Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med rangordning...  (läst 6650 gånger)

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
Det här med rangordning...
« skrivet: 29 dec-13 kl 07:52 »
Min ena get-tjej får verkligen veta att hon lever vid utfodring osv...
Den andra geten stångar henne rätt hårt och jagar bort henne från allt gott. Jag antar att det är rangordningen som visar sig?
Det som jag tycker är märkligt är att hon som är tuffast nu var den som var liten och MYCKET blyg det första halvåret. Men det tar hon igen nu!

Jag antar att detta är ett normalt beteende? Men det ser ju väldigt hårt ut ibland. Finns det något man kan göra för att det inte ska gå så tufft till?
Är det bättre att ha flera getter i flocken, så att den tuffaste får flera att "fördela" stångandet på? Jag har ju bara två småtjejer.

annajohannas

  • Gäst
SV: Det här med rangordning...
« Svar #1 skrivet: 29 dec-13 kl 09:34 »
Pröva med att ge dem foder på olika ställen. Då har den som blir stångad, en chans att få mat också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Det här med rangordning...
« Svar #2 skrivet: 29 dec-13 kl 09:53 »
Jag antar att detta är ett normalt beteende? Men det ser ju väldigt hårt ut ibland. Finns det något man kan göra för att det inte ska gå så tufft till?
Är det bättre att ha flera getter i flocken, så att den tuffaste får flera att "fördela" stångandet på? Jag har ju bara två småtjejer.

Det är inte ovanligt bland getter och som annajohannas redan skrivit får man ha fler utfodringsställen än antal getter. Man kan också sätta upp siktskydd t.ex. halvväggar, hänga upp någon kasserad matta, kanske ordna så det går att äta på båda sidor av höhäcken osv. Getter är flockdjur så fler getter i flocken är bra. Får de killingar utökas flocken på ett naturligt sätt  :).

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Det här med rangordning...
« Svar #3 skrivet: 30 dec-13 kl 01:51 »
Ja, att det är vanligt betyder ju inte att det skulle vara önskvärt.  Om jag förstår rätt, så har "den andra" lärt sig att det är så här man gör, från tiden när hon måste springa undan för "den ena".  Dessvärre är beteendet ganska svårt att få bort ur en grupp när det väl har blivit etablerat.  Så försök gärna att få ordning på det nu, innan de blir flera!

  Det brukar bli mera irritation i en enkönad grupp.  Precis som hos oss människor ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Det här med rangordning...
« Svar #4 skrivet: 30 dec-13 kl 09:58 »
Ja, att det är vanligt betyder ju inte att det skulle vara önskvärt. 

Önskvärt eller inte för oss människor, så lever getter sina liv efter en rangordning och det TS beskriver är typiskt för detta. Det gethållare måste göra är att se till att alla getter får äta ordentligt och har skydd för väder&vind.
« Senast ändrad: 30 dec-13 kl 10:11 av SussiloII »

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Det här med rangordning...
« Svar #5 skrivet: 30 dec-13 kl 11:43 »
Önskvärt är det ju inte. men man kan lindra med fler mathögar än getter. men glöm inte att även vattenhinken kan bli vaktad. är det för bedrövligt inne så kan man dela av så de ser varann men var för sej. Ute är det ofta ett mindre problem. Är det stora problem även ute skulle jag försöka ändra gruppen.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Det här med rangordning...
« Svar #6 skrivet: 30 dec-13 kl 11:53 »
I princip alla flockdjur har rangordning, och det är inget vi människor kan göra åt (det är inte så att det går att avla bort driften att bilda flock och upprätthålla rang).
Nyfikenskåne, du har fått bra tips på vad du kan göra för att se till att även den ranglåga geten får mat och vatten!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Det här med rangordning...
« Svar #7 skrivet: 30 dec-13 kl 13:08 »
I princip alla flockdjur har rangordning, och det är inget vi människor kan göra åt

Fast just getter är ju extrema på att vara dumma med varandra. Finns väl bara två djurarter som mobbas mer än getter, och det är människan och höns.
De getter jag har erfarenhet av är 3 st i flocken och de kivas vid foderhäcken och har därför varsin utfodringsplats, medans de 3 får jag har kan snällt stå och äta sida vid sida.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Det här med rangordning...
« Svar #8 skrivet: 31 dec-13 kl 03:36 »
Rangordning ja, men mobbning ska vi inte låta dem hålla på med.  (Den stora skillnaden mot en vild flock är nog stängslet!)  Jag avlade konsekvent på gott lynne, och fick goda resultat redan efter 10-12 generationer.

  Ja anser att vi ska försöka vårt bästa för att skydda djuren mot allt slags lidande.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Håning

  • Gäst
SV: Det här med rangordning...
« Svar #9 skrivet: 31 dec-13 kl 03:41 »
Rangordning ja, men mobbning ska vi inte låta dem hålla på med.  (Den stora skillnaden mot en vild flock är nog stängslet!)  Jag avlade konsekvent på gott lynne, och fick goda resultat redan efter 10-12 generationer.

  Ja anser att vi ska försöka vårt bästa för att skydda djuren mot allt slags lidande.
Lidandet kan ju tyvärr inne bära att det är egentligen försmå hagar fast man inte tänger påt ?

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Det här med rangordning...
« Svar #10 skrivet: 31 dec-13 kl 15:46 »
Så kan det också vara, Castro! Man kan inte jämföra en vild flock som kan ströva fritt och söka föda med inhägnade djur. Inte heller ska ranghävdande som är så typiskt för getter jämföras med mobbing. Det är ett förmänskligat synsätt. Djuren måste tas för dem de är.
« Senast ändrad: 31 dec-13 kl 16:10 av SussiloII »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Det här med rangordning...
« Svar #11 skrivet: 01 jan-14 kl 03:59 »
Den ranghöga behöver inte hålla på och hävda sin rang om inte den ranglåga utmanar.  Då blir det i getternas fall en ritualiserad kamp om vem som är starkast (och smartast!), huvud mot huvud och sida mot sida, klättra, knuffa och hoppa.  Att hålla på och bråka med den ranglåga utanför den regelrätta rangstriden kallar jag mobbning.  Föreslå gärna ett annat ord, men den som är låg i rang ska kunna lita på flockledaren att det är lugnt i flocken under födosök och vila.  När vi har tamdjur så är vi flockledare.

  Såvitt jag har förstått är själva syftet med rangordning att skapa lugn i flocken till vardags, och att förebygga skador.  De verkligt ranghöga individer som jag har lärt känna har varit mycket generösa mot de underlydande.  Det har de råd med.  Men de som har liten marginal, när skillnaden i styrka och rang är liten, de kan vara nog så griniga.

  Och så kan det finnas griniga individer, till och med individer som inte fungerar i grupp på rätt sätt.  Plus inlärning då, som jag misstänker i det här fallet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Det här med rangordning...
« Svar #12 skrivet: 01 jan-14 kl 18:50 »
Den ranghöga behöver inte hålla på och hävda sin rang om inte den ranglåga utmanar.  (...)
Såvitt jag har förstått är själva syftet med rangordning att skapa lugn i flocken till vardags (...)
De verkligt ranghöga individer som jag har lärt känna har varit mycket generösa mot de underlydande.  Det har de råd med.  Men de som har liten marginal, när skillnaden i styrka och rang är liten, de kan vara nog så griniga.

Håller helt med dig när det handlar om en väl etablerad och kanske något större flock med en erfaren flockledare. TS verkar ha två unga getter som inte fått till en rangordning utan håller på att skapa det, klumpigt, hårdfört och utan en äldre, erfaren get i gruppen.  Tycker personligen att man ska köpa med en äldre get som "barnvakt" och lärare när man skaffar ett par killingar  :).

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Det här med rangordning...
« Svar #13 skrivet: 03 jan-14 kl 03:43 »
Eller en bock, men då kan det bli oönskade följdverkningar framåt våren ...  :P

Jag menade dock att människan i det här fallet får ta på sig plikten som fredskapande flockledare.  Vi har ju faktiskt en större hjärna, och här på fourmet kan vi hjälpas åt att hitta på bra sätt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Det här med rangordning...
« Svar #14 skrivet: 03 jan-14 kl 17:31 »
Människan bor ju inte ihop med getterna 24 tim/dygn och en ledarget/bock av den egna arten brukar finnas. Ja, på forumet ska vi hjälpas åt. Men med risk för att verka tjatig måste vi acceptera att getter lever i en rangordning och skapandet av rangordningen kan gå mycket hårdhänt till och se otrevligt ut för oss människor. Självklart måste vi se till att djuren inte skadar varandra riktigt illa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Det här med rangordning...
« Svar #15 skrivet: 04 jan-14 kl 03:23 »
Jag har bott nära mina djur under ganska många år.  På den tiden kunde jag inte se, men väl höra dem dygnet runt, och det var inte så mycket som undgick mig.  En rangstrid tar mellan några minuter och några timmar, men ofta kan de klara av den genom att bara titta på varandra!  En rangstrid kan vara nog så fysisk. men den sker enligt nedärvda regler och innebär INTE att försöka hindra den andra från att äta, dricka eller vila.  Någon enstaka gång kan det bli personskador, men i regel inte.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Det här med rangordning...
« Svar #16 skrivet: 04 jan-14 kl 09:15 »
Ett skapande/bildande av rangordningen och senare hävdandet av den kan gå till just så att en individ hindras både från att komma in, äta och dricka. Det är bl.a. därför man ska ha mer än en in/utgång till gethuset, tillräcklig utfodringsplats och vattenhinkar för getterna.

"Om en ligghall inte har en öppen hel sida bör den ha flera mindre öppningar för att undvika att djur som har hög rang hindrar andra djur från att gå in eller ut ur ligghallen." (Jbv, får och getter).
« Senast ändrad: 04 jan-14 kl 09:39 av SussiloII »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Det här med rangordning...
« Svar #17 skrivet: 05 jan-14 kl 17:08 »
Åkej för att hävda rangplatsen då!  I en flock tama getter är det människan som innehar högsta rangplatsen, med de plikter som följer med den:  Att upprätthålla lugn och trevnad i flocken, samt se till att alla får äta, dricka och vila!  :)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Det här med rangordning...
« Svar #18 skrivet: 06 jan-14 kl 08:52 »
Jag tackar för många svar!
Jag har redan försökt se till så att dom har olika utfodringsplatser. Olika vattenhinkar osv. Höhäcken går att äta ur från olika håll, men det känns ju som dom i alla fall helst ska stå på samma ställe och äta och då uppstår ju detta stångande...
Nu ska vi bygga en höhäck till men risken är ju att dom i alla fall "absolut ska äta på samma plats".
Det känns ju som hon som blir stångad är mycket envis och inte inser att det skulle vara lättare att äta på en egen plats.
Det är just detta som får mig att fundera om det finns något annat man kan göra?
Nån typ av "uppfostran"?
Kan tänka mig att det skulle underlätta med en bock i flocken (det vill vi väl alla ha... :-[) men jag vill inta alls ge mig in på killingar.
Är det någon idé att skaffa någon mer get? Eller blir det mer problem då?
Mina tjejer är snart ett år gamla.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Det här med rangordning...
« Svar #19 skrivet: 06 jan-14 kl 10:37 »
Eftersom de har bra möjligheter att äta på skilda platser men "absolut ska äta på samma plats," skulle jag inte oroa mig över stångandet. Det är bara ett av getters sätt. Om den som blir stångad är mycket envis på att ändå äta bredvid den som stångas, betyder det att hon inte far särskilt illa utan vill hävda sin plats och det går den andra geten för när :). Om jag skulle utöka den lilla flocken skulle jag inte göra det med bara en ny individ, om den inte är äldre än de andra och bestämd av sig.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Det här med rangordning...
« Svar #20 skrivet: 06 jan-14 kl 23:18 »
Från min ringa erfarenhet av getter (har bara haft sådana i 14 år) så är den individuella skillanden större än vad skillnaden mellan djurslaget get och exempelvis djurslaget får är.  Somliga bockar och getter kan nog slåss tills en av demstupar - eller båda, medan andra offrar sig för gruppen eller för killilngarna något alldeles väldigt.  Dessutom är min erfarenhet att det är mycket lugnare i en grupp som är blandad vad gäller kön och ålder.

  Dessutom har en rymlig och dragfri liggplats, möjlgheter till ordentliga dagliga promenader, en varierad kost, fri tillgång till olika sorters ris och frihet från parasiter en klart lugnande effekt på de flesta getter och bockar.  Eftersom min erfarenhet är att en varierad köns- och åldersfördelning i gruppen är viktig, skulle jag önska att alla som skaffar sig getter för första gången också skaffar en riktigt gammal, erfaren bock, get eller kastrat, som kan lära upp "ungdomen" att samarbeta för flockens bästa.  Getter är intelligenta djur, och utbildar i sina flockar olika typer av "kulturer".  I en flock är det rutin att slåss om i stort sett allt, medan i andra flockar finns en inlärd social kod modell Bamse, dvs "Den som är stor och stark ska också vara lugn och  snäll".  Den som ytterst präglar flockens "kultur" är självaa "övergeten", dvs djurägaren.  (JMF: sådan herre, sådan hund).

Hälsningar!

/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Det här med rangordning...
« Svar #21 skrivet: 07 jan-14 kl 12:13 »
Inte heller ska ranghävdande som är så typiskt för getter jämföras med mobbing. Det är ett förmänskligat synsätt. Djuren måste tas för dem de är.


Det var nån veterinär som heter Kalle Hammarberg som pratade om getternas mobbing på en getkurs jag var på i april, så det är inte nåt uttryck jag hittat på själv. Han visade bilder på getter i olika mobbingsituationer. Jag kommer också ihåg att han sa att  det kan pågå värre mobbing när getterna är ensamma och ingen människa är där och tittar på dem.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Det här med rangordning...
« Svar #22 skrivet: 07 jan-14 kl 13:11 »
Alltså.... jag blir lite ledsen när jag läser den här tråden. Att rangbråk i en getflock skulle bero på att getternas människa är en dålig flockledare tycker jag är både att skuldbelägga getägare i onödan och att dumförklara hela getsläktet. Hur mycket tid vi än tillbringar med våra getter och hur väl vi än känner dom, så kan vi aldrig bli som dom. Med våra dåligt utvecklade sinnen kan vi aldrig förstå alla nyanser i varför de gör som de gör och är som de är. Det vi djurägare kan - och ska - göra är att påverka hur getterna beter sig mot oss människor och att se till att alla i flocken har tillräckliga förutsättningar för att må bra och att ingen kommer till skada. T ex genom att se till så alla får äta, komma under tak osv.

TS har ju fått många bra praktiska tips, så jag tror säkert det kommer att gå bra med getterna i fortsättningen! Småtjejer växer upp dom också och jag tror nog det löser sig med tiden, när de blivit överens om vem som ska "bestämma". :)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Det här med rangordning...
« Svar #23 skrivet: 07 jan-14 kl 14:06 »
Ja då, visst kommer det att gå bra med unggetterna! Håller med SussiloII och Mmmm!

Getters rang- och revirbeteende är mycket starkt. Det har jag t o m hört av Kalle Hammarberg (däremot kan jag inte påminna mig om att han använde ordet "mobbning"). Ofta ändrar den individuella geten/bocken sitt agerande utefter den övriga flockens sammansättning. Exempel: Geten A och hennes lilla dotter B är lägst i rang, och de andra getterna låter dem inte söka skydd när det regnar, de får äta sist o s v. Deras ägare har lite för många getter, och bestämmer sig för att sälja A och B. När de kommer hem till den nya ägaren och den nya lilla getflocken bufflar och bråkar sig A upp i rangen och blir till sist ledarget!
Det är ofta så det funkar, har sett det många gånger.

Tycker inte att en könsblandad flock är att rekommendera, då kommer getterna att killa 2 gånger om året, och det mår de inte bra av. Dessutom kommer bocken betäcka även unga getkillingar, som är alldeles för små för att kunna föda med livet i behåll.
De "lugnaste" grupperna jag har och har haft är enkönade bockgrupper, även med blandade åldrar. Enkönade getgrupper och grupper med en betäckande bock är lugnast om getterna är någorlunda jämnhöga i rang.
Så länge alla får mat och vatten och sina övriga behov tillgodosedda är det ingenting att oroa sig för att getter har ett till synes bryskt rangbeteende!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Det här med rangordning...
« Svar #24 skrivet: 07 jan-14 kl 14:16 »
Tack snälla Mmmm för dom orden! Ärligt talat så hade jag nog börjat skuldbelägga mig själv lite när jag läste igenom alla svar...tills jag såg detta från  Sussilo II
Eftersom de har bra möjligheter att äta på skilda platser men "absolut ska äta på samma plats," skulle jag inte oroa mig över stångandet. Det är bara ett av getters sätt. Om den som blir stångad är mycket envis på att ändå äta bredvid den som stångas, betyder det att hon inte far särskilt illa utan vill hävda sin plats och det går den andra geten för när :). Om jag skulle utöka den lilla flocken skulle jag inte göra det med bara en ny individ, om den inte är äldre än de andra och bestämd av sig.

Jag har kanske oroat mig lite i onödan - det är klart att getter har ett eget beteende och "språk" sinsemellan, och det är ju inte så att den stångade mår dåligt. Jag var kanske lite rädd att det skulle öka med tiden och undrade därför om det var bättre att utöka flocken.
Men, som hos både människor och djur så växer man ju upp och blir förhoppningsvis förståndigare...

Jag får nog helt enkelt lita på mitt sunda förnuft - och det gäller alla mina djur - att alla ska må så bra som möjligt utan att "krångla till det"!

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Det här med rangordning...
« Svar #25 skrivet: 07 jan-14 kl 16:55 »
Nyfikenskåne, du har tänkt på allt och gjort allt man kan göra för getterna och har ingen som helst skuld till deras stångande. Det kommer att bli hur bra som helst när de käbblat färdigt :)!

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Det här med rangordning...
« Svar #26 skrivet: 09 jan-14 kl 12:48 »
Det får nog inte glömmas att i naturen finns fler platser att äta på. De är revirhävdande djur. Inte bebisar. Att de flyttar på varann med hornen och stångas ibland de gör de för de är getter och helt normalt även om det skulle göra ont på oss. Att de förföljer och helt stänger ut individer ur flocken är en annan sak. Det kan ta ett tag att se skillnad på vanligt beteende och "mobbing". Att vi har för trångt inne och för tråkiga hagar är ett problemför våra getter. De trivs inte och blir bråkiga. Så att tro att de snällt ska stå bredvid varann och inte bråka är nog bara möjligt i de bästa av värdar. Sen att när trollmor säjer att hennes getter inte bråkade så är det hennes tolkning med hennes erfarenhet. Kom du in till hennes getter som novis när en uppkomling försökte ta en ranghögre gets matplats och fick på moppo vart du nog förfärad medans trollmor inte tyckt att det var ett problem alls. Någon annan tycker sej inte ha problem fast de har det. Det är svårt här att avgöra vad som är normalt och inte. Men att avla på bra egenskaper är ju aldrig fel.  Men de är getter och inte människor. Mina funkar dåligt inne. Mor och dotter går bra men inte i övrigt. De lider av tristess och bråkar på ett sätt de aldrig gör ute. Så de får vara ute så mycket det går och när de måste vara inne försöker jag dela av de så det går så bra som möjligt. Så se på omgivningarna och ta dom på promenader.
Nu vart det roman igen. Tror inte att du kan uppfostra bort tristess och för små utrymmen. var väll det jag menade.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Det här med rangordning...
« Svar #27 skrivet: 09 jan-14 kl 16:33 »
Visst hände det att mina getter bråkade.  Men det var Regel Ett A:  Rangstrid huvud mot huvud och med renhårighet.  Och den som följde Regel Två Be, som stångade någon i baken eller höll på och förföljde dag efter dag, den åkte i frysen fortare än kvickt!

  Med den närhet jag hade då, och så road som jag var av att hålla på och iaktta dem, såg jag när en rangstridd var på väg, ofta flera dagar i förväg.  (På sina kurser brukade Kalle Hammarberg säga att "Det första ni märker när en get inte mår bra, det är att hon tappar i rang."  Men den dagen då en av mina getter började tappa sin rangposition, då hade jag hunnit ta hem veterinär för länge sedan.

  Men förusättningarna var idealiska:  Jag hade gethagen precis utanför fönstret, väggen var så tunn att jag hörde det mesta som hände utanför, jag var hemma i stort sett jämt, och jag hade som främsta nöje att titta på och lyssna på mina djur.  Självklart hade jag stenkoll på alla betäckningar!  Jag såg förbrunst, högbrunst och efterbrunst, och kunde anteckna tiden för när betäckningen faktiskt ägde rum.  När killingarna kom behövde jag oftast inte gå ut, ty jag hörde hela förlossningen även om jag låg i sängen.  Bara om något inte lät normalt gick jag upp och assisterade.)
« Senast ändrad: 09 jan-14 kl 16:40 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Det här med rangordning...
« Svar #28 skrivet: 09 jan-14 kl 18:14 »
 :)Vore alla som du hade vi mycket mindre problem. Du tycks ha ett väl tränat öga och djurhand eller vad det heter. Men du förstår vad jag menar. Har de för trångt inte i lag utan vad deras ego kräver i utrymme vore det väll synd att frysa in en individ. kan ju även vara så att en större grupp kan vara enklare att hitta sin plats i en när det endast är två tre stycken. Men håller med i det mesta du tycker det vet du trollmor. Nu vet jag ju inte vem du är men önskar att jag hade dej i närheten att få hjälp och råd av. Nu väntar killingar vilken dag som helst och Ida är bred som en lagårdsdörr och är orolig att det är trillingar igen och det är de inte gjorda för. Vad gör man när det går åt skogen.  :-\
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Anders Flix, Lucy Rist, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser