Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?  (läst 22208 gånger)

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #20 skrivet: 19 jun-14 kl 13:59 »
Ja. Och jag skulle aldrig göra mig av med mina oljekaminer. ;)
Man vet aldrig hur det ser ut runt knuten, och då kan de komma väl till pass.
 Och fram till dess, så gäller det ha satt dem i stånd. ;D
Gammal teknik blir som ny. ;D


Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #21 skrivet: 19 jun-14 kl 15:46 »
Dom användes även på båtarna.Drar ingen ström .Och dom flesta arbetsbarackerna hade dylika apparater.Jag brukade dra i gång fotogen kamin i båten bara för att dra ur fukten innan man skulle lägga sig.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #22 skrivet: 20 jun-14 kl 02:33 »
Ja och de brukar även klara lite sjögång. ;D

Och de som jobbade i skogen där det inte fans tillgång till el hade sådana
så de kunde gå in och värma sig under vintrarna och torka sina kläder. ;)

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #23 skrivet: 20 jun-14 kl 13:29 »
Jag vet en koja där dom rev ut oljekamin för att de skulle envisas med att elda ved.Så när man kom till kojan så hade det slocknat och kallnat.Bra tänkt!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #24 skrivet: 20 jun-14 kl 15:34 »
Jag vet en koja där dom rev ut oljekamin för att de skulle envisas med att elda ved.Så när man kom till kojan så hade det slocknat och kallnat.Bra tänkt!

Skillnaden är dock att vedkaminen kan tändas åter när som helst, men är det slut på oljan så är det också slut på värmen. Även om det är kallt, så värmer man mycket snabbt upp en koja

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #25 skrivet: 20 jun-14 kl 17:38 »
Får man slut på olja så har man planerat åt helvete dåligt.Och de gör man nog bara en gång. ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser