Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tvätta kläder off grid?  (läst 39614 gånger)

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #20 skrivet: 22 feb-12 kl 23:45 »
De som använder begreppet "off-grid" brukar komma ifrån  bekväma förhållanden. Hos dem hamnar det rätt så snart ett bensindrivet elverk.
Jo. Ska det va off-grid får man nog tycka off-white, off-red och off-black är OK, annars blir man nog gråhårig..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #21 skrivet: 23 feb-12 kl 06:37 »
Jo. Ska det va off-grid får man nog tycka off-white, off-red och off-black är OK, annars blir man nog gråhårig..

Off-black menar du?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Neiklot

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #22 skrivet: 23 feb-12 kl 07:04 »
Jens, varför tar du åt dig så inibombens hårt om någon postar ett inlägg.
Hur det än är så ställde du frågan öppet! :) ?
(Det är för det mesta ett trevligt forum men det är som i "verkligheten" - Man får sålla!)

- -

Vi har bott Off-grid ("med bekvämt ursprung" och elverk..) & byggde om en toppmatad tvättmaskin till "handdrift".
Det var lite töligt att tvätta smutsiga jobbarkläder och annan tung tvätt, men lättare vardagskläder gick utmärkt!

Man fick såklart koka upp vatten först, men det är ju inget problem om man lever utan el eller Off-grid.

Och med "byggde om" menar jag att jag satte dit ett handtag. ;D
(Tog bort ena sidan och satte handtaget direkt på 'drivhjulet' som remmen löper runt.)
« Senast ändrad: 23 feb-12 kl 07:12 av Neiklot »

Skogsola

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #23 skrivet: 23 feb-12 kl 09:00 »
 ;D Här tar man åt sig så att det skriker minsann. Tills för några år sedan fanns det fortfarande en hel del folk som bodde utan el utan att ha en aning om att de levde "off-grid" Hos de jag känner som flyttade ut i skogen för att bo primitivt så gick generatorn jämnt. Det behöver inte vara fel att ha en. Man kör den nån timme då och då. Laddar batterier och kör de funktioner som kräver mycket ström. Säkert mer ekonomiskt än att ha överdimensionerad solcell/ batterianläggning om än inte lika ideologiskt.
Som språknörd så stör jag mig lite på att en så trivial sak som att bo utan el måste ha ett särskilt namn på engelska. Men jag ska försöka vänja mig. " OFF-GRID, OFF-GRID, OFF-GRID"

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #24 skrivet: 23 feb-12 kl 09:26 »
Man far ha ett hjarta av guld och en hud av stal for att aldrig ta illa upp nar man skriver pa dessa forum!  ;D

Ater till tvatten. I min vilda ungdom gick det bra med en hink i duschen. Det rackte till allt, utom jeans som bara var vidriga att tvatta for hand. Jag vagrar fortfarande att bara jeans, urtunga att vrida ur och man forstor handerna pa nolltid av det vidriga tyget. Jag tvattade lite varje dag, i samband med att jag duschade och anvande vanlig tval. Jag tvattar fortfarande all fintvatt (skjortor och trojor) for hand aven om jag fegat ur och kopt en tvattmaskin for sangklader och underklader.

Hur dom tvattade forr i tiden pa vintern utan centralvarme och varmvatten kan man lasa om i den utomordentligt braiga bloggen Mitt Universum:

http://mittuniversum.wordpress.com/tag/hagalunds-tvatterimuseum/

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #25 skrivet: 23 feb-12 kl 09:47 »

Hej...

Jag undrar fortfarande varför skogsola skrev sitt inlägg. Vad var syftet med inlägget? Jag har svårt att se det som något annat än en liten elakhet och undrar varför den dök upp. För mig luktar det härskarteknik lång väg och det är något jag har svårt att tåla.  (:)


Jag struntar i användaren skogsola men jag förstår inte varför man i en miljö som går ut på hjälpsamhet - som här på forumet - ska kasta in ovidkommande och taskiga kommentarer. Det riskerar sänka stämningen vilket denna tråd är ett exempel på. Visst, jag kanske är lite känslig eller så kan det vara så att jag sett för många trevliga sajter urarta till flamewars därför att man låter användare som skogsola hacka på nykomlingar - som då plockar upp den attityden själva. Sen är det ett himla jobb att få fason på sajten igen.  :o


Sen tycker jag att det är lite intressant att ingen av mina frågor till skogsola besvaras.  ::)


Till sist - i detta ämne - så håller jag med skogsola om att det är lite störande att begreppet bara har en engelsk benämning. Men - och det var ju en av mina frågor - vad ska man kalla det? Det blir lite långt att - varje gång man vill förklara sin inställning bland likar - säga eller skriva "bo på landsbygden utan elanslutning med inslag av självhushållning och möjligen med viss misstro mot det befintliga samhällets och ekonomiska systemets lämplighet".  ;)


Jaja... Jag hann i alla fall få en del bra tips om tvätt utan el och det tackar jag för.  :)


/Jens
« Senast ändrad: 23 feb-12 kl 09:53 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #26 skrivet: 23 feb-12 kl 09:54 »
Ska man köra en tvättmaskin på egenproducerad el bör man se till att maskinen inte använder den svårtillgängliga strömmen för att värma vatten.
Nere på kontinenten i länder med högt elpris (t ex Spanien) är det vanligt att tvätt- och diskmaskiner har gasoldrivet värmeelement. Om man har ett vattenburet värmesystem i huset kan man byta ut maskinens elektriska värmeelement mot en slinga som värms med pannvatten och låta tvättmaskinens termostat styra en magnetventil.

Om man ska köra tvättmaskinen på ström från ett litet elverk bör man undvika maskiner med gammaldags asynkronmotor för trumman. De drar nämligen så hög ström i startögonblicket att ett klent elverk gärna sackar och så kommer motorn inte igång överhuvudtaget. Modernare lösningar med t ex seriemotor eller BLDC-motor + kraftelektronik är snällare mot strömkällan på den punkten.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #27 skrivet: 23 feb-12 kl 10:00 »

Till sist - i detta ämne - så håller jag med skogsola om att det är lite störande att begreppet bara har en engelsk benämning. Men - och det var ju en av mina frågor - vad ska man kalla det? Det blir lite långt att - varje gång man vill förklara sin inställning bland likar - säga eller skriva "bo på landsbygden utan elanslutning med inslag av självhushållning och möjligen med viss misstro mot det befintliga samhällets och ekonomiska systemets lämplighet".  ;)

/Jens

Elfritt?
Utan el?
Strömlöst?  ;)
Utan elnät?

Neiklot

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #28 skrivet: 23 feb-12 kl 10:01 »
;D Här tar man åt sig så att det skriker minsann. Tills för några år sedan fanns det fortfarande en hel del folk som bodde utan el utan att ha en aning om att de levde "off-grid" Hos de jag känner som flyttade ut i skogen för att bo primitivt så gick generatorn jämnt. Det behöver inte vara fel att ha en. Man kör den nån timme då och då. Laddar batterier och kör de funktioner som kräver mycket ström. Säkert mer ekonomiskt än att ha överdimensionerad solcell/ batterianläggning om än inte lika ideologiskt.
Som språknörd så stör jag mig lite på att en så trivial sak som att bo utan el måste ha ett särskilt namn på engelska. Men jag ska försöka vänja mig. " OFF-GRID, OFF-GRID, OFF-GRID"

Fast off-grid betyder inte att man bor UTAN el, utan att man inte är uppkopplad mot det kommersiella el-nätet.

Har man INGEN el heter det ju så, "living without electricity"...

Neiklot

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #29 skrivet: 23 feb-12 kl 10:06 »
Elfritt?
Utan el?
Strömlöst?  ;)
Utan elnät?

Precis! :)

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #30 skrivet: 24 feb-12 kl 14:17 »
Hmm, jag skulle nog börja så här:

Koppla ur värmeelementen i tvättmaskinen och koppla slangen till varmt och kallt vatten som åtskills med kranar, du lär dig på vilket ställe i tvättprogrammet som du skall öppna repektive kran.

Vill du senare lyxa till det änvänder du magnetventiler med någon form av styrning,nästa steg blir ett styrsystem med oanade möjligheter till olika program där du kan välja från superdupersnåltvätt till lyxtvätt med elpatronerna inkopplade allt beroende på eltillgång.

Föredrar du 24Volt eller så bör det fungera med en borstlös navmotor med varvtalsstyrning, finns relativt billiga till elcyklar.

Fantasin är enda begränsningen  :)

Johan B

  • Inlägg: 34
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #31 skrivet: 24 feb-12 kl 15:03 »
Tänkte komma med ett förslag till: sk pulsatormaskin.

Om jag kommer rätt ihåg har denna gamla typ av tvättmaskin inget "program", ingen vattenvärmning och inget inlopp för automatisk vattentillförsel.

Man värmer vattnet själv och blandar till rätt temperatur. Maskinen går tills man stänger av den. Tömmer bort vattnet genom att sänka ned vattenslangen. Lägger till sköljvatten och låter maskinen rulla eller så sköljer man för hand.
Sedan vevar man kläderna genom en vals, som sitter ovanpå tvättmaskinen för att få bort det mesta av tvättvattnet.

Den kräver el, men jag skulle gissa att 1/10 av vad en modern maskin använder, i storleksordning 250W. Hoover gjorde sådana på 50-talet, kanske ännu på 60-talet. Jag köpte en sådan för ung 10 kronor på lopptorget.
Den har en nackdel: av någon anledning sliter den kläderna mera än en vanlig tvättmaskin.

Du kan ju googla på Hoover + pulsator + tvättmaskin + image.

Johan

joel123

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #32 skrivet: 24 feb-12 kl 15:19 »
Jag kan inte mycket om att tvätta.. men via en länk här i tråden till någon typ av handtvättgrej hittade jag osckå den här tryck-tvättgrejjen ganska billig också... http://www.lehmans.com/store/Natural_Goods___Laundry___Pressure_Handwasher___1152405?Args=

den hade ioförsig ganska liten kapasitet men man kanske skulle kunna bygga något liknande i större modell...
om den nu verkligen fungerar? drar iaf ingen el alls :)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #33 skrivet: 24 feb-12 kl 15:26 »
Tänkte komma med ett förslag till: sk pulsatormaskin.

Om jag kommer rätt ihåg har denna gamla typ av tvättmaskin inget "program", ingen vattenvärmning och inget inlopp för automatisk vattentillförsel.

Man värmer vattnet själv och blandar till rätt temperatur. Maskinen går tills man stänger av den. Tömmer bort vattnet genom att sänka ned vattenslangen. Lägger till sköljvatten och låter maskinen rulla eller så sköljer man för hand.
Sedan vevar man kläderna genom en vals, som sitter ovanpå tvättmaskinen för att få bort det mesta av tvättvattnet.

Den kräver el, men jag skulle gissa att 1/10 av vad en modern maskin använder, i storleksordning 250W. Hoover gjorde sådana på 50-talet, kanske ännu på 60-talet. Jag köpte en sådan för ung 10 kronor på lopptorget.
Den har en nackdel: av någon anledning sliter den kläderna mera än en vanlig tvättmaskin.

Du kan ju googla på Hoover + pulsator + tvättmaskin + image.

Johan

Det fanns både manuella och automatiska pulsatormaskiner på 50-talet, men de försvann från marknaden omkring 1960.
Förutom klädslitaget var en stor nackdel med maskiner utan inbyggt värmeelement att det inte går att värma tvättvattnet gradvis under tvättens gång. Det gjorde det svårt att få bort proteinhaltig smuts (svett, hudavskrap, matrester etc) eftersom proteinerna koagulerar på en gång när man häller hetvatten på tvätten och sedan har tvättmedlet ingen chans att lösa upp dem. Värmer man vattnet gradvis kan tvättmedlet ta hand om proteinerna innan temperaturen börjar komma upp mot 40 °C och därefter, vid högre temperatur, blir tvättmedlet maximalt effektivt mot fett och liknande smuts.

Ytterligare en nackdel med pulsatormaskiner är att det går åt mycket vatten. Enligt Råd&Rön från tidigt 60-tal fick man räkna med 2-3 gånger så stor vattenförbrukning för en sådan maskin som för en cylindermaskin som kunde ta samma mängd tvätt.

FOFFE

  • Inlägg: 7
    • Hälsingland
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #34 skrivet: 25 feb-12 kl 07:54 »
Tjena,
Jag är ny på forumet och tycker en hel del saker är intressanta. Dock måste jag fråga dig just ang din fråga. Finns det inte el, eller har du bestämt dig för att leva utan?

Att bygga ett batteripack för att driva en tvätt verkar vara en nödlösning av dess like, samma att bygga om en tvättmaskin för att köras på batteri. Tekniska lösningar verkar inte vara främmande för dig. Att i detta fall köra ett elverk för att tvätta är både smart och inte så dyrt alternativ. Fast jag vet ju inte hur du resonerar ang bränslen och så.

kbh

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #35 skrivet: 25 feb-12 kl 08:26 »


Att bygga ett batteripack för att driva en tvätt verkar vara en nödlösning av dess like, samma att bygga om en tvättmaskin för att köras på batteri. Tekniska lösningar verkar inte vara främmande för dig. Att i detta fall köra ett elverk för att tvätta är både smart och inte så dyrt alternativ. Fast jag vet ju inte hur du resonerar ang bränslen och så.
Instämmer till full   av den enkla anledningen att man lät kan få tag på nya greger vid haveri det är ju bara att åka och köpa sig en ny  i närmaste affär   som säljer sådant  och  okomplicerat är det med  så det hade blivit mitt val  om man nu ska ha lite bekvämlig heter:)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #36 skrivet: 25 feb-12 kl 10:02 »

Hej!


Min tanke är att försöka bli helt oberoende av det allmänna elnätet, leva billigare på lång sikt, minska min miljöpåverkan och vara allmänt självständig. Jag är inte intresserad av att leva primitivt i sig utan strävar efter nån slags enkelhet och självförsörjning.


Jag skulle vilja åstakomma ett liv som är så behagligt och meningsfullt att det kan attrahera massorna samtidigt som det gör gör så lite skada på jorden att det är långsiktigt hållbart att alla lever som jag. Jag tror inte att jag klarar det men det är vad jag önskar.


Med de förutsättningarna är jag lätt beredd att avstå TV, kyl, frys, diskmaskin, innetoa, dusch och automatiskt rinnande varmvatten. Det jag vill ha är en bärbar dator med internet, en tvättmaskin, en radio, en mobiltelefon och rinnande kallvatten. Jag vill köpa så lite jag orkar med och samtidigt ha maskiner/apparater/djur som tar bort det tyngsta ur ett gammalt bondeliv. Jag gissar att en motorsåg också är nödvändig och om jag inte hittar något sätt att få hjälp av nån som vill hantera hästar eller oxar lär jag bli tvungen att ha en traktor också - åtminstone i början.


Jag har lite prepperdrag också eftersom jag tror att vi står inför stora samhällsförändringar inom de närmsta 5 - 15 åren (se denna video för en ytterst komprimerad motivering till den tron). Så jag vill vara - eller skaffa förmågan att bli - lite osynlig också.


Med ovanstående som bakgrund skulle den optimala lösningen vara att klara tvätten utan att vara beroende av ett elverk och framförallt av bensin eller diesel till det. Vindkraftverk i liten skala, batterier och solceller kan jag skaffa en gång samt lägga upp ett litet lager av reservdelar och sedan klara mig så länge jag vill.


Som ni ovan här helt riktigt påpekar blir det himla stökigt att klara tvättmaskinen utan generator som jag förstår det och det är därför jag dragit igång tråden. Jag vill helt enkelt ha hjälp att tänka ut om och i så fall hur man kan klara sig utan tvättmaskin eller utan beroende av elnät/bensin/diesel.


Vänligen
/Jens
« Senast ändrad: 25 feb-12 kl 10:12 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #37 skrivet: 25 feb-12 kl 11:05 »
Mitt tips sen tidigare fumkar. Jag har periodvis tvättat för hand med hjälp av blötläggning och elektrisk centrifug. Den gör jobbet MYCKET enklare. Moderna varianter drar inte så mycket, fixar jobbet på 5min.
http://www.blocket.se/gavleborg/Centrifug_och_Mangel_37905077.htm?ca=23_6&w=3
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #38 skrivet: 25 feb-12 kl 11:11 »
Jag och sambon tvättade allt för hand i ett halvår, utom lakan och jeans som jag tlg med till släkt nån gång i månaden av ren bekvämlighet.

Förstår inte allt tjöt om olika tvättmaskiner (utom den handvevade) lever man utanför elnätet behöver man ju sin surt producerade el till viktigare saker, som att ladda datorn...
//Lina

kbh

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #39 skrivet: 25 feb-12 kl 11:16 »
Annars så konverterar man en bensin motor till gen gas för att driva vissa maskiner via en generator   om man är vill va helt oberoende  då har man garanterat kraft för  det mesta  så som vedkap  mm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser