Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slippa räven  (läst 2335 gånger)

JennyoPatrik

  • Inlägg: 27
    • Småland
Slippa räven
« skrivet: 09 okt-13 kl 11:23 »
Vi har ett hönshus med hönsgård som är  rovdjurssäkrat. Men på dagarna brukar vi öppna upp så hönsen kan gå ut i en gethage med fårstängsel o el, vilket inte håller dom inne i hagen såklart och tydligen inte håller räven utanför hagen heller. Ett fårstängsel 1 m högt en el tråd ca 20 cm över marken och 2 trådar över elstängsel.  Så hur bör vi göra så räven inte kommer in i hagen.  Fler el trådar eller hönsnät ner till på fårstängslet.
Månskensbonde;)

Håning

  • Gäst
SV: Slippa räven
« Svar #1 skrivet: 09 okt-13 kl 13:39 »
Skaffa hund

Lönshult

  • Inlägg: 110
  • Droppen urholkar stenen.
    • Småland
SV: Slippa räven
« Svar #2 skrivet: 09 okt-13 kl 14:03 »
Öka antalet getter ;D
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Slippa räven
« Svar #3 skrivet: 09 okt-13 kl 14:45 »
Jag använder elnät och det funkar bra. Dom skulle lätt kunna flaxa över men i början gör jag en liten fålla och slänger elnät över och då lär dom sig att det inte går. Höns har så liten hjärna att sedan då man tar bort bärnätet och gör en mycket större hage så tror dom inte att dom kan rymma! Jag har Hedemorahöns som ju är en väldigt pigg hönsras som flyger bra jag har haft elnät i fem år och än har dom inte rymt och ingen räv eller grävling har tagit sig in.

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Slippa räven
« Svar #4 skrivet: 09 okt-13 kl 14:45 »
skjut räven så kommer den inte in :)

JennyoPatrik

  • Inlägg: 27
    • Småland
SV: Slippa räven
« Svar #5 skrivet: 09 okt-13 kl 21:47 »
Vi har hund, hjälper inte. Men är osäkra nu om det va räv denna gång.  Så många skadade,  och 2 borta. Hök, grävling finns det några  spår, tecken som tyder på det ena el andra?
Månskensbonde;)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Slippa räven
« Svar #6 skrivet: 10 okt-13 kl 09:46 »

"Många skadade"  brukar det bli när de angrips av en hund.
Och även av grävling.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
SV: Slippa räven
« Svar #7 skrivet: 10 okt-13 kl 09:51 »
Jag skulle inte rekommendera elnätet. Min granne har det och tre lamm har nästan strypt sig i sommar (ja elen var på!). Troligen hoppar rovdjuret genom maskorna i fårnätet, så jag hade satt upp något finmaskigare. Hönsnät kanske kan gå om det sätts på insidan fårnätet, men annars kan räven riva sönder det för det är så vekt. Svetsnät säljs på biltema 25 meter (1 meter högt) för under 500:-. Det hade jag satsat på. Och gå runt o kolla så att det inte går att komma under nätet någonstans!

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Slippa räven
« Svar #8 skrivet: 10 okt-13 kl 14:09 »
Mitt elnät har små maskor längst ned, ungefär 5 x 5 cm och större högre upp men inte så stora att ens det minsta lamm kan få igenom sitt huvud. Men mitt första elnät hade större maskor - med det så kunde det nog ha hänt. Lammungar är lika dumma som små mänskliga ungar - minns inte sina misstag. Har dom fått stötar igår kan dom ärndå köra skallen igenom idag om det går... Snacka med någon fårägare som har hållit på med elnät länge om du vill veta mer. Vanliga stängsel måste vara nedgrävda en bit för annars gräver sig räven lätt under. Skulle nog bli för jobbigt att göra det runt en stor fårhage! Du vet, rävar är grävexperter som bor i gryt och det är ju grävlingarna också.

Men jag funderar, några eltrådar med stark el på utsidan av ett fårstängsel varav den nedersta på distansisolator och lågt ned -kanske 15 cm från marken. Skulle inte det hindra räven från att gräva sig in eller klättra över?
« Senast ändrad: 10 okt-13 kl 14:59 av Nina W »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser