Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Unghund och ungtackor som inte flyttar sig  (läst 3308 gånger)

Hanna_N

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
Unghund och ungtackor som inte flyttar sig
« skrivet: 04 dec-13 kl 10:26 »
Hej,

Provar att höra lite efter tips och råd här då jag fått bra svar tidigare!

Jag har en liten flock får varav 2 st är unga, nyinköpta tackor. Min unghund vill släppa dom 2 nya hela tiden då de inte flyttar på sig lika lätt som de äldre. Flocken är inte speciellt sammansvetsad än utan består av 2 grupper. Varav en då är lättvallad och dessa 2 väldigt tröga och bara ställer sig och glor på hunden.

Jag har försökt hjälpa min hund genom att mana på fåren och lugnt berömma min hund när han trycker på det minsta. Men jag upplever att han blir osäker och "tappar huvudet" lite.

Både jag och min hund håller på att lära oss detta med vallning så vi har minimal erafrenhet båda två.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Unghund och ungtackor som inte flyttar sig
« Svar #1 skrivet: 04 dec-13 kl 16:33 »
Hjälp din hund med att schasa på tackorna själv. Låt glad och uppmuntrande. Beröm hunden varje gång den trycker. Du kan schasa på tackorna med en hoprullad fodersäck som låter lite, t ex. Eller en jacka. Då ska ni befinna er på samma sida om fåren.
Sen kan du låta hunden balansera djuren till dig, under muntra tillrop. Tänk på att balansera munterheten, så att inte hunden slår över i jaktbeteende.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Hanna_N

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Unghund och ungtackor som inte flyttar sig
« Svar #2 skrivet: 05 dec-13 kl 10:28 »
Hjälp din hund med att schasa på tackorna själv. Låt glad och uppmuntrande. Beröm hunden varje gång den trycker. Du kan schasa på tackorna med en hoprullad fodersäck som låter lite, t ex. Eller en jacka. Då ska ni befinna er på samma sida om fåren.
Sen kan du låta hunden balansera djuren till dig, under muntra tillrop. Tänk på att balansera munterheten, så att inte hunden slår över i jaktbeteende.

Tack för dina tips, de ska jag prova!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Unghund och ungtackor som inte flyttar sig
« Svar #3 skrivet: 05 dec-13 kl 11:33 »
Iakttag hunden så att den inte blir rädd för ditt viftande på fåren. Det kan hända om det är en vek hund...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Unghund och ungtackor som inte flyttar sig
« Svar #4 skrivet: 10 dec-13 kl 19:32 »
Hur har det gått ???
Nyfiken :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, mommo, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser