Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kan jag lura hösten?  (läst 2939 gånger)

Kirre

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
    • min sällan uppdaterade blogg
kan jag lura hösten?
« skrivet: 09 aug-14 kl 19:17 »
min trädgård är besudlad av rådjur,lös springande hundar och mina höns. och orken har inte riktigt varit hundra efter dödsfall och div i våras.
gjorde tappra försök att plantera och greja,men sen faller lusten från,och jag hann inte stängsla riktigt som jag kanske borde gjort för att hålla div djur utanför köks trädgården.
vilket har gjort att jag står med ytterst lite potatis,lite dill (kron dill) samt nån morot som hönsen missat att riva upp och gräslös.
jag undrar därför om de finns något jag kan plantera NU,kanske inomhus? så man har iallafall något mer att bunkra upp för vintern. eller är de tvärförsent överlag och jag får nöja mig med icas besudlade besprutade tama utbud?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: kan jag lura hösten?
« Svar #1 skrivet: 10 aug-14 kl 00:43 »
Testa! Det tänker jag göra :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #2 skrivet: 10 aug-14 kl 02:13 »
Lite förmätet att utrycka sig så nedsättande om maten på ica tycker jag.  Den är också framtagen av odlare, fast med den skillnaden att dom sett till att få fram skörd oavsett vad som händer runt.

Kirre

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
    • min sällan uppdaterade blogg
SV: kan jag lura hösten?
« Svar #3 skrivet: 10 aug-14 kl 10:18 »
Testa! Det tänker jag göra :)

fick lite fina tips på likvärdiga sidor på facebook. så ska absolut testa :)

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: kan jag lura hösten?
« Svar #4 skrivet: 10 aug-14 kl 23:00 »
groddar kan man alltid få till  :D å om du har en tomatplanta, ta sticklingar och sätt i vatten. :) Dom får fina rötter och sen kan du ha tomater (inte mycket men nån) hela vintern
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

morris matte

  • Inlägg: 41
SV: kan jag lura hösten?
« Svar #5 skrivet: 15 aug-14 kl 14:04 »
Vad som jag tycker är ärtor. Jag tar vanliga ärtor ur påse och sår dom. Näär don är ca 10 - 15 cm höga smakar dom jättegott på smörgås, som dekoration på all mat och bara som dom är. Under lysröret i köket växer dom 'som gräs'.
Det finns massor med andra frön också som blir goda spirade solros, dill, vattenkrasse osv).

qeliott

  • Inlägg: 60
    • Skåne
SV: kan jag lura hösten?
« Svar #6 skrivet: 23 aug-14 kl 15:15 »
Hej,
själv står jag i begrepp att sätta pak choi, mache-sallat och liknande bladgrönska ute i lannet i förhoppning att de skall hinna växa lite innan vintern tar dem. Bor i närheten av Lund, dvs sydvästra Skåne.

Av diverse skäl var även jag väldigt sen med fröerna i våras, och satte ärtor, squash och bönor i juli. Sockerärtor har jag redan kunnat skörda, åtminstone några stycken. Squash och bönor växer och frodas med det är ju ont om insekter nu, så det blir inte så mycket pollinerat.

Jag har förberett murartråg (stora svarta plasttråg från byggbutiken) med jord, där jag satt sallatsfrö, ärtor och en squashplanta. De står utomus nu, men jag skall ta in dem i förrådet (som har ett stort fönster) till hösten för att provodla under lysrör.

Se även mitt svar till tråden Nelsons lysrör. Lysrören kostar ju en peng, men jag har tänkt mig att de ska hänga med i några år och jag lägger hellre underhållningsbudgeten på detta än på att gå på bio eller vad man nu kan hitta på.

Qeliott



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 3 användare
xaelanar, Besksöta, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser