Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Vilken Skillingaryd hovsalva ska jag välja?  (läst 1485 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Vilken Skillingaryd hovsalva ska jag välja?
« skrivet: 02 sep-14 kl 22:35 »
Jag har nu gett upp hoppet om att få bort kalkben med Tenutex, och tänkte vända mig till den omtalade Skillingaryd hovsalva. Men när jag gick in på deras hemsida såg jag att de har massor olika salvor: http://www.skillingarydsalvan.se

Vilken ska jag välja för att få bort kalkben bäst?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vilken Skillingaryd hovsalva ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: 03 sep-14 kl 07:59 »
Det går bra med precis vilket fett som helst.
Det viktiga är att trycka in det ordentligt  och överallt, och göra det tillräckligt ofta och länge
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vilken Skillingaryd hovsalva ska jag välja?
« Svar #2 skrivet: 03 sep-14 kl 12:36 »
Menar du det? Då kan jag ju använda mitt gamla hårvax...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Vilken Skillingaryd hovsalva ska jag välja?
« Svar #3 skrivet: 03 sep-14 kl 14:38 »
En hink med rapsolja att doppa ner deras fötter och ben i fungerar oftast tycker jag, det går ju väldigt fort att göra! en gång om dagen i en vecka typ så borde de ha drunknat de små krypen! Smartast att görat på morgonen eftersom de får slippriga hala fötter så att sitta på pinne direkt efteråt kan ju vara lite knepigt ;)
Det blir vad du gör det till!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vilken Skillingaryd hovsalva ska jag välja?
« Svar #4 skrivet: 03 sep-14 kl 14:59 »
En hink med rapsolja att doppa ner deras fötter och ben i fungerar oftast tycker jag, det går ju väldigt fort att göra! en gång om dagen i en vecka typ så borde de ha drunknat de små krypen! Smartast att görat på morgonen eftersom de får slippriga hala fötter så att sitta på pinne direkt efteråt kan ju vara lite knepigt ;)

Omöjligt att göra på morgonen, om man inte heter Usain Bolt. ;) Våra höns låter sig inte fångas, och skulle tvivelsutan springa ifrån en om vi försökte. Jag tror det enda sättet egentligen är att fånga dem när de sitter på pinnen och försöker sova.

Väldigt bra tips annars.

Borde jag vänta tills kycklingarna är avvanda från sin mor? Jag tänker att det inte är så trevligt för kycklingarna att ligga under en höna som har kladdiga ben...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Vilken Skillingaryd hovsalva ska jag välja?
« Svar #5 skrivet: 07 sep-14 kl 16:09 »
Hej!

Lånar tråden lite. Jag har tre hönor av mina 30 som har kalkben. Har behandlat alla hönsen idag, måste de som inte har synlig kalkben behandlas fler gånger eller räcker det med en gång eller två för dem?

Med vänlig hälsning
Lillhönan
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Vilken Skillingaryd hovsalva ska jag välja?
« Svar #6 skrivet: 07 sep-14 kl 20:12 »
Om någon vill testa bivaxsalva mot kalkben så skickar jag gärna en burk. Det borde fungera jättebra, men jag vet ju inte...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser