Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitklöver särskilt smakligt?  (läst 2403 gånger)

ulfg

  • Inlägg: 1006
Vitklöver särskilt smakligt?
« skrivet: 27 jun-10 kl 09:43 »
Ute och inspekterat betena i morse. Allting ganska hårt avbetat. Kombination av ganska torrt, rätt många djur i år. Reservmark hos grannen finns dock.
Vad jag vill fråga om är följande:
jag har väldigt mycket vitklöver kvar obetat på vallarna. Varför ratar mina gutar vitklövern? Den har precis gått i blom nu. Är den inte särskilt smaklig eller äts den upp senare på säsongen när den kanske "mognat" i smaken? Vad är era erfarenheter av vitklöver?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vitklöver särskilt smakligt?
« Svar #1 skrivet: 27 jun-10 kl 09:55 »
2 anledningar:
1) vitklöver är inte lika sött i smaken som gräs, så de tar gärna det sist, tyvärr.
2) vitklöver kan hävda sig bättre om resten av gräset är kortbetat. En hård nedbetning mycket tidigt på våren, gynnar vitklöverns utbredning fantastiskt bra.

Vitklövern gör ju annan nytta, eftersom det är en gröngödning s a s. Drar ner kväve i marken till resten av växtligheten.

Personligen tycker jag att det är bortskämt att inte äta sina nyttiga grönsaker (vitklövern) :o ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

freeky

  • Gäst
SV: Vitklöver särskilt smakligt?
« Svar #2 skrivet: 27 jun-10 kl 13:23 »
Citat från: vallhunden
Personligen tycker jag att det är bortskämt att inte äta sina nyttiga grönsaker (vitklövern) :o ;)
[/quote

Jag har stått och predikat om klöverns nyttigheter i hagen men inte lyssnar dom inte! ;)Baskade får...

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vitklöver särskilt smakligt?
« Svar #3 skrivet: 27 jun-10 kl 17:18 »
Allt har sin tid, de tar vitklövern också, men senare.
Här går det mesta ner (hundloka, smörblommor, skräppa, nässlor :-X) men inte allt samtidigt utan i bestämda ordningar.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vitklöver särskilt smakligt?
« Svar #4 skrivet: 27 jun-10 kl 17:31 »
Här äts det bara nässlor om de är slagna. Fast de tycker om att äta dom "på rot" på hösten när de börjar vissna. Tyvärr så går det ypperligt att äta nässelfrön direkt från plantan... de fröna kommer ut i andra ändan lagom förpackade i en lite gödselkula >:D Direkt färdigt att gro under bästa tänkbara förutsättningar!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Vitklöver särskilt smakligt?
« Svar #5 skrivet: 27 jun-10 kl 18:42 »
Tack för bra svar. Bekräftade mina misstankar om mina svårt bortskämda finsmakare till får. De lär går inte på vitklövern förrän mot slutet av juli, när den mognat till sig i smaken. Det här var bra att veta för jag balanserar lite på marginalen om att ha tillräckligt med bete åt dem. Jag har mer mark att ta av hos grannen, men måste stängsla då. Ratar de vitklövern bara för att den inte är tillräckligt god går det ingen riktig nöd på dem ännu. Bara bra att de går upp i skogen och rensar lite istället.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

johan svensson

  • Inlägg: 77
SV: Vitklöver särskilt smakligt?
« Svar #6 skrivet: 28 jun-10 kl 21:31 »
Intressant att höra din uppfödningsplan.
Har du snålt med bete vid denna tid ,då har du nog problem.
Alla andra lejer in hästar, kor eller putsning för att få ner betet.
Ger du lammen kraftfoder på betet efter tidig avvänjning eller hur går det annars med betet om 2 månader större lamm och mycket sämre grästillväxt o gräskvaliten är ju ingen höjdare vid den tiden.
Ett tips stängsla in mer mark och ta en höskörd .
Johan

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Vitklöver särskilt smakligt?
« Svar #7 skrivet: 28 jun-10 kl 21:52 »
Anar jag en lätt ironisk ton om det "intressanta" i min "uppfödningsplan"? Tur jag uppskattar ironi och tycker det är rätt roligt med intelligenta sarkasmer...
Det är sant att jag balanserar en smula på marginalen och har alldeles för många djur just nu. Men jag kan stängsla in mycket mer mark och kommer att göra det i början av juli. Fördelen är att jag har ett åtagande om att restaurera fd skogsmark och får en väldigt hård putsningseffekt just nu, vilket spar arbete och gör restaureringen mycket effektiv. Dessutom planerar jag en tidig lammslakt redan i augusti och kommer att slå ut 25 % av tackorna med. Nästa år när de nyfrästa vallarna satt sig och tål att köras på kommer jag att ta hö på 1-2 av 4 tunnland och ha färre djur också.
Annars är det ju en bra eller närmast nödvändig strategi att ha en tredjedel slåttermark till permanent bete, för att hitta balansen mellan det tidiga och det sena betet.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

johan svensson

  • Inlägg: 77
SV: Vitklöver särskilt smakligt?
« Svar #8 skrivet: 29 jun-10 kl 23:00 »
Ironisk ,ja det är möjligt att jag var .Men jag klagar inte på dig .Vi har alla våra planer hur vi gör med våra djur  och alla har sitt sätt.
Men visst jag har svårt att få slaktfärdiga lamm i augusti utan perfekt bete och kraftfoder på betet.Om de är födda i april .
Men det beror ju lite på vem man säljer till.
Johan

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Vitklöver särskilt smakligt?
« Svar #9 skrivet: 30 jun-10 kl 22:30 »
Tycker jag har rätt bra vikter på gutelammen redan i augusti. De föds från sista veckan i mars till andra veckan i april. Betet är väldigt varierat och skogen är full av lövsly och frodigt blåbärsris. Inget kraftfoder, utom extra löv från hamling ibland i augusti. Bagglammen brukar ligga på 18-20 kg, tacklammen på 15-17. Men det är i mitten på september. Mitten av augusti får jag säkert dra av 1-2 kg.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

833 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bustera, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser