Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ge mineralfoder  (läst 2099 gånger)

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
Hur ge mineralfoder
« skrivet: 03 mar-14 kl 09:34 »
Vi har köpt mineralfoder för får (med koppar), men det är lögn att få getterna att äta det! Ska man tolka det som att de inte behöver något? Hur ger ni ert mineralfoder? Vi har lagt upp i en ho, där det stått orört någon vecka tills det blivit skitigt och vi har slängt ut det:-S. Kanske har vi gett upp för lätt?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur ge mineralfoder
« Svar #1 skrivet: 03 mar-14 kl 11:28 »
Det är snarare så att fårbaljan med koppar inte är den bästa för getter. Även om den innehåller extra koppar ur fårperspektiv, är det ändå inte tillräckligt för getternas behov. Antar att du handlar på Granngården/Lantmännen, och de har en balja som heter Nötfor Effekt, blå balja med texten "för nötkreatur och getter". Den innehåller nog med koppar för att dina getter ska må riktigt bra :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Hur ge mineralfoder
« Svar #2 skrivet: 03 mar-14 kl 15:56 »
Kommer de att äta av den då?  Jag tycker att de borde äta av den jag har om de behöver något i den (även om kopparn inte är tillräcklig), men jag ska skaffa den andra sorten och se om det hjälper. Ska man blanda med något de gillar annars?

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Hur ge mineralfoder
« Svar #3 skrivet: 03 mar-14 kl 17:33 »
Inne på FÅR finns en tråd om granngårdens mineralbalja till får. Våra får rör inte den baljan hur länge den än står. I tråden skriver andra om sin erfarenhet. Du kan kolla inne på Djur och Natur butikena och se vad de har då de säljer produkter från Svensk Foder. Våra getter delar balja med fåren som är köpt på Hunden och Herden.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur ge mineralfoder
« Svar #4 skrivet: 04 mar-14 kl 09:19 »
Det går inte åt några stora mängder mineralfoder till getterna. Förra året räknade jag ut att de förbrukade ungefär 200 gram per get och år, alltså inte ens ett gram om dagen! (I denna siffra även inräknat de gånger jag varit tvungen att gnugga ur ytan på mineralet eftersom getterna vält ner baljan och kissat eller bajsat i den ::) ...)
Och som sagt, mineralfoder till får (oavsett om det är med "extra koppar" eller inte) innehåller ändå för lite koppar för getters behov. Ett mineral för nötkreatur och getter är lämpligast, sen kan en köpa vilket fabrikat en vill.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, xaelanar, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser