Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solfångare med ventilation.  (läst 9880 gånger)

Tobbe B

  • Inlägg: 142
    • Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
Solfångare med ventilation.
« skrivet: 08 nov-12 kl 14:36 »
Har tittat på denna modell som säljs via Bauhouse SCANSUN LUFTSOLPANEL SE09 http://www.bauhaus.se/scansun-luftsolpanel-se09.html#full-description funderar att montera den i sommarstugan för lite mer ventilation och värme när man inte är där. Någon som har eller provat denna modell?
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

Grovt Snus

  • Inlägg: 16
  • Grön(som i novis), grön(ekologisk) bonde
    • Södermanland
SV: Solfångare med ventilation.
« Svar #1 skrivet: 19 nov-12 kl 21:09 »
Jo den där har jag också funderat på. När jag såg din fråga snokade jag rätt på den här länken: http://24volt.eu/solfangare3.php

Om inte så mycket värme, så iaf torka...


Lycka till med projektet!
Gutefår, Skånska Blommehönor, Linderödsgrisar(=kelgrisar) och Laggårdskattor

odlarn

  • Inlägg: 10
    • Värmland
SV: Solfångare med ventilation.
« Svar #2 skrivet: 19 nov-12 kl 21:37 »
Jag håller på att bygga en sån som dom byggt på 24volt.se
tror den ska ge ca 1kwh!
bor på en liten gård med mina barn, ett par katter, får, grisar och några hönor.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Solfångare med ventilation.
« Svar #3 skrivet: 13 jan-14 kl 08:06 »
Hej


Jag har samanlagd byggd sju stycken solfångare...gjorde bara ett fel: skulle ha gort detta för redan 20 år sedan!
Här finns några bilder osv..är på tyska men det finns jo "goggle - översätt"


http://www.einfacherweise.com/p/die-kunst-des-sonnenfangen_6077.html








larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Solfångare med ventilation.
« Svar #4 skrivet: 24 jan-14 kl 19:50 »
Mina föräldrar har nån slags variant av sådan på sommarstugan som bara används på sommaren......... Sen den installerades är stugan redo att användas direkt på våren utan att man behöver intensivvädra ut tråkig luft....... Kalasbra !!

Jag byggde en variant själv i det förra huset (utan solceller till fläktningen) för att göra källarluften bättre......... Den kostade max 100 spänn och fick gott betyg av hustrun.. Sån där bubblig tunn aluminiumplåt som används till att klä isolerade rör med använde jag......

God lycka

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Solfångare med ventilation.
« Svar #5 skrivet: 24 jan-14 kl 22:37 »
Du behöver absolut solexponering hela året på panelen för att du skall få bra effekt allt annat är tyvärr mer eller mindre bortkastade pengar......

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Solfångare med ventilation.
« Svar #6 skrivet: 25 jan-14 kl 00:59 »
3 600 kr för 0,7 m2 luftsolfångare? Ja så länge folk har pengar så håller det i alla fall igång industrin.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Solfångare med ventilation.
« Svar #7 skrivet: 25 jan-14 kl 10:01 »
kostar max 200 spänn + solcellsfläkt att göra själv.
ett stort beg.fönsterbåge,4 brädor till ram ,baksida av t.ex svartmålad masonit,plåt eller liknande.solcellsfläkt finns till båtventilation,husvagnsventilation och kostar 300-500 kr.
har också funderat på detta men stupar på att jag inte har någon bra södervägg pga träd som skuggar.
men funkar gör det då jag varit i flera hus med egentillverkade sådana.
dock se till att det finns ett kallrasskydd i röret genom väggen. ulf

xlab

  • Gäst
SV: Solfångare med ventilation.
« Svar #8 skrivet: 18 jan-17 kl 22:51 »
Jag har en solarvenit (danskt företag och var bland dom första med tek) min klara ca 80 Kvm och jag har kapat kostnaderna med ca 30 % under året ( i år hade jag 6600 Kwh på vent, och hushålls el undertiden jag bara vart där lite sporadiskt

xlab

  • Gäst
SV: Solfångare med ventilation.
« Svar #9 skrivet: 21 mar-17 kl 12:16 »
Har tittat på denna modell som säljs via Bauhouse SCANSUN LUFTSOLPANEL SE09 http://www.bauhaus.se/scansun-luftsolpanel-se09.html#full-description funderar att montera den i sommarstugan för lite mer ventilation och värme när man inte är där. Någon som har eller provat denna modell?


Vi har en solarventi på vår sommar stuga SW14 klara upptill 80 kvm boa. och vår funkar alldeles utmärkt, den tar ca 30 av uppvärmningskostnaden när det är sol och minusgrader ute

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Solfångare med ventilation.
« Svar #10 skrivet: 21 mar-17 kl 19:20 »
Jag har fått lära mig att det skall vara undertryck i ett hus. Om jag förstår saken rätt så borde dessa solarventi skapa ett sju helsikes övertryck. Risk för fukt på vind och golv?

Mvh
Magnus

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Solfångare med ventilation.
« Svar #11 skrivet: 01 apr-17 kl 10:16 »
Jag har fått lära mig att det skall vara undertryck i ett hus. Om jag förstår saken rätt så borde dessa solarventi skapa ett sju helsikes övertryck. Risk för fukt på vind och golv?

Mvh
Magnus

Varifrån har du fått den uppgiften?  Om det finns eldstäder i ett hus så fungerar det inte alls att ha undertryck i huset, då skulle det vara omöjligt att tända vid kall skorsten utan att det ryker in. Starkt undertryck medför också att det blir svårt att öppna dörrar som går utåt, och det brukar inte anses önskvärt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Solfångare med ventilation.
« Svar #12 skrivet: 01 apr-17 kl 10:27 »
När man har eldstäder i ett hus så blir det undertryck i huset när man eldar.

Och visst är det så att ett övertryck i ett hus pressar ut fuktig luft i springor som vintertid möter kallt byggmaterial som då kan bli fuktskadat om det blir kondensvatten där. Men i ett hus med självdrag och lite otätheter så sker detta hela tiden utan att det ställer till problem, så det är inte en regel utan undantag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser