Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hedemorahöns - färger.  (läst 3565 gånger)

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
Hedemorahöns - färger.
« skrivet: 19 mar-14 kl 14:02 »
Har lite funderingar kring färger på höns i allmänhet men Hedemora i synnerhet.
jag har tidigare hållit på lite med hästavel och där är vissa färger dominanta i sina anlag.
Är det samma sak med höns?
Jag har googlat lite men hittar ingen bra info om färgavel. Tipsa gärna om ni vet någon bra sida.
Just nu har jag två mörka tuppar med vitspräckliga bröst och kragar(Nu avslöjar jag hur oduglig jag är på hönsfärger, vet inte det korrekta namnet på den färgen) Hönorna jag har är beige till nästan helt vita och sen har jag en svart.
Jag antar att färgen på tupparna är dominant och att kycklingar efter de här mest kommer bli mörka?
I hästvärlden är den svarta färgen dominant.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Hedemorahöns - färger.
« Svar #1 skrivet: 23 mar-14 kl 00:35 »
Den svarta färgen är dominant även i hönsvärlden. Den sitter inte i könskromosomen utan autosomal. Hos fåglar har hanar två x-kromosomer. Hos däggdjur är det tvärtom.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hedemorahöns - färger.
« Svar #2 skrivet: 23 mar-14 kl 07:23 »
Hönsens färggenetik är ett mycket omfattande ämne. Det finns så många olika anlag som påverkar dels färger och dels teckningsformer. Kombinationsmöjligheterna är, om inte oändliga, så väldigt många.

Ett exempel.Färgen vit kan åtstadkommas med tre olika anlag.
Dominant vit förvandlar svart till vitt.  Ett enfärgat svart djur blir vitt. Ett "viltfärgat" får en färg som på engelska heter "pyle".
Recessivt vitt förvandlar alla färger till vitt.
Silverfaktorn förvandlar bruna nyanser till vitt,  och nedärvs könsbundet. Den ses på flera olika tecknade djur. Silver svartbandat t.ex.

Sedan finns flera olika faktorer som bleker, alltså gör ljusare, helt eller delvis, svart eller brunt eller båda

Inom rashöns  har man renavlat vissa varianter och  gett dem namn.  Man avlar dem separat, eller i vissa fall kan man kombinera och få förutsett resultat.
Lanthönsen avlas inte på det viset, de kan se ut att ha en färg med namn, men den genetiska bakgrunden  är oviss, och det är inte säkert att de ger avkomma i väntad färg.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Anders Flix, Lucy Rist, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser