Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beräkna höåtgång  (läst 4755 gånger)

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Beräkna höåtgång
« skrivet: 19 aug-11 kl 13:13 »
Hej!
Hur beräknar ni höåtgången inför vintern?
Är 1.5kg per get och dag för lite? Jag har 4 dvärggetter.
Vilka månader ska man ha med i beräkningarna okt-mars? Jag bor i södra sverige.
Måste planera hur mycket hö jag ska köpa. Förra året hade jag fri tillgång från en granne och då tänkte jag aldrig på hur mycket jag la in...
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

rangs

  • Inlägg: 44
    • -
SV: Beräkna höåtgång
« Svar #1 skrivet: 19 aug-11 kl 16:40 »
har själv inga getter eller andra djur men efter ha sökt på nätet så i snitt 1.2 kg per get och dag och då var det full stora getter. kolla länken nedan

http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/utan_serietitel_sjv/UST94-1/UST94-1AA.HTM
Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Beräkna höåtgång
« Svar #2 skrivet: 19 aug-11 kl 16:54 »
Oktober-april hade jag räknat med + lite extra som kan bli spill och sen att man har kvar över sommaren att börja med på hösten, så lär man sig efterhand vad djuren behöver.

Men att stå utan hö en snöig aprildag är inte roligt  :(
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Beräkna höåtgång
« Svar #3 skrivet: 19 aug-11 kl 16:59 »
1,5 kg / get och dag är nog bra att räkna med. Det blir ju alltid lite spill och sen är det m sagt bra att ha lite över om det skulle bli en lång vinter. Antar att du köper torrhö och då håller det ju även till nästa höst om du har kvar i slutet av vintern.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: Beräkna höåtgång
« Svar #4 skrivet: 19 aug-11 kl 18:26 »
Tack för era svar. Alltid lättare att ha någon att bolla sina tankar med!
Alltså hö till fyra getter i ca 6-7 månader. 1,5kg/dag x 4 getter blir 6kg om dagen x 30dagar blir 180kg i månaden x 6,5 månader=1170kg låter jättemycket...
Småbalar brukar väll väga en sådär 12-15kg tror jag. Det innebär att jag borde köpa ca 86 småbalar. Låter ganska mycket. Men visst... det är ju bättre att vara på den säkra sidan.
 Visserligen har jag torkat en hel del lövruskor till dem också, det borde minska höåtgången lite iallafall.
Om det slutar att regna nån dag >:D så ska jag samla mera ruskor och torka och nässlor oxå.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Sussilo

  • Gäst
SV: Beräkna höåtgång
« Svar #5 skrivet: 19 aug-11 kl 18:41 »
1170kg låter jättemycket...

Ja, men det är mycket bra att ha räknat på  vinterns foderåtgång och se den i siffror  :).

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: Beräkna höåtgång
« Svar #6 skrivet: 19 aug-11 kl 21:15 »
Hur planerar ni andra?
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Stommen

  • Inlägg: 7
    • Dalsland
SV: Beräkna höåtgång
« Svar #7 skrivet: 19 aug-11 kl 23:12 »
Tack för era svar. Alltid lättare att ha någon att bolla sina tankar med!
Alltså hö till fyra getter i ca 6-7 månader. 1,5kg/dag x 4 getter blir 6kg om dagen x 30dagar blir 180kg i månaden x 6,5 månader=1170kg låter jättemycket...

Räkna med ett höpris på 2:-/kg (högt räknat)x1170=2340kr till 6-7 månaders utfodring. Låter det för mycket?
Du kan ju börja att räkna ut ditt eget matkonto... :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Beräkna höåtgång
« Svar #8 skrivet: 19 aug-11 kl 23:19 »
Lantrasgetter omkring 2 kg/skalle/dag.  Dvärgisar är ju mindre, även i maten.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: Beräkna höåtgång
« Svar #9 skrivet: 20 aug-11 kl 07:50 »
Räkna med ett höpris på 2:-/kg (högt räknat)x1170=2340kr till 6-7 månaders utfodring. Låter det för mycket?
Du kan ju börja att räkna ut ditt eget matkonto... :)

Tja, priset känns ok. Det är mest mängden hö jag ser framför mig... Ett helt berg :o till mina små getter.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Beräkna höåtgång
« Svar #10 skrivet: 20 aug-11 kl 09:40 »
Tja, priset känns ok. Det är mest mängden hö jag ser framför mig... Ett helt berg :o till mina små getter.
Räkna ut hur mycket mat Du själv äter under ett helt år (eller, ja, under vinterhalvåret!), så får Du lite att jämföra med.  Det blir en rätt stor hög åt såna som oss också.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Beräkna höåtgång
« Svar #11 skrivet: 20 aug-11 kl 09:43 »
Tja, priset känns ok. Det är mest mängden hö jag ser framför mig... Ett helt berg :o till mina små getter.

har du förvaringsplats för den mängden, annars kan man ofta köpa av en bonde och hämta pö om pö
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: Beräkna höåtgång
« Svar #12 skrivet: 20 aug-11 kl 15:08 »
Räkna ut hur mycket mat Du själv äter under ett helt år (eller, ja, under vinterhalvåret!), så får Du lite att jämföra med.  Det blir en rätt stor hög åt såna som oss också.

 ;D Ja tänk om man skulle förvara allt det man bär hem vecka ut och vecka in. På en plats i 6 månader. Det skulle nog bli en hel del...
Tål att tänkas på.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Beräkna höåtgång
« Svar #13 skrivet: 20 aug-11 kl 15:48 »
Räkna med 30 % spill. Getter äter inget dom trampat på och pillar gärna ut det gottaste och lämnar resten. Jag skulle köpt minst 100 balar och kollat av om det gick att hämta fler.
//Luff

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Beräkna höåtgång
« Svar #14 skrivet: 20 aug-11 kl 19:23 »
Räkna med ett höpris på 2:-/kg (högt räknat)x1170=2340kr till 6-7 månaders utfodring. Låter det för mycket?
Du kan ju börja att räkna ut ditt eget matkonto... :)

Tror inte 2 kr/kg är speciellt högt räknat för balat torrhö. Kan säkert landa på 2,5 kr / kg, kanske mer. Sen finns det såklart ibland billigare och ibland dyrare.
« Senast ändrad: 20 aug-11 kl 19:27 av Jonas Backfors »
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: Beräkna höåtgång
« Svar #15 skrivet: 20 aug-11 kl 19:35 »
Tror inte 2 kr/kg är speciellt högt räknat för balat torrhö. Kan säkert landa på 2,5 kr / kg, kanske mer. Sen finns det såklart ibland billigare och ibland dyrare.

Har hittat ett par stycken häromkring som säljer på 2kr/kg.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Raggsockan

  • Inlägg: 21
    • Östergötland
SV: Beräkna höåtgång
« Svar #16 skrivet: 20 aug-11 kl 21:19 »
Här där jag bor kostar hö i småbal mellan 2,50-2,80 kr/kg. Så då har du ett bättre kilopris hos dig  :) . Jag har 2 st vuxna getter (en av varje kön) och dom äter/förbrukar ca 2 kg/dygn/get inkl lite spill. Då har dom alltid hö i sina höhäckar (vi lägger in 2 ggr per dag). Sen har vi en snäll bonde som kan förvara hö´t åt oss då vi har begränsat förvaringsutrymme. Vi betalar för det vi ska ha vid beställningen och så hämtar vi när det behöver fyllas på. Tar hem ca 20-25 bal åt gången. Smidigt och bra.

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: Beräkna höåtgång
« Svar #17 skrivet: 20 aug-11 kl 21:38 »
Här där jag bor kostar hö i småbal mellan 2,50-2,80 kr/kg. Så då har du ett bättre kilopris hos dig  :) . Jag har 2 st vuxna getter (en av varje kön) och dom äter/förbrukar ca 2 kg/dygn/get inkl lite spill. Då har dom alltid hö i sina höhäckar (vi lägger in 2 ggr per dag). Sen har vi en snäll bonde som kan förvara hö´t åt oss då vi har begränsat förvaringsutrymme. Vi betalar för det vi ska ha vid beställningen och så hämtar vi när det behöver fyllas på. Tar hem ca 20-25 bal åt gången. Smidigt och bra.

Är det dvärggetter du har?
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Raggsockan

  • Inlägg: 21
    • Östergötland
SV: Beräkna höåtgång
« Svar #18 skrivet: 20 aug-11 kl 21:44 »
Nej, jag har lantgetter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 3 användare
xaelanar, Be, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser