Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Valais blacknose sheep  (läst 31898 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #20 skrivet: 17 nov-13 kl 10:24 »
Varför inte korsa Shropshire, Rya och Gute tex och ta fram alldeles egna gulliga svartnosade svenskfår med horn?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #21 skrivet: 17 nov-13 kl 14:05 »
Sorry, I must take this in English. I imported Wensleydale to Denmark- nothing wrong with the sheep but the only ones I was allowed to import BECAUSE of the strict English rules for export (They are terrified of ant shit leaving the country! ) were so inbred it took me years to make decent sheep of them. I have them because I need the wool, not to be part of any pyramid game ;D
 Here in Sweden I have a flock of sheep I rescued from the slaughter house. They were imported  from Denmark, quite legally yet had scald, liver fluke and were not in good condition.
 And Charlotte, I have much fun crossing my wierd breeds but they never come out as I want them to  ::)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #22 skrivet: 17 nov-13 kl 14:29 »
   Det kan ju bli något bättre än originalet t o m ;D
Jag kan förstå om man vill importera efter konstens alla regler med lång karantän för någon speciell egenskap som dina fårs unika ull, eller merinofåren, men just för att dom är roliga (i motsats till våra tråkiga? svenska får eller gulliga),känns som onödiga risker... För mig i alla fall.
Om jag inte minns fel är det enklare om rasen finns i Danmark?
Vissa länder tror jag inte ens man får importera levande klövdjur från, hur gärna man än vill, men jag kan komma ihåg fel...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #23 skrivet: 17 nov-13 kl 14:50 »
Att impotrea från E.U lande finnes samme regler. Men f. eks. England har månge får sygdom. Derfor har England så månge extra teste för att gi' lov at exportere. Jo Merinoen kom utan problemer (klart med karantain) från Denmark. Har kollet liten på Blacknose - finnes inte mycket ras beskrivning , ullen til måtte, Får till kött produktion. Jag siger pas ;D

Kilaklippan

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #24 skrivet: 21 nov-13 kl 08:54 »
Jag vill be om ursäkt, jag är nykomling här och har nog totalt missuppfattat vad detta forum är till för, jag hade i min tro att man här kunde få tips, råd och stöd och möjlighet att ställa sina frågor och få hjälp av mer erfarna människor. Inte bli tillrättavisad med åsikter och hårda ord och elaka smilys.

Och förlåt mig för det är precis som ni säjer, anledningen till att jag vill ha just denna ras är för att de har ett utseende som passar mig och jag tycker det är dags att gå vidare från de andra tråkiga fåren. Anledningen till att jag gör detta nu är för jag har fått möjligheten att ha dem i karantän på ett mycket passande ställe där jag vet att de inte kommer i kontakt med andra djur och har tillgång till en kanon veterinär.

Men jag antar att alla ni som är emot import också bara har strövare och spetsar på gården.....

Tack för mej och lycka till med er fåravel i framtiden =)

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #25 skrivet: 21 nov-13 kl 09:29 »
Jag har inga problem med att man importerar det man behöver/vill ha. Jag var själv väldigt intresserad av denna ras och läste på massor om dem, hittade filmer på youtube osv.

Dom finns inte i Sverige och mitt intresse för dem svalnade när jag insåg att de inte tillför något nytt. De har bara ett sött utseende. De ger kött och ull, men ullen är mer sträv än vad jag gillar att spinna och bära på kroppen. Alltså faller denna ras bort.

Någon skrev att rasen skulle passa i Jämtland och mitt hjärta rusade rätt fram... bor du i Jämtland??? satsa på Jämtlandsfåren, relativt "nygjord" ras med en F.A.N.T.A.S.T.I.S.K ull. En ulll du får bra betalt för av oss som spinner om du sköter om dina djur De går också att äta dem  ;D Rasen kallas också skämtsamt Sveriges merino då de är en korsning från början av sveafår och merino.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #26 skrivet: 21 nov-13 kl 13:36 »
Här är bestämmelserna för er som vill ha ett "roligare" Får-Sverige :o
Ha det så kul...!
http://www.jordbruksverket.se/download/18.50fac94e137b680908480001179/1339076230052/2009-039.pdf
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #27 skrivet: 21 nov-13 kl 14:06 »
Hela grejen med ett forum är ju att man ska dela erfarenheter och åsikter. Alla tycker inte likadant. Vissa vill ha omväxling& nytt och andra nöjer sig med det gamla av olika anledning. En text kan också lätt missuppfattas.
Själv har jag en bagge och ett par tackor som är 50% dorper. En ny ras i Sverige. Tycker de är kul med en ny ras.
Jag kan inget om import av djur eller om blacknose men hoppas att du inte slutar hänga här pga av att vi alla har olika åsikter.

Halte

  • Gäst
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #28 skrivet: 21 nov-13 kl 16:48 »
Svenskhet i ett nötskal.. Tjuriga idioter som gnäller på allt som inte är det som de har eller vill.
För min del gör det bara att jag blir mer säker på att det är nödvändigt att importera. 

Hur som helst så har min vän kollat upp lite och det finns iaf ett tjugotal djur till salu som hon efter en snabb sökning kunde hitta, en med 6 tackor + 4 baggar. Alla djuren hon såg fanns i Tyskland eller Österrike,  så de djuren är ju iaf inom EU vilket borde underlätta.  Så nästa vecka ska jag ringa lite samtal till myndigheter och till andra fårimportörer för att hitta smidigaste sättet.

Vet att det går att komma runt karantänen i ursprungslandet vilket skulle underlätta vansinnigt mkt

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #29 skrivet: 22 nov-13 kl 15:44 »
För min del tycker inte jag att Stora Magmasken, Nematodius Battus och Fotröta livar upp fårhållningen speciellt mycket... >:D Roligare kan man ha!!!!

Men nog ökar de vårt BNP? ;)
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #30 skrivet: 22 nov-13 kl 18:41 »
Men nog ökar de vårt BNP? ;)
/Tt
Tror inte att jag bryr mig om att bidraga till det... :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #31 skrivet: 02 mar-14 kl 17:37 »
Något nytt om möjligheten att köpa dessa i/till Sverige? Jag är klart intresserad ifall någon kan tipsa om hur och var de kan finnas för försäljning.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #32 skrivet: 05 mar-14 kl 07:36 »
Halte skulle ju kolla ; )
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Halte

  • Gäst
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #33 skrivet: 23 mar-14 kl 09:22 »
http://www.jordbruksverket.se/download/18.1b8a384c144437186ea12659/1395300789164/Information+inf%C3%B6rsel+f%C3%A5r+och+get.pdf

Det verkar inte vara så jäkla krångligt längre att föra in får.. Det svåra är att hitta någon som vet något om det.
Men under länken ovan finns en jäkligt bra broschyr över vad man ska tänka på vid införsel. Karantänen kan man alltså ha hemma på gården bara man får ett utrymme godkänt innan.

"Tyvärr" blev jag tvungen att lägga pengarna på annat denna gången jag hoppas kunna ta in i framtiden iaf

Höneborg

  • Inlägg: 2
  • Höneborg
    • Småland
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #34 skrivet: 03 apr-14 kl 07:40 »
Kan man inte gå ihop några stycken, och importera fåren?
Lägg till dig som vän på facebook hos mig Höneborg

Halte

  • Gäst
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #35 skrivet: 03 apr-14 kl 07:51 »
Kan man inte gå ihop några stycken, och importera fåren?
Ja det kan ju vara en ide.

Solanders

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #36 skrivet: 14 apr-14 kl 13:50 »
Hojta om ni ska gå ihop.. Jag är också intresserad av denna ras.  :D

Halte

  • Gäst
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #37 skrivet: 17 apr-14 kl 09:00 »


Jag har tyvärr inte någon möjlighet att under det här året (som det ser ut nu) vara den drivande parten i införseln av djuren, jag har lite för mkt att stå i tyvärr. Men ska det göras en "gruppinförsel" är vi intresserade av att vara med och självklart kommer jag även att hjälpa till på de sätt jag kan. Lite längre ned har jag listat de punkter som är de viktigaste rent "myndighetsmässigt", det är ju alltså punkter vi måste tröska igenom när vi väl satt ned foten och bestämt oss för att det ska bli av.
Men så är det ju lite andra punkter vi måste komma till klarhet omkring..

  • Karantänsstall. Det kanske viktigaste! Vi måste ha tillgång till ett stall som länsveterinären godkänner där fåren kan stå uppstallade i ett halvår under karantänen. Vi måste även skriftligt komma överens om en ersättning dill den av oss som inhyser djuren under tiden. OBS! Här kan det löna sig att gräva lite djupare.. Ska se vad jag kan göra. Jag har har en bestämd känsla av att jag läst om någon annan som fört in får/getter som snabbade upp karantänen genom att ta ett annat, betydligt snabbare, paratuberkulos-test på djuren.
  • Transportfordon. Vi behöver ett lämpligt fordon/släp. Lite beroende på hur många får det blir, men en sådan där mindre hästlastbil som får köras på B/BE-kort borde kunna duga.
  • Vilka vill seriöst vara med? Vi måste kontakta dem som sagt att de är intresserade och kolla av ett seriöst intresse. Någon form av prioriteringsordning måste vi också ha för det beror ju mkt på hur stor besättning vi kan få tag i och transportera. Det går inte att dela upp det i allt för små besättningar här hemma.
  • För att få reda på vilka som seriöst vill vara med kanske vi behöver ta fram en iaf grovhuggen kostnadskalkyl, mellan tummen och pekfingret. Kostnadspunkterna borde ju vara typ själva inköpspriset (vad ligger priserna på ungefär), karantänsersättningen (beroende på om vi hittar en snabbare metod eller ej), transportkostnad (måste kolla vilka alternativ vi har), vad veterinärerna tar för kontroll och provtagning.



Förfarandet med att föra in får till Sverige är inte särskilt komplicerat, men kalendermässigt ganska utdraget.

De viktigaste punkterna är följande:
  • Kontakta länsveterinären och få ett stall godkänt som karantänsstall
  • Kontakta SJV (enheten för idisslare och klövdjur) för att kontrollera att inga speciella införselrestriktioner föreligger ifrån landet/området där djuren ska tas ifrån och säkerställa att alla individer är märkta och att gården har ett "se-nummer"
  • Ta kontakt med besättningens ägare och ställa lite frågor angående ett antal sjukdomar för att undvika senare problem i karantänen
  • Ett dygn innan transporten ska en veterinär i hemlandet kolla till fåren och skriva ett hälsointyg.
  • Karantänsveterinären ska vara kontaktad så att denna kan vara på plats i stallet där besättningen ska vara i karantän när dessa anländer. Sedan ska de stå uppstallade i ca 6 månader.

ChalleHBG

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #38 skrivet: 23 apr-14 kl 19:58 »
Hej.

Letar också efter dessa fåren till våran gård.
Beroende på vad det kan kosta så kan jag tänka mig att vara med på att ta hem några till gården.
Jag vet ej hur snabbt detta kan gå men har ett stall med 7 hästboxar som står tomt så det är kanske ett allternativ att ha dem i karantän.
Gården ligger i skåne på Hallandsåsen.
Hör gärna av er om man kunde få vara med.

Kalle

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #39 skrivet: 29 maj-14 kl 10:30 »
Nu finns rasen i Sverige. Enligt gruppen "Vi som har får" på Facebook så har en grupp på 10 tackor och några baggar importerats till Värmland från Tyskland och står nu i karantän. Tänkte att ni kanske ville veta.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser