Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta fårkött?  (läst 10246 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Äta fårkött?
« Svar #20 skrivet: 07 nov-15 kl 09:38 »
Ja, får i kål är gott från första tuggan. Det var en Norrman som bodde granne med oss som berättade att det var en favoriträtt hemifrån.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Äta fårkött?
« Svar #21 skrivet: 28 maj-16 kl 19:27 »
Mitt smakade ingenting, men var väldigt segt  trots kokat i 3 timmar..
Blev för lite hängt, tack vare råd av en ovälkommen gäst.. Som kom förbi vid fel tidpunkt..
Så nu har man en seg bagge i frysen, som inte vet vad ska göra med..
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Äta fårkött?
« Svar #22 skrivet: 28 maj-16 kl 19:41 »
Lång tillagningstid på låg värme brukar möra köttet. Syra från frukt hjälper också till. I exempelvis Thailand kan man inte hängmöra kött så där används ingredienser som "löser upp" köttfibrerna. Kolla på köttrecept från länder som inte kan hängmöra på grund av klimatet och välj ingredienser som du gillar.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Äta fårkött?
« Svar #23 skrivet: 28 maj-16 kl 19:59 »
Lång tillagningstid på låg värme brukar möra köttet. Syra från frukt hjälper också till. I exempelvis Thailand kan man inte hängmöra kött så där används ingredienser som "löser upp" köttfibrerna. Kolla på köttrecept från länder som inte kan hängmöra på grund av klimatet och välj ingredienser som du gillar.

Det förklarar varför dom har biffen skuren i tunna strimmlor...
Själv gillar jag gryta, läste att någon kokat tupp 80 grader  i tio timmar i folie, och det svek tydligen aldrig.
Får prova något liknande, fast i gryta i ugnen då...

Men man börjar förstå att vi blivit invaggade i en falsk verklighet.
Kyckling och lamm i stället för tupp och får..
Att hängmörning även ger smak är nog riktigt i alla fall.
För min bagge smaka oxe, kan vara så att han var väldigt mager efter vintern, då dom går ute året om, och står då inte i ladugård och suger åt sig smaker därifrån.
Dom har hela tiden vind i ullen så att säga.
Man kan nog säga att han smaka kall vinter och snö..

-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 5 användare
Oskari, xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser