Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 64123 gånger)

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #360 skrivet: 20 nov-17 kl 17:06 »
För dylikt arbete ja.

är de slav lön?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #361 skrivet: 20 nov-17 kl 17:10 »
Om det är heltid ja. Fackets ingångslöner ligger ju betydligt högre, eller hur?

Jag skulle inte själv ställa upp till den lönen i alla fall...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #362 skrivet: 20 nov-17 kl 17:57 »
Facket säger att lönen för en färdig utb i sthlm ligger på 196 Kr/tim och i Vingåker 192 kr/tim utan erfarenhet 70% med erfarenhet ca 80% av lönen, du kollar inte upp något utan bara haspar ur dig saker för att kritisera. Du ser inte samhälls vinsten eller nyttan. dessa personer skulle aldrig utb sig (därför är dom långtidsarbetslösa) och dom kostar betydligt mer än att staten går in och ger stöd. men sånt förstår du dig inte på

Du bör läsa detta forums regler nu.

22 000:- i månaden innebär 130:- i timmen. Jag behärskar konsten huvudräkning....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #363 skrivet: 20 nov-17 kl 17:59 »
O-utbildade individer som kommer från antingen öster om pölen, eller sydost om densamma, inte ens de skulle nöja sig med 130:- i timmen svart....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #364 skrivet: 20 nov-17 kl 18:16 »
Och var kom deciliter och liter ifrån?

Ja som TS ofta säger. Läs tråden noga så förstår du. I det här fallet räcker det med att läsa citatet som finns i inlägget du själv citerat ovan.

Mvh
Magnus

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #365 skrivet: 20 nov-17 kl 18:31 »
O-utbildade individer som kommer från antingen öster om pölen, eller sydost om densamma, inte ens de skulle nöja sig med 130:- i timmen svart....

jobbat ihop med Litauer, pokaler, ukrainare och ryssar, dom ligger runt 130-150 kt / tim, skanska peab ncc har dom hos sig och dom får inte mer än så. endel  tjänar ca 150 kr tim men det är med speciella kunskaper och kompetens, putsare och murare tjänar dom pengarna ren muskelkraft tjänar runt 130, vetsom sagt inte vilken värklighet du lever i men så är det på min nivå iaf och vad kommer svart bet ifrån?

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #366 skrivet: 20 nov-17 kl 18:35 »
Du bör läsa detta forums regler nu.

22 000:- i månaden innebär 130:- i timmen. Jag behärskar konsten huvudräkning....

varför ska jag läsa dom? det bör vi kanske båda göra i sådane fall. Det står var saklig och håll dig till tråden, det har du missat vid flertal ggr

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #367 skrivet: 20 nov-17 kl 18:44 »
Ja som TS ofta säger. Läs tråden noga så förstår du. I det här fallet räcker det med att läsa citatet som finns i inlägget du själv citerat ovan.

Mvh
Magnus

Och läser man noga, så borde man vid det här laget uppmärksammat att det ofta saknas någon bokstav och ibland är felstavningar från TS sida och kunna listat ut att det står del och inte en förkortning av deciliter.

Men nu blev det ju uppenbart att en del inte läser så noga,

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #368 skrivet: 20 nov-17 kl 19:16 »
varför ska jag läsa dom? det bör vi kanske båda göra i sådane fall. Det står var saklig och håll dig till tråden, det har du missat vid flertal ggr

Står där inget om dina personangrepp, eller om dina märkliga feltolkningar av det jag sagt?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #369 skrivet: 20 nov-17 kl 19:17 »
Att säga att 22.000 är en SLAV lön tycker jag är lite magstarkt. Det med hänsyn till all kvinnor som har liknande löner.

Bara för att många av oss män kan få bättre betalt så är det en stor del av befolkningen i landet som lever med sådana lönenivåer. Och jag är övertygad om att dom också utför arbete som kräver en rejäl insats som inte skall värderas lägre än en byggnadsarbetares.

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #370 skrivet: 20 nov-17 kl 19:19 »
Att säga att 22.000 är en SLAV lön tycker jag är lite magstarkt. Det med hänsyn till all kvinnor som har liknande löner.

Bara för att många av oss män kan få bättre betalt så är det en stor del av befolkningen i landet som lever med sådana lönenivåer. Och jag är övertygad om att dom också utför arbete som kräver en rejäl insats som inte skall värderas lägre än en byggnadsarbetares.

Postat med Alternativ.nu´s app


Det var ju inte tal om den lönen i samhället i stort, utan inom byggnation av Ts koncept. Så har jag i alla fall tolkat det.

I byggbranschen finns inga kvinnor som skulle nöja sig med 22 000:- i månaden, den saken är säker.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #371 skrivet: 20 nov-17 kl 20:02 »
Om du inte håller till i Lappträsk, så är dina nämnda siffror ett antal år gamla. Svart betalning är inget jag har någon vetskap om, den frågan får du ställa inom de RÖDA leden istället...

ärligt talade med byggnads så sent som för ett par dagar sedan. kolla din info

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #372 skrivet: 20 nov-17 kl 20:22 »
Om du inte håller till i Lappträsk, så är dina nämnda siffror ett antal år gamla. Svart betalning är inget jag har någon vetskap om, den frågan får du ställa inom de RÖDA leden istället...

Och varför skulle det vara lägre betalt i Haparanda kommun, skulle gissa på att det är högre där med kallortstillägg, traktamenten mm.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #373 skrivet: 20 nov-17 kl 20:25 »
Och varför skulle det vara lägre betalt i Haparanda kommun, skulle gissa på att det är högre där med kallortstillägg, traktamenten mm.

Det är en allmän hörsägen i mina trakter, men inget som jag vet. Känner dock folk däruppe som påstår att det är lägre timpriser än i NV-Skåne att anlita byggare?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #374 skrivet: 20 nov-17 kl 20:29 »
Det är en allmän hörsägen i mina trakter, men inget som jag vet. Känner dock folk däruppe som påstår att det är lägre timpriser än i NV-Skåne att anlita byggare?

Och jag har hört tvärtom, samt de jag känner som jobbat inom bygg och entreprenad där uppe har tjänat mer än söder ut.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #375 skrivet: 20 nov-17 kl 20:42 »
Här tar vi mellan 440:- och 520:- plus moms i timmen, lite beroende på antal år osv. Vad tar de där uppe?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #376 skrivet: 20 nov-17 kl 20:54 »
Här tar vi mellan 440:- och 520:- plus moms i timmen, lite beroende på antal år osv. Vad tar de där uppe?
Du snackar debitera som egenföretagare antar jag, jag snackar anställd med lön.

Ingen aning.
Enda jag mins var en som jobbade med nån bro för 8 år sen, han jobbade måndag-torsdag tre veckor/månad och fick runt 37 000 efter skatt och fri bil och diesel.


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #377 skrivet: 20 nov-17 kl 21:49 »
Du snackar debitera som egenföretagare antar jag, jag snackar anställd med lön.


Det är ju sak samma. Använda bara omvandlaren, så får du enkelt fram företagarnas löner: http://www.driva-eget.se/kalkyler/faktura-eller-lon
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #378 skrivet: 20 nov-17 kl 22:03 »
Inte undra på att det blir rörigt i den här tråden. och mycket upprepande och tjafsande.
Först snackas det om för låg lön och hörsägen att det är låg lön i norr.
När det ifrågasätts, så växlar det över till vad en egenföretagare debiterar.

BjörnBjörn

  • Inlägg: 20
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #379 skrivet: 21 nov-17 kl 02:10 »
Har följt denna tråden ett tag och vill bara tacka malarmaster med flera för att de tar sig tid att dela med sig av sin kunskap, uppskattas mycket och jag tycker det är tråkigt att TS ofta svarar med en mycket tråkig ton.

Gällande detta projekt tycker jag mig se mycket stora svårigheter, verkligheten skiljer sig ofta åt från sagorna. I Bamse blir Vargen snäll av att få vara med och bygga stall och ta hand om den lilla åsnan, så funkar det inte i den riktiga världen.

Jag motbevisas gärna, enligt mig kan TS inte sätta spaden i marken fort nog om detta hade kunnat fungera, men min krassa gissning är att denna tråden och TS frekventa kontakter med div olika myndigheter och liknande är allt detta kommer vara.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser