Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bandade DvärgWyandotte, medavlare sökes.  (läst 1898 gånger)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Bandade DvärgWyandotte, medavlare sökes.
« skrivet: 16 feb-15 kl 18:38 »
Guld Svartbandade av den gamla typen som bl. a. Gösta Andersson hade.
Finns det någon  någorlunda nära mig (södra Halland)  som skulle vilja börja föda upp dessa underbart vackra och trevliga höns?
Vi är så få som jobbar med denna stam, som funnits i Sverige sedan 1940 - talet. Vi skulle behöva vara flera,  som kan samarbeta.
Själv har jag i åratal haft 4 - 5 olika stammar eller linjer. Det innebär att jag måste ha väldigt många fler djur än jag egentligen vill ha, för att inte riskera att en linje slås ut av någon hökattack e.d.
Rasen är absolut inte svår att ha, om man inte ser ruvlust som ett problem. De är mycket lättskötta och praktiska. Inte svåra att sälja heller,  många vill ha de vackra hönorna.   Men inte så många vill bedriva avel, tyvärr.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

helen.71stromma

  • Inlägg: 2
SV: Bandade DvärgWyandotte, medavlare sökes.
« Svar #1 skrivet: 22 feb-15 kl 22:56 »
Hej. Jag och min bror är lite intresserade att skaffa denna ras. Jag bor i Tönnersjö som ligger mellan Halmstad och Laholm och brorsan bor i Röinge inte så långt ifrån mej. Hade varit kul att träffa nån dvärg wyandotte. Har läst att det är en trevlig ras. Mvh Helen

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Bandade DvärgWyandotte, medavlare sökes.
« Svar #2 skrivet: 23 feb-15 kl 08:17 »
Ni är välkomna   någon dag med uthärdligt  (för oss)  väder!
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

helen.71stromma

  • Inlägg: 2
SV: Bandade DvärgWyandotte, medavlare sökes.
« Svar #3 skrivet: 23 feb-15 kl 09:57 »
Ja gärna lite härligare väder. Vart bor du?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Bandade DvärgWyandotte, medavlare sökes.
« Svar #4 skrivet: 23 feb-15 kl 10:34 »
Tönnersa.    Utanför Eldsberga.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

 

hönsgaaalen

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Bandade DvärgWyandotte, medavlare sökes.
« Svar #5 skrivet: 01 mar-15 kl 21:40 »
Jag letar guld och vit dvärg wyandotte.
Vet du någon?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Bandade DvärgWyandotte, medavlare sökes.
« Svar #6 skrivet: 02 mar-15 kl 12:47 »
Du menar förmodligen inte bandade utan randade.  Sök på klubbarnas hemsidor, där finns ofta uppfödarlistor.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Bandade DvärgWyandotte, medavlare sökes.
« Svar #7 skrivet: 21 mar-15 kl 08:18 »
Nu är det ruvning  på gång i en grupp jag kan "dela med mig" av.    Kläckning om drygt två veckor om allt går bra.
   Erbjuder:  höna med förhoppningsvis kycklingar, en syster till hönan,  plus en tupp.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Bandade DvärgWyandotte, medavlare sökes.
« Svar #8 skrivet: 22 mar-15 kl 02:59 »
Synd att du bor så  långt bort, annars hade jag kunnat tänk mig hjälpa till.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Bandade DvärgWyandotte, medavlare sökes.
« Svar #9 skrivet: 29 mar-15 kl 09:51 »
Ja,  Oskar, det är synd. Nu har jag satt ut en annons här. Hoppas förstås få svar från närheten,  men om det inte blir så, så  vore det bättre med dig än med ingen. Om du kan tänka dig att komma hit alltså.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Bandade DvärgWyandotte, medavlare sökes.
« Svar #10 skrivet: 05 apr-15 kl 21:54 »
Det kan jag allt göra! Planerar en "liten" fågelresa ner till Skåne så då skulle man kanske kunnat stanna till vid dig! :)
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Bandade DvärgWyandotte, medavlare sökes.
« Svar #11 skrivet: 06 apr-15 kl 06:44 »
Jag ska PM-a dig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Bandade DvärgWyandotte, medavlare sökes.
« Svar #12 skrivet: 19 apr-15 kl 12:49 »
Hej jag är intresserad, är inrotad avelsnörd  :-[ berätta gärna mer, bor visserligen i Östergötland men..

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Bandade DvärgWyandotte, medavlare sökes.
« Svar #13 skrivet: 19 apr-15 kl 21:48 »
En mycket bra avelstupp jag hade för många år sedan kom från Östergötland. men den uppfödningen är nog nerlagd sedan länge tyvärr. Familjegruppen jag skrev om är tingad och kommer till en uppfödare i Halland. Vad  jag kan dela med mig av är egentligen ett fåtal kycklingar, möjligtvis avelsägg. Eftersom jag fick så klent med svar tidigare, så har jag inte lagt mycket ägg till ruvning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Bandade DvärgWyandotte, medavlare sökes.
« Svar #14 skrivet: 20 apr-15 kl 10:55 »
Ok synd men om du har möjlighet så köper jag gärna ett gäng ägg för kläckning, men har kläckaren utlånad just nu så det är inte aktuellt förrän om 2-3 veckor isf  :) Tycker de är jättevackra och det vore ju synd om de försvann.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Bandade DvärgWyandotte, medavlare sökes.
« Svar #15 skrivet: 20 apr-15 kl 11:38 »
Kolla med "Svevik",    han kanske har avelsägg. Hans hönor kommer från mig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 2 användare
ärt, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser