Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plast i odlingarna  (läst 1144 gånger)

fishfinder

  • Inlägg: 106
  • Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
Plast i odlingarna
« skrivet: 28 sep-16 kl 08:50 »
Undrar hur alla tänker på det här med plast i odlingssammanhang?
Hos oss så försöker vi undvika plast så mycket det bara går. Dels självklart ur ett miljö-/hållbarhetsperspektiv i stort, men också det här med plast som läcker gifter/småplastbitar i min odling... i tex byggplast i växthus, frigolit i varmbänkar, "täckodla" med plast mm. Mjukgörare, microplast, tungmetaller....
Självklart använder man ju vattenslang. Men köper man av bra kvalitet hoppas jag slippa tex. tungmetaller i vattnet och få en bra livslängd.
Som sagt, hur tänker ni?
/ Magnus
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

andtol

  • Gäst
SV: Plast i odlingarna
« Svar #1 skrivet: 28 sep-16 kl 10:35 »
Så lite plast som möjligt!

MEN - vi behöver ändå odlingsväv (IKEAs gardin Lill används flitigt här, men den går sönder efter en sommar) och vattenslang.

Vi har också täckväv (Biltema) runt äppelträd och buskar.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Plast i odlingarna
« Svar #2 skrivet: 28 sep-16 kl 13:37 »
Jag har köpt gardiner på sekond hand och har dom nu för andra säsongen.

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Plast i odlingarna
« Svar #3 skrivet: 28 sep-16 kl 13:55 »
Grönsaksodlare som använder svart plast som marktäckning väljer ofta nedbrytbar plast

https://biobagworld.com/sv/produkter-2/jordbruk/
http://www.novamont.com/eng/mater-bi


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1070 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser