Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tar ni kg när ni säljer honung?  (läst 59658 gånger)

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« skrivet: 25 sep-13 kl 23:01 »
Hej
Har nu efter första året med bin fått ihop lite honung. Men det är nu man kommer då till frågan, hur mycket ska man ta betalt?

Tycker sånt här är jättesvårt. Man får inte vara för billig och inte för dyr.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #1 skrivet: 25 sep-13 kl 23:22 »
kr/kg     kr/kg(utan burk)     kr/burk
128.60  123.07  700gr 90kr 3.85
140.00  132.50  500gr 70kr 3.75
130.00  122.50  500gr 65kr 3.75
140.00  131.34  500g6 70kr 4.38
130.00  121.24  500g6 65kr 4.38
157.10  148.34  350gr 55kr 3.08
142.90  134.60  350gr 50kr 3.08
157.10  134.29  350gr 55kr plast 8-6.88
149.25  125.37  335gr 50kr plast 8-6.88
164.20  140.30  335gr 55kr björn 8.00
179.10  155.22  335gr 60kr björn 8.00
149.25  125.37  335gr 50kr droppe 8-6.25
164.20  140.30  335gr 55kr droppe 8-6.25
179.10  155.22  335gr 60kr droppe 8-6.25
160.00  146.08  250g6 40kr 3.48
240.00  217.52  125g6 30kr 2.81
                                  (pris)burk kund

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Feke

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #2 skrivet: 26 sep-13 kl 12:32 »
Jag tar 100 kr/kg i burk men då redovisar inte jag moms.

Cissi75

  • Inlägg: 26
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #3 skrivet: 27 sep-13 kl 16:47 »
Samma som Feke.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #4 skrivet: 27 sep-13 kl 19:39 »
Tack så mycket. Alltid lättare när man har något att jämföra med.   :)
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #5 skrivet: 27 sep-13 kl 20:22 »
Jag tar 70kr för 700g, 60kr för 500g, 40kr för 350g, men nästa år kommer jag att ta 50 för den minsta burken. Jag redovisar moms och betalar skatt, så klart  :) .

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #6 skrivet: 27 sep-13 kl 21:28 »
Ett bra utgångs punkt är minst 100kr/kg + 15kr för glas, lock, etikett och arbetet att få honungen i burken+etiketten.


Om hf kan ta 108kr/kg för industri processade svensk honung, vad är eran unik småskalig hantverk värt, är eran produkt bättre eller sämre än deras värme behandlad mass producerade produkt?


mvh Edward  :P

bilden är från en av de tre stora lågpris mat kedjor  :o
« Senast ändrad: 27 sep-13 kl 21:36 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #7 skrivet: 28 sep-13 kl 09:12 »
Bra inlägg Edward!

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #8 skrivet: 28 sep-13 kl 10:14 »
En till sak man inte ska göra är att prissätta sig efter dessa som har dåligt förtroende och i rädsla skänker bort sitt honung till ett under pris under hösten för att bli av med  ELÄNDET!

Sen under resten av året står de utan,

OBS Tar eran honungs lager slut innan maj kan ni konstatera att ni har sålt till ett under pris. OBS

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

RoHe

  • Inlägg: 469
    • Södermanland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #9 skrivet: 28 sep-13 kl 10:35 »
Är det bara jag, eller låter 100 kr/kg för hemdonad honung billigt?. Kanske ligger priserna där omkring?.
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #10 skrivet: 28 sep-13 kl 10:49 »



Edward har rätt i
att ni kan ta exakt det pris
som ni själv anser
att eran produkter är värda!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Existens

  • Gäst
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #11 skrivet: 28 sep-13 kl 10:51 »
Jag äter mycket honung och tycker nog det tar stopp där. Sen väljer jag nåt annat märke. Har köpt av en som tog 60 kr/700 gr burk, det tyckte jag var lagom.

Tycker heller inte alltid det är självklart att just en enskild producents måste vara det bästa. Vet inte hur det funkar, men är det inte så att i större skala så kan man blanda olika partier för att få en bra?
Jag köpte en nyligen som var helt flytande i rumstemperatur, och stenhård om man ställde den i kylen. Inte så roligt att betala massor för den.



Edward har rätt i
att ni kan ta exakt det pris
som ni själv anser
att eran produkter är värda!


Nej, dom kan begära exakt det priset.  Men vad dom får är beroende på vad kunden anser att varan är värd.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #12 skrivet: 28 sep-13 kl 11:01 »
Jag äter mycket honung och tycker nog det tar stopp där. Sen väljer jag nåt annat märke. Har köpt av en som tog 60 kr/700 gr burk, det tyckte jag var lagom.
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Existens

  • Gäst
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #13 skrivet: 28 sep-13 kl 11:10 »
Ja, jag såg bilden förra gången du postade den.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #14 skrivet: 28 sep-13 kl 11:12 »
Sen väljer jag nåt annat märke. Har köpt av en som tog 60 kr/700 gr burk, det tyckte jag var lagom.Nej, dom kan begära exakt det priset.  Men vad dom får är beroende på vad kunden anser att varan är värd.

Man får gratulera att du kan köpa av någon som inte har satt ett marknads mässig pris på ett svenskt tillverkat produkt.

En sak är klart är att det är ett underskott på svensk inhemsk producerad honung, alltså en brist vara so det finns fler köpare än säljare.!

Om prisen inte efterspeglar kostnaden för driften och produktionen kommer tillverkning upphöra när dessa "gamla" lägger av och då står du i butiken och kan endast välja suspekt kina honung.

Den största förlorarna blir hela Sverige som får sämre skördar och kvalité på den inhemska producerad mat på en stor ekonomiskt skala lägre BNP och följder därav  >:(

Priset på honungen är bara 10% av den nytta bina och biodlare gör för Sveriges välfärd.


mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Existens

  • Gäst
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #15 skrivet: 28 sep-13 kl 11:14 »
Vad är kalkylen på honung då? Jag tycker folk brukar säga att dom tjänar bra på det.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #16 skrivet: 28 sep-13 kl 11:20 »
beroende på vad kunden anser att varan är värd.

Tydligen är du inte värd att köpa min honung, det är helt OK  ;D

Det finns flera andra som förstår värdet att köpa lokal producerat honung med alla dessa fördelar och är bered att betala för det.

Jag har en försäljnings låda vid vägen och har sålt 700g burkar för 85kr till 90kr

90kr för en burk med en dyrare och snyggare lock än den vanliga gulfärgat. Den dyrare motiv lockat burken tar slut före den billigare fast det är samma honung och storlek

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Existens

  • Gäst
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #17 skrivet: 28 sep-13 kl 11:27 »
Tydligen är du inte värd att köpa min honung, det är helt OK  ;D

Det finns flera andra som förstår värdet att köpa lokal producerat honung med alla dessa fördelar och är bered att betala för det.

Jag har en försäljnings låda vid vägen och har sålt 700g burkar för 85kr till 90kr

90kr för en burk med en dyrare och snyggare lock än den vanliga gulfärgat. Den dyrare motiv lockat burken tar slut före den billigare fast det är samma honung och storlek

mvh Edward  :P

Och på vilket sätt talar det emot att kunderna betalar det dom tycker den är värd?  De som handlar av dig tycker ju uppenbarligen att burkarna är värda det priset, och då betalar dom det.

Men om du begärde 400 kr/kg för du vill kunna köpa en ny bil varje år, så kanske varenda burk skulle stå osåld.  Alltså är det i alla lägen kunden som bestämmer priset.  Du kan sätta precis vilket pris du vill, men det som säljer är alltid det som är satt precis på gränsen där kunden inte vill betala mer. Och neråt då förstås.

Jag tror inte folk som har bin är dumskallar faktiskt, utan sätter dom ett pris på 60 kr/burken så lär det ju vara nån uträkning bakom.  Och då vill jag som kund gärna veta skillnaden när en tar 60 kr och en annan tar 100 för samma vara.  Vem har räknat fel?

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #18 skrivet: 28 sep-13 kl 11:28 »
Vad är kalkylen på honung då? Jag tycker folk brukar säga att dom tjänar bra på det.

 ???  ???  ???

Biodlare som är nöjda  ???

De är som bönder, aldrig nöjda  ;)

De som är nöjda har förmodligen inte räknat ut vad och hur mycket de lägger ner på sitt biodlande, först och främst tänker jag på fasta och faktiska utlägg för inköpa av utrustning och material och bensin resor och drift kostnade mm.

Och vill vi så tar vi även med utlägg för tid och arbete.

skulle man ta betalt för dessa, eller räknat hur mycket man kunna tjänat på vanligt löne arbete så skulle det inte finnas något honung att köpa överhuvudtaget 


mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #19 skrivet: 28 sep-13 kl 11:32 »


OCH ett
tänk på alla bin
som jobber vår och sommar
innan invintringen!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser