Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta ut "halva" laminatgolvet?  (läst 2500 gånger)

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
Byta ut "halva" laminatgolvet?
« skrivet: 22 dec-14 kl 00:13 »
Ska snart lägga golv. Har kommit fram till att (för tillfället) det blir ett billigt laminatgolv. 25kr/m2 på IKEA.
Iofs hade föräldrarna lagt in ett snyggt äkta parkett för 270kr/m2 men jag resonerar så här:
"Vill du hellre ha ett PS4 och ett fint golv eller ett lite finare golv?"  :P

Tanken är också att lägga golvet över hela rummet/boden/tiny house'et", sedan sätta dit kök, garderober och göra ett loft 1 meter över golvet. Denna förhöjning/lounge/scen kommer ta upp ca. 40% av golvytan. Känns onödigt att lägga golv för några tusenlappar som bara ska vara till ett förråd med 1meter i takhöjd.

Min fråga är alltså:
Kan jag efter allt är byggt byta ut det billiga golvet på dom resterande 60%? Och i så fall hur jag gör jag då? Sätta cirkelsågen i golvet inställd på rätt höjd?

EDIT: Skrev kanske lite osammanhängande...
Om man har ett rum på 20m2 med laminatgolv,sätter upp en skiljevägg och sedan vill byta ut golvet i ett av rummen, hur gör man då?
« Senast ändrad: 22 dec-14 kl 01:15 av Nikenik »

 

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Byta ut "halva" laminatgolvet?
« Svar #1 skrivet: 22 dec-14 kl 07:11 »
Om du vet redan i förväg var skiljeväggen ska hamna, så föreslår jag att du lägger laminatgolvet med ett avbrott just där, och skruvar fast en metallist över glipan. Eller också lägger du laminatgolvet så att du får en skarv på rätt ställe och bara plockar bort de bitar som inte ska vara kvar sedan. Ett modernt laminatgolv med "klickskarvar" behöver ju inte limmas, och därmed är det lätt att plocka isär.

Tänk dig för en gång extra innan du placerar tunga fasta föremål på ett laminatgolv (eller vilket annat löst golv som helst). Det måste kunna röra sig litegrann relativt underlaget eftersom det ändrar mått beroende på luftfuktigheten, om man låser fast det med t ex en tung köksinredning kan man råka ut för att det bucklar sig under perioder med hög luftfuktighet respektive att det blir glipor i skarvarna då luftfuktigheten är låg.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Byta ut "halva" laminatgolvet?
« Svar #2 skrivet: 22 dec-14 kl 11:26 »
Men om jag inte vet i förväg vart skiljeväggen kommer? Har heller inte bestämt exakt hur stort köket ska vara.
Har ambitionen att bo där i en vecka utan några möbler för att "känna in" vart jag vill ha allt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byta ut "halva" laminatgolvet?
« Svar #3 skrivet: 22 dec-14 kl 12:39 »
Det bästa är att bygga färdigt köksinredningen och sådant. Bestämm var väggen skall vara och då lägga golvet.
Gör det sig inte så är det cirkelsågen som gäller.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Byta ut "halva" laminatgolvet?
« Svar #4 skrivet: 22 dec-14 kl 13:54 »
Om du ändå ska bo där i några veckor för att känna in var prylarna ska stå, så är det väl lika bra att skippa golvet så länge.
Har man inga möbler så kan väl ett golv kvitta.

Ett annat alternativ är ju att gå upp några tior och köpa ett golv på Byggmax. Dom har toppenbra kvalitet och behöver inte bytas på många år.
Det blir ju inte dyrare än att lägga in ett billigt golv som man sen sågar upp för att byta ut..

Och varför lägga golv överhuvudtaget  i ett utrymme med 1 meters takhöjd? Krypa runt kan man ju göra på en spånskiva.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Byta ut "halva" laminatgolvet?
« Svar #5 skrivet: 22 dec-14 kl 18:15 »
Om du ändå ska bo där i några veckor för att känna in var prylarna ska stå, så är det väl lika bra att skippa golvet så länge.
Har man inga möbler så kan väl ett golv kvitta.

Ett annat alternativ är ju att gå upp några tior och köpa ett golv på Byggmax. Dom har toppenbra kvalitet och behöver inte bytas på många år.
Det blir ju inte dyrare än att lägga in ett billigt golv som man sen sågar upp för att byta ut..

Och varför lägga golv överhuvudtaget  i ett utrymme med 1 meters takhöjd? Krypa runt kan man ju göra på en spånskiva.

Du förstår inte grejen med att "bo in sig". T.ex så blir ljuset helt annorlunda med spånskiva än ett ljust laminatgolv, vilket kanske påverkar vart jag vill vissa prylar...

Tja, att lägga golv i utrymmet skulle kosta 125kr, vilket jag kan tycka det är värt. Lättare att göra rent och hålla snyggt ett sådant golv än spånskiva som suger åt sig smuts och vatten.

Hönsmamman

  • Inlägg: 175
    • Södermanland
SV: Byta ut "halva" laminatgolvet?
« Svar #6 skrivet: 22 dec-14 kl 21:59 »
Jag har köpt laminatgolv en gång från IKEA och det kommer inte bli någon mer gång.
Varenda "skiva"var krokig.Säkert bara jag som haft problem med deras golv men jag gillar inte strul.
Mvh anders

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byta ut "halva" laminatgolvet?
« Svar #7 skrivet: 22 dec-14 kl 22:33 »
Jag köpte laminat för 59.90kr när jag byggde stugan, med tanken att byta det när pengar fanns. Nu var det billiga laminatet utslitet och pengar fanns, så jag satsade på ett betydligt dyrare laminatgolv från Pergo. Jag blev förvånad över hur lite bättre kvaliteten var. Knappast fem gånger bättre i alla fall.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Byta ut "halva" laminatgolvet?
« Svar #8 skrivet: 22 dec-14 kl 22:51 »
Det första laminatgolvet jag lade, omkring 1996-97, köptes på Ikea. Det ligger fortfarande kvar i mitt kök och har inte ställt till några bekymmer. På den tiden fanns dock inte klickgolv utan det är ett sånt där som skulle limmas i skarvarna, så läggningen blev mer omständlig än man får räkna med idag.
Senare har jag köpt mer eller mindre billiga laminatgolv på Byggmax och de har som regel fungerat utmärkt, enda problemet är ett golv som är lagt i ett ganska stort rum (kan det vara storleksordningen 7 x 8 m?) i en föreningslokal, med betongplatta som underlag. Det bucklar sig på sommaren och får stora glipor på vintern. En bidragande orsak till problemen är att det står tunga möbler längs väggarna där.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Byta ut "halva" laminatgolvet?
« Svar #9 skrivet: 23 dec-14 kl 10:01 »
Jag har ett golv från Byggmax som jag la in 2002, och det har hållit hur bra som helst. Nu börjar det bli slitet i skarvarna, men då har vi också 9 hundar som springer där, och valpar en gång per år som inte alltid håller tätt.

När det gäller golv så tror jag man betalar väldigt mycket för ett märke, plus att folk automatiskt tror att ett golv är jättebra om det kostar 280 kr/m2.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser