 10 mar-15 kl 15:38 »
Hmm... Kan man ha en mindre vinterhage och en större sommarhage?

Ja så klart. Om du har stall/ladugård är väl bästa att ha dem instängda så mycket som möjligt under vintern, speciellt om det regnar och om det inte är tjäle i marken. Men jag gissar att du ska bygga vindskydd och vill ha dem ute året runt? Att stödmata dem är bra. Deras naturliga föda är sly, dvs små lövträd typ al, rönn, poppel och björk.
Problemet för dig kan bli att om du upptäcker att de blir sjuka, du gör träckprov och de har mask,, då lär hela ditt bete vara obrukbart och då har du ingenstans att ha dem. Då får du leta hage hos grannarna.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: En eller två hagar?
« Svar #6 skrivet: 10 mar-15 kl 19:48 »
Jag har tänkt bygga ett gethus. Jag tänkte ha fyra väggar och tak med ett hål i väggen som de kan gå in och ut genom. Med eller utan isolering vet jag inte riktigt än. Jag skulle nog, med grannars hjälp, kunna få till en sommarhage på 800-900 kvm och en vinterhage på 500 skulle det kunna vara ett alternativ?

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: En eller två hagar?
« Svar #7 skrivet: 13 mar-15 kl 06:36 »
Är det regn, snö och blask är getterna ogärna ute så vinterhagen behöver inte vara stor. Det är onödigt att de trampar omkring och skiter ner den lilla mark du har. Det räcker med typ en rasthage på vintern till dina små dvärgar. Getternas gethus behöver inte vara isolerat. Bra om du kan få mer mark genom grannarna till sommarhage som du då kanske kan dela upp. Bra att du tar reda på så mycket som möjligt innan du skaffar getter :).

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: En eller två hagar?
« Svar #8 skrivet: 13 mar-15 kl 07:17 »
Tack för alla svar, de är till sjukt stor nytta! Nu återstår bara att bearbeta grannarna :P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser