Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drottningen borta  (läst 6258 gånger)

AndersSandell

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Drottningen borta
« Svar #20 skrivet: 19 aug-17 kl 13:49 »
Har nu tittat lite närmre i kupan efter att regnet lagt sig och solen kommit fram.

Utrövat verkar det inte vara, det var en hel foderram och fyra yngelramar med en del honung på i kupan. Det är gott om bin på ramarna och inga döda bin i botten av kupan.

I yngelramarna är det en del stift tillsammans med larver och täckta celler, med tanke på att det är två dagar sedan jag hittade drottningen utanför kupan kan stiften vara de sista hon la innan den sista resan... Vi kunde inte se någon drottning men med tanke på att det är mycket bin på ramarna kan vi ha missat henne. Inga tecken på drottningceller.

Får väl se hur det ser ut i kupan nästa gång, om det finns några stift då. Får se om jag orkar vänta till nästa lördag....  :)

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Drottningen borta
« Svar #21 skrivet: 19 aug-17 kl 14:58 »
Det låter ju rätt bra. Då är det bara att vänta. Om du tittar igen tis eller ons så har du facit. Om det då finns ägg och inga viseceller så finns ju en drottning. Annars bör det finnas viseceller.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Drottningen borta
« Svar #22 skrivet: 19 aug-17 kl 15:11 »
Det låter ju rätt bra. Då är det bara att vänta. Om du tittar igen tis eller ons så har du facit. Om det då finns ägg och inga viseceller så finns ju en drottning. Annars bör det finnas viseceller.
Eller ett arbetsbi som börjat puckla?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Drottningen borta
« Svar #23 skrivet: 19 aug-17 kl 16:18 »
Eller ett arbetsbi som börjat puckla?

Inte troligt. Samhället skulle aldrig tillåta ett äggläggande arbetsbi att ta över drottningens plats. Pucklande arbetsbin kommer efter långvarig viselöshet, inte spontant i samhället.

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Drottningen borta
« Svar #24 skrivet: 19 aug-17 kl 20:31 »
Gratulerar. Bina har gjort ett stilla byte låter det som. Dvs, du har en ny Ungdrottning som gått sida vid sida med den undermåliga som sedan dödats. OM det nu inte finns nödceller utdragna?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

AndersSandell

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Drottningen borta
« Svar #25 skrivet: 23 aug-17 kl 20:07 »
Har nu tittat ner i kupan igen och hittade många stiftade celler och på en av yngelramarna gick en trind drottning!

Verkar alltså som om bina gjort ett stilla byte och skaffat sig en ny drottning, både jag och dottern undrar hur vi kunde missa visecellen vid våra veckovisa genomgångar. Nu verkar det i alla fall lösa sig inför vintern, utan sammanslagningar :)

 

mace10

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
SV: Drottningen borta
« Svar #26 skrivet: 29 aug-17 kl 10:56 »
Skönt att det ordnade sig naturligt för eran del.

Själv har jag typ samma problem: en märkt drottning som försvann och så hittade jag en ny drottning inspärrad i en skattlåda. Antar att jag själv råkade spärra in den vid ett tillfälle när dom hade visebyte, eller så gick den upp till skattlådan när den var liten o fastnade däruppe.
Det värsta är att den började lägga obefruktade ägg i skattlådan, så den var nog spärrad ett tag.

Vet att det garanterat är för sent att göra något åt nu, men jag la ändå in en ram med ägg från ett annat samhälle o får hålla tummarna att det går hela vägen.

Annars är jag tacksam om någon har en befruktad drottning som jag kan köpa... :)

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Drottningen borta
« Svar #27 skrivet: 29 aug-17 kl 22:56 »
Jag har eventuellt en drottning över men det vet jag först till helgen. Blir hon över så kan du få henne.  :)

mace10

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
SV: Drottningen borta
« Svar #28 skrivet: 30 aug-17 kl 19:14 »
Jag har eventuellt en drottning över men det vet jag först till helgen. Blir hon över så kan du få henne.  :)

Ja! Tack!
Håller tummarna. :)

Postat med Alternativ.nu´s app


Ruche

  • Inlägg: 6
    • Närke
SV: Drottningen borta
« Svar #29 skrivet: 03 sep-17 kl 22:05 »
Vi har liknande problem. Drottningen är borta och har tydligen varit det ett tag för det finns inga yngel eller larver i kupan.

Vi har nyligen slagit ihop två avläggare och det verkar ha gått bra. De har accepterat drottningen och det finns gott om täckyngel.

Men vad är bäst nu, att slå ihop även detta samhälle med( gott om vuxna bin) med avläggarna eller försöka få tag på en parad drottning och sätta in henne i det visuellas samhället??

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Drottningen borta
« Svar #30 skrivet: 04 sep-17 kl 06:36 »
De vuxna bina är "sommarbin" och inte många av dem kommer att överleva vintern. Eftersom det inte finns några yngel alls i sh så kan det inte funnits nån fungerande vise där på minst 3½ vecka och inga bra vinterbin har kunnat födas upp av sh under sensommaren.
Om du väljer att tillsätta ny vise. Eftersom bina gått utan vise såpass länge finns risk att något eller några arbetsbin börjat puckla (det kan finnas stift överallt även i skattlådor) och då kan det bli problem att tillsätta en ny drottning. En ny vise, som blir antagen av bina, hinner troligen inte  få fram vinterbin i tillräcklig mängd för en bra övervintring vilket inte märks förrän till våren. De måste ha tillgång till pollen, vatten etc, (under yngeluppfödningen och vinterbina måste hinna bygga upp sin fettkropp), vilket de kanske inte alltid kan hämta i naturen under senhösten.
Om du väljer att slå ihop. Finns det minsta risk att det finns en ofungerande drottning i sh är det bäst att slå ut sh framför den kupa som du vill slå ihop det med. Om det finns pucklande arbetsbi eller för övrigt så brukar det gå bra att tillsätta bina ovanifrån med en hålad tidningssida emellan, ev även spärrgaller, om det finns drönare, för att inte belasta mottagaren för hårt.

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 3 användare
xaelanar, polyamorista, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser