Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fasta avgifter för ett fritidhus?  (läst 3144 gånger)

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
fasta avgifter för ett fritidhus?
« skrivet: 22 dec-14 kl 00:19 »
Vad finns det för fasta avgifter för ett fritidshus? Jag har sökt efter ett vettigt svar, men allt jag hittar är gamla artiklar som mycket väl kan vara inaktuella.

Betalar man till exempel fastighetsskatt eller kommunalskatt, eller är ett fritidshus undantaget detta?

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: fasta avgifter för ett fritidhus?
« Svar #1 skrivet: 22 dec-14 kl 07:05 »
Det är bara att läsa på Skatteverkets hemsida.
http://www.skatteverket.se/privat/fastigheterbostad/fastighetsavgiftfastighetsskatt.4.69ef368911e1304a625800013531.html#

Det är ingen skillnad på fritidshus och andra byggnader ur skattesynpunkt.
Förutom fastighetsskatt eller kommunal fastighetsavgift så har kommunen också rätt att ta ut avgifter för t ex sophämtning och VA, vare sig man utnyttjar tjänsterna eller inte. Sådana saker beror såklart på i vilken kommun fritidshuset befinner sig, och man tar lämpligen reda på dem via kommunens hemsida.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: fasta avgifter för ett fritidhus?
« Svar #2 skrivet: 22 dec-14 kl 17:17 »
Sedan tillkommer kostnader till en eventuell vägförening, vare sig du använder vägen eller inte. Men hos mig är det lite billigare för fritidshus.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: fasta avgifter för ett fritidhus?
« Svar #3 skrivet: 22 dec-14 kl 17:55 »
Många avgifter är kopplade till den standard huset har. De enda fasta utgifter jag har för mitt fritidshus är fastighetsskatt, sophämtning och el. Jag saknar vatten och slipper därför betala eventuella VA-avgifter. Jag komposterar latrin och slipper betala avgift för latrinhämtning. Jag har ingen fast telefon och slipper fasta telefonkostnader.

Du kan alltså få helt olika kostnader beroende på vilket fritidshus det handlar om och i vilken kommun det ligger.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: fasta avgifter för ett fritidhus?
« Svar #4 skrivet: 22 dec-14 kl 18:07 »
Jag tvingas tyvärr betala för latrintömning i Åre kommun trots att jag använder kompostering. Det finns en möjlighet att slippa denna och slamtömning om man ansöker om det varje år. Tyvärr är ansökningsavgiften 500 kronor så vinsten är inte så stor. Ganska mycket pengar för en handläggning och ett kryss i en ruta tycker jag.

Dessutom så glömde de bort ett år att jag betalat denna avgift och debiterade mig dom andra avgifterna i alla fall. Det gick så långt som till inkasso, kronofogden och tingsrätten. Till slut fick jag rätt men det tog tre år och var skitjobbigt. Så ha koll på era papper ni som har hus (det hade jag men dom var tjuriga).

Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: fasta avgifter för ett fritidhus?
« Svar #5 skrivet: 22 dec-14 kl 18:31 »
Jag tvingas tyvärr betala för latrintömning i Åre kommun trots att jag använder kompostering. Det finns en möjlighet att slippa denna och slamtömning om man ansöker om det varje år. Tyvärr är ansökningsavgiften 500 kronor så vinsten är inte så stor. Ganska mycket pengar för en handläggning och ett kryss i en ruta tycker jag.
Åre är nog lite för trendigt. Jag gissar att resten av Jämtland utom Östersund är betydligt enklare att komma undan från sånt i.

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: fasta avgifter för ett fritidhus?
« Svar #6 skrivet: 22 dec-14 kl 22:00 »
många fina svar, tack så mycket :)

min tanke var ju att inte stå som officiellt boende på fritidshuset utan stå skriven hos min far. På så vis kommer jag undan sophämtningen, eftersom jag varken vill eller har behov av en sådan. El finns ingen, så den kostnaden är ju också borta.

Jag tänkte mest på om det kommer någon årlig avgift såsom skatt eller något sådant? Jag har aldrig ägt ett fritidshus så det är därför jag frågar. Jag äger en villa i nuläget och tänker använda vinsten jag gör på att sälja denna för att betala hela fritidshuset på en gång = inga lån.

Vi kan även bortse från vägföreningar och sådant, det finns nämligen ingen väg förrän jag har dragit fram med bandtraktorn (på egen mark givetvis).

Så alltså; min tanke är främst på de byråkratiska "dolda" avgifterna som många av oss tenderar att missa. finns det sådana för fritidshus?



Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: fasta avgifter för ett fritidhus?
« Svar #7 skrivet: 22 dec-14 kl 22:18 »
Jag tänkte mest på om det kommer någon årlig avgift såsom skatt eller något sådant? Jag har aldrig ägt ett fritidshus så det är därför jag frågar. Jag äger en villa i nuläget och tänker använda vinsten jag gör på att sälja denna för att betala hela fritidshuset på en gång = inga lån.
Som sagt, du får betala fastighetsavgift, hur stor den blir beräknas på taxeringsvärdet. Brukar bli ett par tusenlappar om året.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: fasta avgifter för ett fritidhus?
« Svar #8 skrivet: 23 dec-14 kl 01:07 »
Åre är nog lite för trendigt. Jag gissar att resten av Jämtland utom Östersund är betydligt enklare att komma undan från sånt i.
Själva kommunen är stor. Vill bara passa på att säga att det är beläget långtbortiskogen och inte i någon trendig societetsby. Då hade man ju fattat poängen. Nu tycker jag bara att dom lägger sig i privata avgöranden och struntar i om folk vill vara miljönära eller inte i sin livsföring. Kan tänka mig att många ger upp, eftersom de ändå tvingas betala för "servicen" även om de inte nyttjar den.

många fina svar, tack så mycket :)

min tanke var ju att inte stå som officiellt boende på fritidshuset utan stå skriven hos min far. På så vis kommer jag undan sophämtningen, eftersom jag varken vill eller har behov av en sådan. El finns ingen, så den kostnaden är ju också borta.
Ett problem här kan bli att skattemyndigheten inte anser att du verkligen bor där du vill vara skriven. Detta råkade jag ut för. Jag var borta länge pga efterverkningar efter en allvarlig olyckshändelse och vips bestämde sig skattemyndigheten för att jag inte fick vara skriven hemma i mitt hus längre. Men ditt problem är ju snarare tvärt om, du vill ju vara skriven någon annanstans. Jag kan inte se några större omkostnader för dig för detta. Dom största kostnaderna står man själv för, i och med sina egna levnadsomkostnader. Och dom har man ju kvar oavsett var man bor.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: fasta avgifter för ett fritidhus?
« Svar #9 skrivet: 23 dec-14 kl 01:33 »


min tanke var ju att inte stå som officiellt boende på fritidshuset utan stå skriven hos min far. På så vis kommer jag undan sophämtningen, eftersom jag varken vill eller har behov av en sådan.

Det kanske är olika, men här hör sopavgiften till huset vare sig någon bor där eller inte. Själva soptunnorna kan gå att slippa, om man är skriven i samma kommun på annan plats, men den fasta sopavgiften är omöjlig att bli av med.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: fasta avgifter för ett fritidhus?
« Svar #10 skrivet: 23 dec-14 kl 01:44 »

Ett problem här kan bli att skattemyndigheten inte anser att du verkligen bor där du vill vara skriven. Detta råkade jag ut för. Jag var borta länge pga efterverkningar efter en allvarlig olyckshändelse och vips bestämde sig skattemyndigheten för att jag inte fick vara skriven hemma i mitt hus längre.

Hur gick det till rent praktiskt? Kom skattemyndigheten och knackade på varje dag under 3 månaders tid och eftersom du bara öppnade dörren varannan vecka så ansåg dom att du bodde någon annanstans..? ???

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: fasta avgifter för ett fritidhus?
« Svar #11 skrivet: 23 dec-14 kl 02:33 »
Ingen aning hur dom tänkte. Jag var på sjukhus periodvis på annan ort. Pga räkningar och sånt hade jag ju eftersändning till dit istället för en brevlåda jag inte kunde komma åt. Så då kom det ett brev från dom en vacker dag. Surt.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: fasta avgifter för ett fritidhus?
« Svar #12 skrivet: 23 dec-14 kl 07:49 »
Om du eldar med ved behövs sotning och brandskyddskontroll med jämna mellanrum. Det första tror jag att du får göra själv, men kontrollen behöver du antagligen betala någon kunnig för. Allt för att förhindra olyckor.

https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandskydd/Sotning-och-brandskyddskontroll/Lagar-och-regler/
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: fasta avgifter för ett fritidhus?
« Svar #13 skrivet: 23 dec-14 kl 08:39 »
Lite OT men ändå inte ;)
Den fasta sopavgiften är inte bara till för den egna tunnan, utan till för att sköta återvinningsställen och centraler dit även de utan egen tunna måste ta sig för
att bli av med sitt avfall.
En sak som lätt glöms bort när det ibland talas om orättvisa att betala avgifter när man ändå åker själv med skräpet till återvinningscentraler.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: fasta avgifter för ett fritidhus?
« Svar #14 skrivet: 23 dec-14 kl 10:58 »
Om du eldar med ved behövs sotning och brandskyddskontroll med jämna mellanrum. Det första tror jag att du får göra själv, men kontrollen behöver du antagligen betala någon kunnig för. Allt för att förhindra olyckor.

https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandskydd/Sotning-och-brandskyddskontroll/Lagar-och-regler/

Jo, det är ju också en grej. Tack och lov så är det utanpåliggande skorsten som är lätt demonterbart, så sotar gör jag själv. Helst vill jag inte ha någon inblandning i det där heller, men det kan ju vara svårt att komma undan. Svårt, men väl värt ett försök :)

Tilläggas bör väl att jag har ganska mycket praktisk erfarenhet av sotning samt att jag har ett par kamrater som jobbar professionellt med det, så nån soteld är jag inte särskilt orolig för.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: fasta avgifter för ett fritidhus?
« Svar #15 skrivet: 23 dec-14 kl 12:13 »
Det kanske är olika, men här hör sopavgiften till huset vare sig någon bor där eller inte. Själva soptunnorna kan gå att slippa, om man är skriven i samma kommun på annan plats, men den fasta sopavgiften är omöjlig att bli av med.

Håller med ovanstående. Har man väl kommit med i registret så kan man inte bli av med sophämtningsavgiften, däremot om man aldrig kommer med så kan man slippa sopavgift. I kommunen där jag bor är det olika sopavgifter ifall man är permanentboende eller om man är fritidsboende på fastigheten och det avgör man själv vad man är. Sen tycker jag ändå det är konstigt att man ska betala flera sopavgifter om man äger flera hus (och avsäger sig sophämtning) eftersom man inte nyttjar återvinningsstationen 3 gånger så mycket bara för man har 3 hus. Man betalar ju inte 3 Tv-licenser för att man äger 3 hus och 10 tv apparater.

Samma sak gäller sotning. Har inte haft sotning på 30 år i mitt hus men ringde sotarn förra året så nu är jag nog med i ett register och han lär väl dyka upp här med jämna mellanrum vare sig jag vill eller inte. Drygt 2000kr kostade brandskyddskontrollen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: fasta avgifter för ett fritidhus?
« Svar #16 skrivet: 23 dec-14 kl 20:11 »
Du har en kontrollfrist på två respektive åtta år, litet beroende på hur du har det ordnat hemma hos dig och förutsatt att eldstaden/spisen osv används.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 4 användare (1 dolda)
fri, xaelanar, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser