Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör man med bondbönor?  (läst 25900 gånger)

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #20 skrivet: 30 aug-10 kl 12:00 »
Jag brukar ta ut dem ur skidan, koka dem lite hastigt i vatten, för att få bort det yttersta skalet/höljet som kan var lite kärvt, sen kan man äta dem som dem är, med lite smör, salt å kanske lite citron, väldigt gott att blanda dem i sallad också, eller att stuva. Frysa efter förvällning bör inte var några problem heller  :D

Aha!!!!! Inte undra på att jag tyckte de var lite svårtuggade när jag hade dem i en ostgratinering. Hoppsan. :-[  Odlar dem för första gången nu iår och jag har blivit stormförälskad i dem. Har dem mellan potatisraderna eftersom det sägs motverka bladmögel på potatisen. Blev glatt överraskad över hur stor skörd bönorna gav. Och supergoda är de.

 
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

strandråg

  • Inlägg: 15
  • Älskar att plocka svamp! O att vistas i naturen.
    • Uppland
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #21 skrivet: 04 okt-10 kl 21:49 »
Inga träffar. Men jag har gjort soppa på bl a bondböna på mitt eget vis. Med färska blev det gott, med torkade sisådär.

Det du och de flesta andra i den här tråden missar är att tala om om ni menar färska eller torkade bondbönor. Eller frysta.

Vill bara säga att jag köpte färdigfrysta bondbönor i mataffärn frysdisken, och det smakade bara URäckligt:/! Jättekonstigt. Så jag håller mig till färska, även fortsättningsvis :)

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #22 skrivet: 05 okt-10 kl 16:34 »
Till min risottogryta som varar 8 dagar använder jag 1 kilo frysta bondbönor. De smakar som färska.

niggle

  • Inlägg: 15
    • Skåne
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #23 skrivet: 23 aug-12 kl 14:03 »
Hallå!
Tar upp denna tråden, eftersom jag har en massa bondbönor nu. En del är färska och de brukar jag förvälla och frysa in.
En del har torkat på stammen. Skidan är alldeles svart och bönorna är hårda.
Vad ska man göra med de hårda bönorna? och hur gör man med torkade bönor när det är dags för förtäring?
Ska man göra som man gör med t.ex. vita bönor, att man lägger dem i blöt eller......?

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #24 skrivet: 23 aug-12 kl 20:56 »
Jag skördar mina bondbönor när baljan blivit mörk och läderartad, rensar bort baljan, låter bönorna ligga framme tills de torkar, blir stenhårda. Förvarar i papperspåse i vanligt köksskåp.  När vi ska äta veggiemiddag får ett antal ligga i blöt ett dygn innan, kokas sedan.  Oftast tar jag bort skalet sedan, innan de blandas i en grönsaksgryta t.ex. Man behöver inte så många, kanske 5 per person, för att en gryta ska bli betydligt matigare.

Kul med lite hemodlat hela vintern. Och som inte tar plats  i frysen.

tegneskog

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #25 skrivet: 23 nov-12 kl 14:58 »
om du har problem att hitta intressanta recept på bondbönor kan du söka efter recept på engelska, fava bean eller broad beans. I egypten använder man mycket bondbönor, bland annat till frukost/lunch mosar man bondbönor med olivolja, lime saft och salt och peppar sedan serverar det med en potatis och bröd. Fuul (Ful Medames) heter det. Bondbönor används väldigt mycket i mellanöstern och norra afrika, finns säkert massor med spännande recept

SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #26 skrivet: 20 aug-17 kl 14:47 »
Bondbönorna odlade min gammelmorfar mellan potatisradrrna. Sen kokade de bönorna som tagits ur baljan tillsammans med potatis och gjorde mos. Det blev ett grönt mos som vi fortfarande kallar "bönegröt". Serveras med stekt rökat fläsk och ned fläskfett i en liten grip i moset. Rårörda lingon till är ett måste!
Våra barn fick lära sig av sin morfar hur man åt detta när de var små stt doppa fläsket i fettet som låg i moset blev en grej och detta är fortfarande en favorit i vår familj.  ;) Testa! Jag lovar att ni blir frälsta!

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #27 skrivet: 20 aug-17 kl 15:35 »
Bondbönorna odlade min gammelmorfar mellan potatisradrrna. Sen kokade de bönorna som tagits ur baljan tillsammans med potatis och gjorde mos. Det blev ett grönt mos som vi fortfarande kallar "bönegröt". Serveras med stekt rökat fläsk och ned fläskfett i en liten grip i moset. Rårörda lingon till är ett måste!
Våra barn fick lära sig av sin morfar hur man åt detta när de var små stt doppa fläsket i fettet som låg i moset blev en grej och detta är fortfarande en favorit i vår familj.  ;) Testa! Jag lovar att ni blir frälsta!

Det låter onekligen gott. Men potatisen är ju inte tillräckligt gamla för att göra gott mos när bondbönorna skördas. Gör ni det på färsk potatis, eller är bondbönorna förvarade på något sätt?

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 4 användare (1 dolda)
Berberis, von tratt, lövås

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser