Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta fårkött?  (läst 10245 gånger)

Dallas

  • Inlägg: 10
    • Östergötland
    • Bodahöjden´s  hemsida
Äta fårkött?
« skrivet: 21 nov-09 kl 21:21 »
Hej!
Mitt får smakar ull. vad göra?
Finns det någon som vet hur man får bort ullsmaken?

parnil88

  • Inlägg: 8
    • Östergötland
SV: Äta fårkött?
« Svar #1 skrivet: 22 nov-09 kl 12:23 »
krydda mycket.

Har även hört att den  såkallade ullsmaken sitter i fettet så pröva att puttsa bort så mycket som möjligt. :D

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Äta fårkött?
« Svar #2 skrivet: 22 nov-09 kl 12:26 »
krydda mycket.

Har även hört att den  såkallade ullsmaken sitter i fettet så pröva att puttsa bort så mycket som möjligt. :D

Japp, späcka med vitlök, och var generös med olivolja och rosmarin, dessa hör ihop med just får.
Sen har jag en vag känsla av att jag hört att man lägger sådana starksmakande kött i mjölk, för att få dem lite mildare, nån som vet om detta stämmer?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

wimaria

  • Inlägg: 9
    • Hälsingland
SV: Äta fårkött?
« Svar #3 skrivet: 22 nov-09 kl 12:29 »
Hej!
Lever och njure kan man lägga i mjölk för att de ska bli mildare i smaken.
Wimaria
Inflyttad hälsing. Försöker skapa trädgård på sluttning av pinnmo. Många andra intressen också som litteratur, musik, politik, vävning mm. Jobbar fortfarande litet men man vet ju inte hur länge det kan vara.

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Äta fårkött?
« Svar #4 skrivet: 22 nov-09 kl 12:38 »
Hej!
Lever och njure kan man lägga i mjölk för att de ska bli mildare i smaken.
Wimaria

Ok! funkar det för rent muskelkött också?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Äta fårkött?
« Svar #5 skrivet: 22 nov-09 kl 13:02 »
Jag tror inte det fungerar så bra med rent kött att "tvätta" det i mjölk .
Hur blev fåren slaktade ?
Det mesta av fårsmaken sitter i fettet , speciellt det som ser gult ut i färgen , så skär rent från fett före stekning och stek i olja eller smör .

Dallas

  • Inlägg: 10
    • Östergötland
    • Bodahöjden´s  hemsida
SV: Äta fårkött?
« Svar #6 skrivet: 22 nov-09 kl 13:45 »
Tack för svaren!
Hur mina får är slaktade? De är slaktade på samma sätt som mina lamm, de smakar inte ull.
Jag misstänker att det sitter i fettet.
jag har i dag även hört att man kan lägga fårkött i vatten så det täcker köttet
häll i 2 till 3 korkar vinäger låt stå ett dygn. Är det  någon som har testat med vinäger?
Jag får prova mig fram.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Äta fårkött?
« Svar #7 skrivet: 22 nov-09 kl 13:56 »
Det rådet låter mycket bättre än med mjölk så prova det .
Jag skulle nog ta en eller annan hutt vinäger i vattnet .
Mjölken bevarar ju och i vissa fall förstärker smak , så fårfettet , nej .
Om fåren och lammen var slaktade lika , så beror nog den starkare smaken på åldern hos djuren .

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Äta fårkött?
« Svar #8 skrivet: 22 nov-09 kl 15:27 »
Nåja, det där med mjölken var mer en fråga än ett råd! Men jag är fortfarande nyfiken på om det inte går..läser lite här och där att man t.ex marinerar och mörar med mjölk och filmjölk, men hittar inget om att mildra smaken.

Vinäger, ja det måste ju passa bra! Eller varför inte rödvin?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

regnpipan

  • Gäst
SV: Äta fårkött?
« Svar #9 skrivet: 24 nov-09 kl 07:33 »
Nåja, det där med mjölken var mer en fråga än ett råd! Men jag är fortfarande nyfiken på om det inte går..läser lite här och där att man t.ex marinerar och mörar med mjölk och filmjölk, men hittar inget om att mildra smaken.

Du är inte alls fel ute. Att använda fil eller yoghurt för att ta bort transmak från exempelvis sjöfågel funkar bra. Men hur det går med fårsmak har jag ingen aning om.

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Äta fårkött?
« Svar #10 skrivet: 02 dec-09 kl 17:26 »
Skär bort allt synligt fett!!
gör du en fårstek,blanda i vitvinsvinäger.Detta tar bort ullsmaken!
även om du steker grytbitar till gryta,blanda i vinäger.Blir kalasgott utan ullsmak+vitlök givetvis!

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Äta fårkött?
« Svar #11 skrivet: 03 dec-09 kl 08:14 »
Bäste Dallas,
hur definierar du egentligen "ullsmak"? Jag reagerar lite negativt på den här gamla svenska grejen att lamm och får smakar "ull", dvs skit.
Jag kan ha förståelse för "ullsmak" om köttet är väldigt fett, osv. Men om köttet helt enkelt har en kraftigare, djupare smak än lammkött, som normalt är väldigt milt, kanske man skulle ställa om sina smaklökar istället för att börja slabba med vinäger och mjölk. Om man är van vid kalvkött kanske man tycker oxkött har en för kraftig "nötsmak"? Själv älskar jag fårkött, helst från 1-3 åriga tackor i god kondition. Det bästa köttet och de största skinnen. Men om jag helt enkelt inte tyckte om smaken skulle jag inte äta det. Vinäger eller mjölk hade inte hjälpt mig.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Strumpan

  • Inlägg: 21
SV: Äta fårkött?
« Svar #12 skrivet: 03 dec-09 kl 08:29 »
Har också lite svårt för den skarpa smaken på äldre djur.
Men bäst blir det att röka låren, helt sagolikt gott!
Med en krämig gratäng, sallad, lite goda röror och ett glas rött!
Samlar på ufon. Här och vänder.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Äta fårkött?
« Svar #13 skrivet: 19 okt-15 kl 19:20 »
Att äta fårkött har i alla tider varit det naturliga i hela Europa. Det är bara de senaste 100 åren som man börjat äta lamm som inte smakar något. Det började man med när kyltransporter gjorde det möjligt att transportera lamm från Australien och Nya Zeeland. Sedan kan man ju alltid diskutera hur gamla fåren man slaktar skall vara.

http://www.bbc.co.uk/programmes/b04k7g5x

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Äta fårkött?
« Svar #14 skrivet: 19 okt-15 kl 22:19 »
Är inte smak och lukt av ull huvudsakligen lanolin?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gilbert

  • Gäst
SV: Äta fårkött?
« Svar #15 skrivet: 19 okt-15 kl 22:51 »
Lanolin lukt ja! Men slakterierna betalar inget för tackor och baggar. De vill bara ha lamm som ser ut och väger på ett sätt.
Tackor blir ofta bara korv, typ lammkorv och någon enstaka köttlåda.
Att mat från får smakar ull, yllekofta, allt möjligt är mera löjliga rykten.
De maträtter vi gör smakar absolut inte det.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Äta fårkött?
« Svar #16 skrivet: 19 okt-15 kl 23:05 »
En del säger att ullsmaken kommer sig av att slaktaren varit oskicklig eller inte brytt sig om att ull legat mot köttet.  Jag är säker på att Gilbert är lika noga som jag med den saken!  :D  Jag tyckte mig dock lära mig något idag om smaken på fårfett.  Just detta fett har jag inte lärt mig att tycka om.  Hos mig har fåglarna fått fårfettet.   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
SV: Äta fårkött?
« Svar #17 skrivet: 20 okt-15 kl 00:08 »
Att köttet tar smak om ull kommer emot är en myt. Däremot lite bakterier, men de stannar på ytan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Äta fårkött?
« Svar #18 skrivet: 26 okt-15 kl 21:12 »
Som det sagts tidigare så sitter smaken i fettet, och vill man inte ha så mycket fårsmak på ett äldre djur så gäller det att putsa väl. Nacken och bröstbenet tycker jag har det fett som smakar mest får. Ett äldre djur som använder sitt fett på vintern får inte samma smak på det som ett djur som alltid har fettet kvar.

Jag har "lurat" i sådana som skriker ullkofta och sådana som tror att ett gammalt djur är oätligt, tackor av varierande ålder med gott resultat.

Björn i Finnskogen

  • Inlägg: 3
    • Värmland
SV: Äta fårkött?
« Svar #19 skrivet: 07 nov-15 kl 05:56 »
Jeg anbefaler å teste ut norske resept på Pinnekjött, Fenalår, frikasse, og frem for alt Norges nasjonalrett; Får i kål.
 Får i kål er enkelt å lage.
 De sier at fremmede smaker må ätas minst 5 ganger för det smaker gott. De fleste i Norge elsker fårekjött. Men jeg er enig i at man bör skjäre bort det meste fettet fra sau (får).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

266 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser